Tipsa om bästa ryggan!

Av Marika
29 juni 2007 00:54
Visningar: 5667
På vår nästa resa skippar vi resväskorna och ska istället köpa STORA ryggsäckar. Är det nån som kan rekommendera någon särskild som är av bra kvalitet? Måste ha slitstarka blixtlås för de lär bli sprängfulla av fynd vid hemresan =)

Trevlig sommar!
Av Roy
2 juli 2007 17:54
Hej!

Lundhags V8 är en bra säck om du klarar dig med 60 liters rymd. Bra även i fjäll och på tur.
Vill du ha en billigare säck kanske Everest stora säckar på Stadium vara ett bra alternativ. Inte lika bra bärkomfort om du skall knata i fjällen och sånt, men för luffning helt ok.
Av Waykie
2 juli 2007 21:26
om du inte ska ut och vandra skulle jag personligen föreslå en duffel som man kan bära som rygga, gärna med padding/platta i ryggen som sacci bärsäck 2k eller hagor chimidan. de funkar utmärkt vid tåg/buss-luff och när man inte måste släpa på väskan i mer än 3-4 timmar åt gången.
3 juli 2007 15:18
Hej, beroende på hur ni tänkt resa köper man väska. I mitt fall så gillar jag äventyr så som trekking/vandring, cykling och en hel del andra äventyrliga saker på resor jag gör. Innan reste jag med en 70 liter stor haglöfsryggsäck, men gav mig inte tillräckligt stor frihet kände jag det som då man blir väldigt klumpig med stor packning. Ibland så måste man ha packningen i knät, ibland bära det längre bitar. Investerade då i en 40 liters ryggsäck och planerar packningen bättre. Är mer fri när jag reser numera, men får såklart inte plats med lika mycket kläder.

Min packlista: http://danneman-design.com/blog/?page_id=531

jag skulle rekommendera att minst köpa en ryggsäck i klassen everest/mckinley sedan finns det dyrare märken. Allt beror på vad ni har i tanken att använda ryggsäcken till. är det bara resor så kan det vara idé att köpa en sk travel backpack som man kan sätta för bärselen med skydd och denna har normalt dragkedjor jämfört med den klassiska ryggan som även används för fjällvandring etc.

Man kan även komplettera med en flightbag som skyddar ryggsäcken vid flyg, men som man även kan fylla med extra saker man köpt såklart.

Mvh Daniel
Av Suan
3 juli 2007 16:52
Hej Marika!
Förståndigt att "skippa" resväskorna o gå över till ryggsäck. Vi är inne på våran 3:dje. Tvådelad 65 liter och med sidifickor för praktiska prylar. Det är ingen märkvärdig sak. Man vandrar ju inte så mycket med den ( inte vi). En praktisk detalj är ett innbyggt fodral till bärbanden så dom är skyddade under flygtransporten, o så naturligtvis regnskydd. Packpåsar till de olika kläderna är oxå nödvändigt. Vi har även varsin liten ryggsäck tlii handbagage och för dagsvandringar. Det där med fynd kan du glömma, jag säger alltid "att det bästa med att resa med ryggsäck är att man inget kan köpa" Om man inte är hos krukmakarn i Nicaragua förstås!!
Suan
Av Robb
4 juli 2007 12:33
Hej Marika.
Mitt tips är att ha två ca 60 liters säckar. sedan köper man en superbillig bag , kartong el dyl som man knör ner grejerna man shoppat i på hemvägen.
När jag reser utan fru så har jag en 45 liters säck som man har som handbagage. det gör att man kan resa på häst, mc, till fots utan problem. Min har ett utrymme för lapptop om man vill ha med det,
att komma av en flyplats snabt värderar jag högt. man kan även koma senare till incheck om man inte har baggage som skall med under planet. Köper man mycket kan man skicka hem det eller packa i en låda som man tejpar väl.
Resväskan var på den tiden man skulle ha med strykta grejer på resan.
Vi har köpt våra väskor på intersport tror jag, de har bra kvalitet.
robin
Av Nurre
4 juli 2007 13:59
Hejsan.. Jag kör med en haglöfs Sec 65. Riktigt bra rygga då man kan gömma undan bärselen o sånt när man flyger. Då slipper det fastna nånstans o gå sönder.. Rekomenderar starkt den.
Av Mape
4 juli 2007 20:43
Hej Marika!
Att rekommendera också är att packa ner det lilla man har när man åker ner i gamla,resväskor (resväska)som ska slängas,ge bort på plats,
och köpa när man kommer ner,det finns ju faktiskt ett mycket stort urval av ryggsäckar,väskor överhuvudtaget,till försäljning i Asien.
Det är till under halva priset mot härhemma.Vi hörs Marika K Mape
Av Tima
5 juli 2007 22:01
Hej!

Åt vilket håll åker du?

Mitt tips till dig.
Har verkligen lärt mig på mina resor - lite som möjligtpackning, du köper det du behöver under resans gång, varför ta med sig en massa burkar och flaskor som du hittar utomlands i miniförpackning. Nya kläder, köper du när det behövs, har lärt mig från tidigare resor att jag knappt använde hälften av det jag släpade runt på, under vår 3-måndaders resa dumpade jag innehållet av halva ryggan.

Vi har kört alla möjliga varianter. Misstaget JAG gjorde första gången var en 60 liters rygga, men det blev tungt, klippigt, varmt och svettigt.
Har även rest med en Alpina Lowe 55+10 liter med hjul (inköpt i Bangkok, superkvalité för 250:- för några år sedan), den lilla ryggan längst fram zippar du av vid behov. När vägarna tillät att dra den var det hur smidigt som helst.

På våra 2 senaste resor har jag och dottern haft en ännu mindre rygga, en varsin 35 liters, också på hjul, inköpt i Kina (150 spänn, inget märke jag känner igen). OCH fördelen med denna, när du flyger tar du med dig ryggan på hjul som handbagage, pincett och sax inhandlas vid behov, även solskydd och deo.

Åk litet, köp stort! Köp bags som du kan packa upp till en stor eller ny STOR ryggsäck under resans gång.
Vi har verkligen SHOPPAT loss på våra resor, utnyttjat våra kg till max som tillåts på flighterna :-)

Lycka tlll, hoppas ni får det fint.

Mvh
Tima
Av Ziesta
6 juli 2007 12:02
Jag stod också i valet och kvalet då jag köpte ryggsäck för några år sedan.. Blev till slut en Haglöfs ShoSho 5000Q (50 liter)... Ibland känns den lite liten.. 60L hade inte varit fel.. men å andra sidan kan jag knappt bära den då den är knökfull så 60L hade jag antagligen inte alls kunnat bära.. Ett tips därför, välj storlek på väska efter hur starka ni är.. :-)

Tima, oj, 2 personer i en 35-liters.. jag är imponerad :-)
Av Marika
7 juli 2007 00:22
Oj oj oj så mycket tips! Tack ska ni ha allihop =)
Hade ingen aning om att det fanns så många altenativ. Eftersom vi definitivt inte är några vandringsmänniskor så kommer vi nog att köpa en rygga hemma + en rygga i Thailand eller Kambodja. Tipset med att skicka hem en låda kanske kommer till användning också!

Ha det så bra allihop!

Kram Marika
Av Tima
2 sep. 2007 16:27
Ziesta - nope, varsin rygga! :-)
Citerat från ziesta:
Tima, oj, 2 personer i en 35-liters.. jag är imponerad :-)
2 sep. 2007 21:21
Hej!
jag kan tipsa dig att gå in på www. fritidsbutiken.com och ta en titt på Ferrino ryggsäckarna som de säljer de är av kvalitet som går att jämföra med de bästa men till betydligt lägre priser , där finns allt från dagturssäckar , reseryggsäckar med löstagbar dagturssäck och som går att dra på hjul om man vill det, till värsta sortens expeditionssäckar för klättrarproffs så där kan du säkert finna det du söker.

personligen så tycker jag att det är bekvämt med en rygga som den med löstagbar dagturssäck och går att dra på hjul på flygplatser och mellan bussar osv. medans jag naturligtvis har en renodlad vandrarsäck när jag drar till fjällen för att vandra.

väljer man att köpa en vandrarsäck så skulle jag rekomendera att köpa en säck på kanske 80-90 liter med bra kompresionsremmar på säcken så att man kan minska volymen både på höjden och bredden,
då går den att bära någe så när smidigt som dagturssäck när man väl har tömt den på hotellrummet och sedan är det bara att släppa ut remmarna när det är dags att åka hem igen.

att ha en stor komprimerad säck som dagturssäck har den fördelen att den sitter garanterat skönare på ryggen plus att det finns utrymme om vill handla litet extra under dagen, men den är ju naturligtvis inte lika smidig som en 20 liters säck.

Valet av kvalitet beror ju på hur mycket du ska använda den men någonstanns från 1500 kr och uppåt får man nog räkna med att en skaplig säck kostar då har de inbyggda regnskydd och de är ju tänkta som just regnskydd men är även kanska praktiska att dra bakofram över bärremmarna när man ska checka in bagaget för då fastnar inte remmarna på transportbandet. ska du gå på de största och vanligaste märkena i sverige så får du förvisso en bra säck men får ändå betala ganska mycket för märket,
då får du räkna med att lägga det dubbla ungefär och även dessa märken tillverkar nästan allting i kina numera och då köper jag hellre en mer prisvärd säck därifrån, ex.Mckinley Ferrino Everest eller liknande.

hoppas du får någon nytta av infot. det är lätt att känna sig frustrerad när man ska välja ryggsäck det finns en hel del att välja mellan, men låt dig inte luras av alla hevy duty super plus soft gel dry net shock absorb och allt vad det brukar skrytas med, jag kan garantera att alla säckar duger alldeles utmärkt att bära din packning i mellan bussar, flyg och hotell om du inte planerat att vandra till thailand förståss.

Har du däremot planer på att vandra med låt oss säga 25- 30kg på ryggen under flera mil ja då är det naturligtvis viktigt att säcken sitter så bra som möjligt på ryggen.
hoppas du hittar rätt säck mvh. Bosse.
Av Marika
3 sep. 2007 00:02
Ha haa, jag ska defintivit inte vandra till Thailand Bosse!! Kände du mig skulle du veta att jag definitvit inte är en promenadmänniska... det går alldels för sakta så jag bir uttråkad =)

Det blir alltså inga längre vandringar på vår resa utan mest transportsträckor mellan orter och hotell.

Tipsen om vad man ska tänka på är superbra! De berättar om sånt som jag skulle kommit på först när jag saknade det och det var för sent.
Kommer difinitivt att välja en rygga men dragfuktion och med en mindre löstagbar rygga för dagsbehov på plats. Tack så hemskt mycket för infon och tipset om var jag kan köpa!!

Thnx ! =)
Av Gral
3 sep. 2007 12:38
Citerat från laplander:
Hej!
jag kan tipsa dig att gå in på www. fritidsbutiken.com och ta en titt på Ferrino ryggsäckarna som de säljer de är av kvalitet som går att jämföra med de bästa men till betydligt lägre priser , där finns allt från dagturssäckar , reseryggsäckar med löstagbar dagturssäck och som går att dra på hjul om man vill det, till värsta sortens expeditionssäckar för klättrarproffs så där kan du säkert finna det du söker.
Kul att du nämner just Ferrino ryggsäckar. Måste dock säga att jag har mycket dålig erfarenhet av dessa. Har använt två olika modeller, varav en under flera år, och båda har haft/har MYCKET dåliga sömmar, speciellt runt dragkedjorna. Jag skulle absolut inte rekommendera Ferrinos ryggsäckar. Däremot har jag också ett Ferrinotält som jag är supernöjd med :)
3 sep. 2007 23:17
Citerat från gral:
Citerat från laplander:
Hej!
jag kan tipsa dig att gå in på www. fritidsbutiken.com och ta en titt på Ferrino ryggsäckarna som de säljer de är av kvalitet som går att jämföra med de bästa men till betydligt lägre priser , där finns allt från dagturssäckar , reseryggsäckar med löstagbar dagturssäck och som går att dra på hjul om man vill det, till värsta sortens expeditionssäckar för klättrarproffs så där kan du säkert finna det du söker.
Kul att du nämner just Ferrino ryggsäckar. Måste dock säga att jag har mycket dålig erfarenhet av dessa. Har använt två olika modeller, varav en under flera år, och båda har haft/har MYCKET dåliga sömmar, speciellt runt dragkedjorna. Jag skulle absolut inte rekommendera Ferrinos ryggsäckar. Däremot har jag också ett Ferrinotält som jag är supernöjd med :)
Tråkigt att höra om dina säckar, själv har jag också två säckar därifrån och de har faktiskt funkat klanderfritt men jag antar att det kan skilja från modell till modell för allt läggs ut på legotillverkning nu och som en parantes så kan jag ju nämna att en säck som jag köpt av ett svenskt stort fabrikat pajade ganska omgående för mig också så jag antar att det kan gå på tok med säcken oavsett vad det står på ryggan, men i de flesta fall så är det nog så att man får vad man betalar för och använder man dem flitigt så ska man naturligtvis köpa en påkostad säck
Det är ju faktiskt så att köper du Ferrinos bästa säckar som faktiskt inte kostar så värst mycket så har du livstids garanti på sömmar och dragkedjor så då tror jag nog att problemen är ganska små om inte obefintliga med dessa säckar
mvh. Bosse.