Tips Peru & Bolivia!

11 feb. 2010 13:41
Visningar: 1180
Hej! Åker till Peru och Bolivia i sommar.
Något stort man inte får missa?
Någon speciell pärla i Bolivia eller Peru?
Kan man ta sig från La Paz till Uyuni saltöken på ett smidigt sätt?

Tack på förhand
Jessica
Av Grudden
22 mars 2010 09:52
Hej Jessica

Jag var i Peru och Bolivia för snart 4 år sedan. Så tipsen jag ger kanske har ändrats.
Vi var ca 3 veckor i båda länderna så hann inte med så jättemycket. Men det vi gjorde var amazonas regnskog i Peru, Cusco, inkaleden och Machu Pichu, Titicacasjön, La Paz och Salar de Uyuni, mer hann inte vi. Allt utom amazonas regnskog ligger ju på hög höjd och om man framför allt ska gå inkaleden så är det bra att acklimatisera sig till den tunna luften i t.ex. Cusco för att inte drabbas av höjdsjuka och dessutom få lättare att andas och inte tappa andan så lätt. Jag rekommendera alla dessa.
Vissa snackar ju om Nascalinjerna i Peru, men jag har också hört att det är ganska ointressant, man åker i ett flygplan och ser lite linjer på marken säger vissa, har inte sett det själv så jag vet inte.

I övrigt i Bolivia har jag hör att silvergruvan i Potosi är intressant samt om du är äventyrare; åka cykel nerför road of death (världens farligaste väg eftersom det är högt upp med jättelika stup vid sidan om vägen och farliga kurvor och ibland ganska trångt för bussar).
Vi tog en nattbuss mellan La Paz och Uyuni, dock är (eller var iaf) vägen där emellan usel och det var till och med demonstrationer i Uyuni om detta när vi skulle åka därifrån.
Om du åker under sommaren kommer du åka samma period då vi åkte, då kommer Salar de Uyuni var ganska torr istället för att det som på deras sommar blir ett tunt vattenskikt.
Ha det så kul!

Hör av dig om det är något mer du undrar.
Mvh
Eric
22 mars 2010 13:08
Hej Eric!

Tack för all info, återkommer säkert när det närmar sig.
Ha en bra dag
Jessica