Tyck till om nya boendesöket på Reseguiden.se!

20 nov. 2006 17:34
Visningar: 115
Hej!
Jag jobbar som utvecklare på reseguiden.se och nu har vi bland annat jobbat ett antal nya funktioner på vårt boendesök!

1. Sök boende via karta
2. Filtrera via prisnivåer
3. Kombinera sökalternativen fritt för att hitta det du söker efter
4. Boendetyper visas i flikar för bättre översikt
5. Uppdatera utbudet på kartan direkt genom att ändra filtreringsalternativ (utan att behöva göra om sökningen)
6. Karta visas under "Mer info och bilder"
7. Sök priser och tillgänglighet för ett specifikt boende under "Mer info och bilder"

Det vore väldigt kul om ni ville testa och kommentera de nya funktionerna!
(Notera att vi ännu inte har så mycket hotell på kartan, men det kommer uppdateras och blir mer och mer i framtiden.)

Exempelsökning på New York:
http://www.reseguiden.se/cgi-bin/rg/acq_lodging.cgi?event=result&site=reseguiden&dest=new+york&availability=1&date_from=2007-02-02&date_to=2007-02-09&adults=2&search=1

Här är en exempelsökning på Nice:
http://www.reseguiden.se/cgi-bin/rg/acq_lodging.cgi?event=result&site=reseguiden&dest=nice&availability=1&date_from=2007-02-02&date_to=2007-02-09&adults=2&search=1

För de som inte vet hur man gör:

1. Gå in på http://www.reseguiden.se/boende
2. Sök boende (just nu har vi bäst kart-täckning i Europa och USA)
3. Klicka på "xx av xx träffar har hittats på karta."
4. Experimentera med filtreringen av prisnivå, stjärnor, boendetyp, etc
5. Klicka på "nålarna" för att få upp mer info om boendet.
6. Experimentera med "sattelite" och "hybrid"
7. Zooma in med reglaget på högersidan av kartan eller dubbelklicka med vänster musknapp för att zooma in, och höger musknapp för att zooma ut.
8. Lek! :)

Som sagt saknar många av våra hotell koordinater - ja, för många - men det kommer utökas med tiden. Än så länge ligger kartfunktionen som ett komplement för de som anser att läget är viktigare än priset -- men i framtiden kanske den kan få en mycket mer central roll när man ska leta efter sitt boende!

Vad tror ni? Vad tycker ni?
Av Marika
16 dec. 2006 01:47
Hej!

Du bad om åsikter och här ska du få några:

1. Om jag fick bestämma skulle inga hotell visas om inte visar sängarna och sovrummen. Tycker det är avgörande att se hur det ser ut där man ska sova för det är ju oftast bara sover men gör på hotellrummet.

2. Länk till hotellets hemsida borde finnas om man vill fråga något. Bör inte vara någon större risk att fler bokar själva direkt med hotellen med en infon eftersom man redan nu lätt kan göra det enbart genom att ha sett hotellnamnet och infon hos er, om man nu vill boka själv.

3. Tror också att många skulle uppskatta om hotellinfon var översatt till svenska.

4. Varför inte lägga upp en länk till de sidor som resmålet har på forumet så man enkelt kan läsa /fråga mer?

5. Säljer resefilmer och skulle kanske kunna erbjuda filmklipp från många av destinationerna, särskilt storstäderna. Finns inga klipp färdiga idag men hör gärna av dig om det låter intressant!
31 jan. 2007 20:28
Ursäkta men jag kommer ingen vart på detta sökandet efter boendet?
Vad menas eller är jag så korkad?
Mvh Eva
1 feb. 2007 13:07
>Citerat från marika:
>Hej!
>
>Du bad om åsikter och här ska du få några:
>
>1. Om jag fick bestämma skulle inga hotell visas om inte visar sängarna och sovrummen. Tycker det är avgörande att se hur det ser ut där man ska sova för det är ju oftast bara sover men gör på hotellrummet.
>
>2. Länk till hotellets hemsida borde finnas om man vill fråga något. Bör inte vara någon större risk att fler bokar själva direkt med hotellen med en infon eftersom man redan nu lätt kan göra det enbart genom att ha sett hotellnamnet och infon hos er, om man nu vill boka själv.
>
>3. Tror också att många skulle uppskatta om hotellinfon var översatt till svenska.
>
>4. Varför inte lägga upp en länk till de sidor som resmålet har på forumet så man enkelt kan läsa /fråga mer?
>
>5. Säljer resefilmer och skulle kanske kunna erbjuda filmklipp från många av destinationerna, särskilt storstäderna. Finns inga klipp färdiga idag men hör gärna av dig om det låter intressant!
>
>

Hej!
Ursäkta det sena svaret.
Tack för dina åsikter och tankar. Vi skall ta dessa i åtanke.
1 feb. 2007 13:17
>Citerat från indianturbo:
>Ursäkta men jag kommer ingen vart på detta sökandet efter boendet?
>Vad menas eller är jag så korkad?
>Mvh Eva

Hej!
Jag vet inte vad som kan gått fel.
Specificera gärna vad du sökte på och vad som hände.
Fick du nåt felmeddelande? Vad hände när du klickade på "Sök bästa pris"?

Försök gärna igen efter följande instruktioner:

Försök att gå in här: http://www.reseguiden.se/boende
Skriv in önskad ort i "Land/Stad".
Välj datum (från & till),
Välj antal vuxna.
Klicka sedan på "Sök bästa pris".

När du klickat på "Sök bästa pris" börjar vi söka igenom massor av olika hotell- & boendesiter efter de billigaste alternativen till den ort du angivit. När vi fått svar från alla aktörer visar vi en lista med hotellinformation och priser så att ni enklare skall kunna jämföra vem som har bäst pris. När du sedan hittat ett pris som passar så klickar du på "Gå vidare". Då kommer du tas vidare till aktörens hemsida där du kan slutföra din reservation.

Exempel på aktörer vi söker igenom är Venere.com, Hotels.com, Sunhotels, Hotelreservation.se, Bokahotell.se, Octopus Travel, Sembo AB, Bokahotell.se, BOOKING.COM, Hotel Pronto, Supersaver Travel och många, många fler.