Trasigt pass - se upp!!

5 feb. 2009 07:34
Visningar: 20645
Jag vill bara skicka en varning till alla här på RG att kolla upp sitt pass noggrant innan man ska ut och resa. Jag har alltid varit medveten om att passet inte får gå ut inom de närmsta sex månaderna men hade inte en aning om att det var så kinkigt med trasiga pass.

I söndags reste vi till Thailand men höll på att missa hela resan på ett hår när. På mitt pass hade nämligen titelsidan (den sida där fotot, namnet etc står) släppt i cirka en centimeter från ena kanten. Det var en skada som var så liten att jag själv inte sett den och jag hade nog inte reagerat på skadan heller om jag sett den. Men den var tillräcklig för att jag skulle bli nekad incheckning. Ett nytt, rosa, tillfälligt pass fick skaffas fram i en hast

Men inte nog med att det kostar 980 kronor utan passpolisen håller inte öppet jämt. Vårt plan gick sent på kvällen och passpolisen stängde kl. 22.00 Jag hann dit med ungefär en minuts marginal tack och lov. Hade jag missat passpolisen hade jag inte fått åka och hade då också fått känna mig blåst på hela kostnaden för resan. Det är ju faktiskt den resandes ansvar att se till man har gilitga pass/visum
5 feb. 2009 10:04
Jag tittade igenom våra pass i går kväll, när jag hade läst din blogg om det här problemet. De var OK, utom att något reserföretag hade klistrat kvittona på bagaget över coden på mitt pass på sista sidan. När jag hade tagit bort dem, revs en bit av coden bort. Kan detta vara ett fel, som inte godkännas?

Gilla
Av Elgona
5 feb. 2009 10:39
jag har varit med om att ett blad släppt i passryggen,,
passet ogiltigförklarades men jag fick flyga hem.
vid hemkomsten fick jag en skarp tillsägelse om det dålig passet o att jag inte varit uppmärksam.
så nytt pass blev de...
5 feb. 2009 11:41
På juldagen 2008 lyfte jag och min sambo mot Floridas sol....trodde vi...
Inga problem vid incheckning på CPH till AMS, men väl på AMS tittade incheckningspersonalen på Martinair på mig och sa " vi är ledsna men vi kan inte checka in dig eftersom ditt pass är i delar..."
På något vis hade hela info sidan, så som Gbenskar skriver, lossnat och var alltså helt av.
Den amerikanska immigrations polisen kom snabbt till disken och skrattade typ; " visst jag kan släppa på dig men du kommer få ta första vändande plan hem...."

Tjejerna från Martinair gjorde ett konstanterande, " ni är från Sverige va...ni är kända för att ha dåliga pass...."

Juldagen är detta alltså = svenska ambassaden i Rotterdam julstängd, inga andra alternativ än att ta första flyg tbx till CPH; ilfart till Sturup Malmö Airport för ett Rosa pass innan passpolisen stängde kl 21.....

Katastrof dåligt att passen kan göras i detta skick MEN tänk på följade:

1. Har du ett pass gjort i "gamla modellen"...= mellan 1998 - 2001 har du möjlighet att reklamera det hos närmsta passpolis GRATIS.
Gör det så fort som möjligt så ni slipper uppleva vad jag / vi har fått uppleva - roligare start på en resa kan man ha

2. SPARA kvittot till ditt ROSA pass - Rikspolisstyrelsen SKA ersätta denna utgift.

3. Har du fått utgifter som tex kostnad för extra flygbiljetter hem , spara kvitto och kräv ersättning på detta också.

Tyvärr har Rikspolisstyrelsen en handläggningstid på 3- 6 månader men du ska kräva dina pengar tillbaka eftersom detta är tillverkningsfel på passen.

Tyvärr kanske pengarna är en liten del av vad man förlorar på försenad resa men det är iallafall något.

Vh
Sperlbauer
Av Mmea
5 feb. 2009 11:43
Det har skrivits ganska mycket om detta i media de senaste åren. Jag fick gå och byta ut mitt. Man fick då ett nytt som varade lika länge som det gamla gratis. Jag ville passa på att få ett nytt när jag ändå var på passmyndigheten men då fick man betala för passet. Tycker gott att de kunde bjudit på de extra åren som plåster på såren...
11 feb. 2009 15:14
När jag reste Jorden runt 2004/05 gick min bildsida helt av när jag skulle resa från Australien till Fiji. De sket i det och tejpade fast sidan. Därefter skulle jag till Hawaii och var jättenervös. Jag hade inte tid att vänta på ett nytt pass (som skulle göras i Canberra, Australien) så jag beslöt mig för att testa och jag lyckades komma in i USA! Hade en enorm tur! Men det syntes knappt att det var tejpat...
Av Asok
11 feb. 2009 20:11
Vissa länder är strängare än andra men man skall alltid vara noga med att passet är helt innan man åker. De viker ju ofta upp passet helt när det läses av vid inresa vilket då kan göra att sidan börjar loss i ena kanten.
12 feb. 2009 21:54
MItt pass är ganska slitet men inte trasigt. Däremot är klisterlappen med ean-kod på baksidan av passet i väldigt dåligt skick. Man kan läsa texten och siffrorna men det är slitet och streckkoden är ganska suddig. Är det något som kan bli problem tror ni??
13 feb. 2009 05:35
Jag skulle vilja svara både Gullsing och Jessika81. Jag är inte riktigt säker på att jag har förstått er rätt men antar att ni menar den vita klisterlapp med EAN-kod som sitter på baksidan av passet när man får den från polisen.

Den klisterlappen behöver man inte ha kvar över huvud taget. Jag vet inte vad den ska vara bra för men antar att det är något internt för polisen i samband med tillverkningen, men det är jag som sagt var osäker på. Hur som helst så står det till och med "Etiketten får borttagas" på klisterlappen.

Min etikett (på det numera trasiga passet) försvann helt för flera år sedan. Då hade ena kanten krullat upp sig och var så där svart-kletigt-klistrigt och i samband med en resa så fastnade hela etiketten på ett annat papper som låg i samma väska. När den lossnat på det viset slängde jag helt enkelt bort den och inte har jag haft några problem med det.
13 feb. 2009 15:16
Det där med 6 månader gäller inte alla länder.
Jag har rest hem från Schweiz den allra sista dagen som mitt pass gällde. (TILL Schweiz åkte jag veckan innan).
Av Joakimn
13 feb. 2009 15:27
Hade samma problem när vi/mina vänner skulle på grabbresa till Barcelona.
Fotosidan föll ur o jag fick snällt vinka farväl till mina vänner.Kom till passpolisen som påpekade att det var ett fabrikat fel o att jag
omedelbart fick ett nytt gratis pass.Tog tre dagar. Samtidig så gav dom mig rådet att om jag hade några kostnader pga detta trasiga pass så skulle jag skicka detta till revisionsavd polismyndigheten Stockholm.Nu 6 månader senare är ärendet klart o jag har fått ersättning på 4000kr av polismyndigheten insatt på mitt konto. Så står på er det tar tid men fungerar/Mvh Joakimn

*det är inte den resandes ansvar utan passmyndigheten så gett ut ett undervärdigt pass...
Av Beee
13 feb. 2009 16:11
hehe ok bra att veta men jag klara mig i sommras att ta mig in i usa NYC med ett trasigt pass där bild sidan sat fast på ca 1½ cm! Även hon i köpenhamn ville inte släppa iväg mig för sidan vart på g av och hon mena de inte skulle släppa in mig... men med lite snälla ord som förklara mycket kom jag utan problem in och ut!

Ok jag blev frågad många gånger om passet och körde samma historia ;-)
24 nov. 2009 19:54
Nu äntligen har slutspelet kommit i denna fråga. Igår, 6 månader sedan jag skickade in anmälan till Rikspolisstyrelsen, fick jag besked om att de betalar mitt tillfälliga pass som kostade 980 kronor.

Men det är endast tack vare att jag läst här på RG att det skulle vara möjligt att få några pengar tillbaka. När jag frågade hos passpolisen sa dom att sånt aldrig betalas tillbaka. Men så slängde dom lite surt åt mig adressen dit jag kunde skicka min reklameration.

För dem som drabbas av detta, så här gjorde jag.

Adressen är Rikspolisstyrelsen, Rättssekretariatet, Box 12256, 102 26 Stockholm

Skicka med ett brev där ni förklarar vad som hänt och så kvitton på utläggen i original (jag tog kopia som jag sparade för mig själv). Sedan är det alltså bara att vänta för det tar tid.

De lagar som reglerar det här är 3 kap.2§ skadeståndslagen och 2§ passlagen. Hänvisa gärna till dem i brevet.

Däremot bör man ju alltid se över sitt pass innan resan och upptäcker man att det är trasigt och har tid så är det ju alltid bäst att byta ut det hemma. Är det fabrikationsfel så får man ett nytt pass gratis.
Av Bengtar
24 nov. 2009 21:22
Av pass som tillverkades mellan 1998 och 2005 har minst 250000 visat sig vara felaktiga.
Vilen otrevlig upplevelse att stå där och bli nekad.
Jag hoppas att alla de som blivit blåsta på resor har fått full upprättelse.
Av Ledde
3 maj 2010 12:07
Hej, mitt pass gick sönder när jag skulle resa till Malta, profil sidan sprack i limningen som är ett känt fel i våra Svenska pass.
Fick beställa ett provisoriskt pass för att kunna åka. Flög med Ryanair som är hårda på att man skall ha giltigt pass vid resa.

Skickade in till Rikspolisstyrelsen för ersättning men fick avslag.

Med denna motivering.

I detta fall har det rör sig om en flygresa till Malta. Malta är ett av de länder som anslutit sig till den s.k. Schengenkonventionen. Vid resor inom Schengenområdet har Polisen inte rätt att ställa krav på att resenärer ska ha giltigt pass med sig, se 5p 4 passlagen. Däremot torde det vara vanligt att flygbolagen genom incheckningspersonalen ställer krav på en giltig passhandling för att tillåta incheckning.

Eftersom det i detta fall således inte har funnits något författningsenligt krav på en giltig passhandling för att genomföra resan kan kostnaden för att införskaffa ett provisoriskt pass inte anses ha varit en nödvändig följd av att ditt pass gick sönder. Polisen ansvarar inte för det fall att ett sådant krav uppställs av ett flygbolag eller incheckningspersonal. Mot bakgrund av det anförda avslår Rikspolisstyrelsen din begäran om ersättnig.

Har någon av er lyckats få ersättning vid en resa som skulle göras inom Schengen?
Tror det blir omöjligt att överklaga.
4 maj 2010 22:50
Usch och fy säger jag bara. Det är bedrövligt att inte passpolisen kan ta sitt ansvar och se till att alla som fått felaktiga pass blir ersattta för sina utgifter. Det är ju för tusan ett fabrikationsfel! Säg den tillverkare av någon annan vara som skulle kunna vara så vrång. Då skulle minsann Konsumentverket ochSverker Olofsson rycka ut med buller och bång.
5 maj 2010 21:11
Citerat från ledde:
Hej, mitt pass gick sönder när jag skulle resa till Malta, profil sidan sprack i limningen som är ett känt fel i våra Svenska pass.
Fick beställa ett provisoriskt pass för att kunna åka. Flög med Ryanair som är hårda på att man skall ha giltigt pass vid resa.

Skickade in till Rikspolisstyrelsen för ersättning men fick avslag.

Med denna motivering.

I detta fall har det rör sig om en flygresa till Malta. Malta är ett av de länder som anslutit sig till den s.k. Schengenkonventionen. Vid resor inom Schengenområdet har Polisen inte rätt att ställa krav på att resenärer ska ha giltigt pass med sig, se 5p 4 passlagen. Däremot torde det vara vanligt att flygbolagen genom incheckningspersonalen ställer krav på en giltig passhandling för att tillåta incheckning.

Eftersom det i detta fall således inte har funnits något författningsenligt krav på en giltig passhandling för att genomföra resan kan kostnaden för att införskaffa ett provisoriskt pass inte anses ha varit en nödvändig följd av att ditt pass gick sönder. Polisen ansvarar inte för det fall att ett sådant krav uppställs av ett flygbolag eller incheckningspersonal. Mot bakgrund av det anförda avslår Rikspolisstyrelsen din begäran om ersättnig.

Har någon av er lyckats få ersättning vid en resa som skulle göras inom Schengen?
Tror det blir omöjligt att överklaga.
Svårt att förstå varför Rikspolisstyrelsen blir upprörda och vrånga. Aha...dom har naturligtvis handlingsförlamade medarbetare som skrivit ett då ligt avtal med tillverkaren.
Överklaga är inte omöjligt utan ett måste...det har hamnat för mycket idioter bakom ratten i det svenska sammhället, och det måste rättas till...basta!
Av Ukunda
28 maj 2010 21:24
Blev nekad på Landvetternär resten av familjen redan var incheckad på väg till Borneo. Då gick jag som rådig Smålänning in på toaletten och plockade fram det som jag aldrig reser hemifrån utan: Silikonlim! Hurra för denna uppfinning. Sedan gick det utan problem att checka in i ny disk......
Det limmet har räddat mig mer än en gång från dumma missöden. Väl hemma skaffade jag nytt pass och skällde hos passmyndigheten på dålig kvalité.