UCPA

Av Henkka
31 juli 2006 21:37
Visningar: 4795
Hej!

Fick ett tips om denna researrangör www.ucpa.se

Funderar på att åka någonstans i början på september. Nu så undrar jag bara om någon varit på någon resa med dom och vad ni tyckte.
5 aug. 2006 20:57
Åkte med UCPA till Val d'isere för några år sedan. Det va en grym resa. Allt ingår; mat (helpension), skidutrustning, liftkort, skidguide varje dag. Tycker absolut du ska åka med dom.

Mischa
Av Davoodo
28 aug. 2006 13:23
Jag har åkt med UCPA ca 10 gånger. Varit på de flesta skidorterna som dom har. Kan starkt rekommendera dem.

UCPA är ju en fransk motsvarighet till det svenska friluftsfrämjandet och inrättades efter andra världskriget för att franska ungdomar skulle komma ut i naturen. UCPA har inte bara skidåkning utan även andra aktiviteter på sommaren som t ex mountain bike, vandringar, segling och mycket mer.

För ca 20 år sen gjorde en Göteborgare en deal med franska UCPA så att svenskar skulle kunna åka dit. Dom är mest kända för sina bussar som är väldigt bra eftersom man kan bygga om dessa under resan så att man kan sova liggande. Förutom fransmän och några svenskar så har även ett Israeliskt företag börjat att ta med israeler dit. Men hela konceptet andas en stark fransk anda.

Kännetecknet för UCPA är Tout Compris "Allt ingår" så du behöver egentligen bara ta med dig kläder och fickpengar. Skidskola ingår i samtliga resmål där dom graderar dig från A (aldrig stått på skidor) till F eller F+ (du kan åka allt och överlllt). Skidlärarna som är franska är på toppennivå. Ofta anställda i franska skidskolan.
Maten är mycket bra. Tre mål om dagen - och det är mycket mat. Man kan ibland tröttna lite på fransk frukost med baguetter etc, men då kan man kila ner till någon butik i närheten och köpa med sig lite egna pålägg eller juice för att få lite variation.

Fördelen med UCPA är att det inte är några "suparresor" utan alla är där för att bli bättre skidåkare. Detta hindrar dig givetvis inte för att dricka en öl eller ett glas vin på kvällen. Dom har häften till subventionerade priser till baren i deras anläggningar. Även om man nån gång går ut och käkar eller drar till en nattklubb etc spenderar man många kvällar på centret för att det är så bra. Dom brukar även anordna en discokväll samt fransk afton med typiskt franska spex etc.

Har varit på de flesta orter dom har, men min klara favorit är Serre Chevaliere vilket jag starkt rekommenderar eftersom dom har ett stort skidsystem med riktigt sköna backar. Är man F+ eller dyl brukar dom även arrangera en dagstur till Le Grave vilket anses vara en av alpernas häftigaste/farligaste offpistebackar.

Det enda dilemmat är att vinterresorna är populära så det gäller att boka i god tid om du ska få plats i vinter.

Good luck! :)
Av Kuben
18 aug. 2007 01:20
UCPA är 1klass skidåkning ,duktigaskidlärare och god mat.Allt ingår ,helpension skidhyra liftkort och skidskola(även för avancerade åkare)-jag har åkt med dom flera gånger både till Chamonix ,ValdIsere och SerreChevalier.Deras center skiljer ganska mycket beroende på när det är byggt /renoverat-men räkna med hyfsadvandrarhemstandard allt från "logement -till fyrmanna rum.Har hört att det finns ett par center som har dubbelrum med dusch-men dom lär gå åt snabbt.Ända nackdelen är ju att "liggbussarna" har halvtaskig sittkomfort...
Av Aude
29 apr. 2008 21:31
Hej!

Jag skulle vilja veta om det finns researrangör, lika som ucpa, i sverige ?, dårför att jag ar fransyska, (och talar inte bra!), men önska att vandra pa semester,till exempel i sverige. Tack!