Tips på hyffsad digital kamera, minst 10 megapix samt bra zoom???

1 nov. 2009 16:40
Visningar: 1528
Hej

Funderar på att ev, köpa en ny smidig digitalkamera.
Maxpriset skall ligga på runt 3000kr
Bra zoom samt minst 10 megapixlar......är väl bra!!.

Nån som kan tipsa om hyffsad kamera,som är smidig och enkel.
Samt ger skarpa bilder med fina färger.......

Mvh/SIAM
Av Mpc
1 nov. 2009 17:23
håller med Bibby Casio EX-H10. Pris 3000 kronor är en mycket bra i den pris klasen
Av Sirapp
2 nov. 2009 17:24
Högt antal megapixel är inte alls synonymt med bra bilder. Skulle jag köpa en ny kamera nu så skulle det bli en Panasonic TZ7 men den är dyrare. Jag gillar Canon också. Har haft många olika :) Du hittar säkert något bra om du går och kikar i butik, men kom ihåg att inte titta på antalet megapixlar. Det är snarast vad du ska titta på sist. Lycka till!
2 nov. 2009 17:40
Citerat från sirapp:
Högt antal megapixel är inte alls synonymt med bra bilder.
Jag funderar också på kameraköp. Taxam för svar på vad som då är synonymt med bra bilder (bortsett från fotografen själv)?
2 nov. 2009 17:56
Citerat från mirjamir:
Citerat från sirapp:
Högt antal megapixel är inte alls synonymt med bra bilder.
Jag funderar också på kameraköp. Taxam för svar på vad som då är synonymt med bra bilder (bortsett från fotografen själv)?
Optiken, sensorn tex. Bra sida att finna bra information om kameror är dpreview.com.

Mvh Daniel
2 nov. 2009 18:02
Citerat från macgunde:
Citerat från mirjamir:
Citerat från sirapp:
Högt antal megapixel är inte alls synonymt med bra bilder.
Jag funderar också på kameraköp. Taxam för svar på vad som då är synonymt med bra bilder (bortsett från fotografen själv)?
Optiken, sensorn tex. Bra sida att finna bra information om kameror är dpreview.com.

Mvh Daniel
TACK!
Mvh / M
Av Mpc
2 nov. 2009 18:28
den bästa sidan..om information om kameror är dpreview.com.
Av Mart76
2 nov. 2009 18:46
Hej, jag tycker att Panasonic Lumix DMC-FT1 är en riktig bra kompakt kamera, stöt & vatten tålig vilket då kan vara bra om man har med sig den till stranden eller om man har barn(stöt tåligheten...) ingen risk att fukt el sand kommer in i kameran å förstör. Den filmar även i HD format & köper man sdhc kort till så jobbar den väldigt fort. Den är dock bara vattentät till 3 meter...
Det finns ett antal vattentäta kameror på marknaden nu vilket är bra med tanke på prispress o.s.v.

Lycka till, det är en djungel;-)

Martin

http://www.panasonic.se/html/sv_SE/Produkter/Lumix+stillbildskamera/Kompakt/DMC-FT1/overview/2030489/index.html
Av Hkn
4 nov. 2009 00:12
Hej Siam, jag har letat efter ungefär samma sak som du. Jag har kommit fram till detta:

1) Du ska handla utomlands. Dollarkursen säger detta.

2) De av mina kamrater som livnärs sig på att fotografera, säger samma sak: Canon G11.
Den är dyr i Sverige, mellan 6000-7000 kr, men på B&H Photo/Video så kostar den $ 499.
Det är detsamma som 3,557.69 SEK enligt xe.net/currency.
Det här är en av de vassaste kameror du kan köpa i den här kategorin. Och som sagt, stirra
dig inte blind på megapixlar. Kolla istället om bilderna blir onödigt brusiga på höga ISO-tal.
Försök att få en uppfattning om optiken är bra eller inte. Smidig digitalkamera betyder ju i de
allra flesta fall att du sitter där med en fast optik.

3) Här är en länk: http://www.bhphotovideo.com/c/product/643177-REG/Canon_3632B001_PowerShot_G11_Digital_Camera.html

Good luck!

:: h ::
Av Mpc
4 nov. 2009 06:45
Citerat från hkn:
Hej Siam, jag har letat efter ungefär samma sak som du. Jag har kommit fram till detta:

1) Du ska handla utomlands. Dollarkursen säger detta.

2) De av mina kamrater som livnärs sig på att fotografera, säger samma sak: Canon G11.
Den är dyr i Sverige, mellan 6000-7000 kr, men på B&H Photo/Video så kostar den $ 499.
Det är detsamma som 3,557.69 SEK enligt xe.net/currency.
Det här är en av de vassaste kameror du kan köpa i den här kategorin. Och som sagt, stirra
dig inte blind på megapixlar. Kolla istället om bilderna blir onödigt brusiga på höga ISO-tal.
Försök att få en uppfattning om optiken är bra eller inte. Smidig digitalkamera betyder ju i de
allra flesta fall att du sitter där med en fast optik.

3) Här är en länk: http://www.bhphotovideo.com/c/product/643177-REG/Canon_3632B001_PowerShot_G11_Digital_Camera.html

Good luck!

:: h ::
Att köpa via B&H Photo/Video kan man ju göra men glöm nu inte bort att skriva att man måste bet tull .
Av Hkn
4 nov. 2009 20:48
Hej Mpc,

har du åkt på tullavgifter när du handlat kameror så kan det ju vara läget att reclaima dem. Digitalkameror har exakt 0% som tullsats (för ett kameraobjektiv betalar du däremot 6,7%).

Källa: Tullverkets tullsatser över 'vanligt förekommande varor' – kolla här http://is.gd/4Ncou

Däremot kan man åka på att betala moms. Lägg märket till att jag skriver KAN... När jag har köpt saker som inte kostat en förmögenhet, så har de ofta lyckats slinka in utan moms. Det är i ärlighetens namn ett lotteri.

Man kan räkna efter här (också på Tullverket): http://is.gd/4NcM0

Bara att göra beräkningen och känna efter om det lönar sig att köpa via utlandet. Prisbilden kan vara en helt annan (jag har t ex köpt en del riktigt stora kameralinser som blivit nästan 40% billigare).

All the best,

:: h ::
7 nov. 2009 19:00
Hej

Vill tacka alla, för bra tips, jag slog till och köpte en Casio Ex H-10 black.
En mycket bra kamera, är mycket nöjd.

Mvh/SIAM
Av Bibby
7 nov. 2009 19:05
Citerat från siam:
Hej

Vill tacka alla, för bra tips, jag slog till och köpte en Casio Ex H-10 black.
En mycket bra kamera, är mycket nöjd.

Mvh/SIAM
Välkommen i klubben :-)
Av Mpc
7 nov. 2009 19:33
Citerat från siam:
Hej

Vill tacka alla, för bra tips, jag slog till och köpte en Casio Ex H-10 black.
En mycket bra kamera, är mycket nöjd.

Mvh/SIAM
ok när får vi se dom första bilderna från Casio Ex H-10 black.
7 nov. 2009 19:46
Citerat från mpc:
Citerat från siam:
Hej

Vill tacka alla, för bra tips, jag slog till och köpte en Casio Ex H-10 black.
En mycket bra kamera, är mycket nöjd.

Mvh/SIAM
ok när får vi se dom första bilderna från Casio Ex H-10 black.
Laddade ner 2 bilder på druvor i dag, dom blev rätt bra tycker jag!!!