Tips på boende Malapascua & Boracay

8 mars 2012 22:16
Visningar: 2676
Hej,

Nu är vi snart i hamn. ;). Kul med nytt resmål men många frågor dyker upp.

Nu önskar jag tips på boende på Malapascua och Boracay. Vi ärm 2 vuxna och 2 tonåringar men vill inte bo mitt i allt på Boracay utan tar oss hellre en promenad in på kvällen.
Vi gillar att bo enkelt, men gärna strandnära.
Alla tips mottages då det känns som vi är lite sent ute med boende inför julen 2012.

Tack.

/ Cecilia
8 mars 2012 22:49
hej
se svar nedan.
Lycka till!

Hälsningar Sebastian

Hej ,

Nu är det jag igen:)
Nu är det bestämt, det blir Köpenhamn-Mania via Peking. Åker direkt på mogronkvisten till cebu och sedan vidare till Malapascua.
Fråga 1: ska man ta en egen taxi till Maya eller ska man boka från boendet på Malapascua?
Ta egen taxi direkt från flygplatsen, kostar mellan 2500-3500. Försök få det till 2500. Väl framme vid Maya, ta lokala taxibåten, kostar ca 100/pers. De tjatar om att ni skall ta egen båt för ca 1500, och att lokalbåten är full. Är ni trötta, så kanske det är värt med egen båt, pruta till 1500. Ibland fungerar inte bankomaten utanför flygterminalen Cebu, men då kör taxin förbi en automat längre bort på väg till Maya. OBS, på Maya finns ingen automat så växla pengar innan.
Fråga 2; tips på boende på Malapascua. Har fått napp på Malapascua Excotic Iland Dive Resort. Lite dyrt , men kanske värt det?
Vet ej.
Bo på södra stranden. Vi bodde på Ocean Vida resort. Ca 70 euro/natt, lite dyrt men bra. När vi var där luktade det i och för sig lite mögel i rummet, men vi lyckades vädra bort det. Vet inte om de alltid har problem, men rummet var mycket bra i övrigt, frukostbuffé också bra, ingick i priset. Läget utmärkt.
Fråga 3: hur är det med mat på ön? är det bra att köpa halv/helpension? eller det finns restauranger att välja på?
Det finns tillräckligt många för att inte ta halv/helpension.
Sedan sticker vi vidare till Boracay, och då kommer så klart ytterligare några frågor.
tror du att det går att få med sig en Kite till Boracay, om man betalar extra med Cebu? eller är det MAX 10 kg?. kanske så att man ska åka via Kalibo istället?
Eftersom det är så många som har kite med sig så förutsätter jag att det går. Man betalar extra för bagage när man flyger med Cebu Pacifik. Står säkert i deras bagageregler att detta är möjligt. Du kan resa med 20 eller 30 kg också, men du får betala mer. Anmäl det dock samtidigt när ni bokar biljett på nätet. Tänk på att många reser i jultid, så boka i tid hemmifrån.
Har du tips på boende på Boracay, känns som om vi är sent ute:( har fått napp på Villa Camilla, pier 3 och Tree House, Pier 3
Vi vill inte bo mitt i allt utan tar hellre en promenad in på kvällarna.
Camilla har fått dålig kritik det sista. Tree House, vet ej, titta på nätet, jag tror inte på det.

Vi bodde på hotellet nästan längst ut på pier 3, det hotellet där bungalow ser ut som Sydney operahus. Isla Boracay. (det finns två, detta var gamla Lorenzo) Kolla på bilderna att de har snea gröna tak. Kostade ca 700kr/natt 2010. Perfekt läge på stranden, ingen strandpromenad utanför, utan ni har stranden för er själva med bra strandstolar. En kort promenad (100m) till strandpromenaden som sedan fortsätter i ca 3 km. Ok frukost.
Mannen ska ju kita på Boracay, medan vi andra solar och njuter:)
Blir en natt i Manilla på vägen hem, men det blir säkert bra,
13 mars 2012 11:03
Hej!

Kom hem från Filippinerna i torsdags och vi avslutade vår resa på just Malapascua. Vi bodde på Ocean Vida Beach resort, 30 meter från havet. Ett toppenställe på alla sätt. Härlig ö att vara på, ta dock med mycket kontanter då de inte tar kort och inte finns någon ATM.

mvh/Fredrik
14 mars 2012 09:46
Hej,

Tack för suveräna svar.

Malapascua blir det i drygt 5 dgr innan vi beger oss mot Boracay.
Jag har bokat Ocean Diva, vilket känns bra nu med era reflektioner.

Är det ngn av er som vet vilken dykfirma som är bäst. Har varit inne på Malapascua Exotic med sedan läste om ngn som heter Evolution divers.

På Boracay är det däremot svårare att hitta boende, iallfall om man vill bo strand nära. Har fått napp på Villa Camilla & Marzon Beach

Tack.

/ Cecilia.
14 mars 2012 09:59
Hej
Ocean Vida resort där du bokat (inte Ocean Diva?) har dykfirma, kolla med dom, kommer inte ihåg namnet.
Sebastian
Av Tima
14 mars 2012 19:25
Hej,

Exotic för hela slanten, skulle inte kunna tänka mig bo någon annanstans...eller jo det skulle jag nog för hela ön är underbar när man väl börjar utforska den :-) Exotic ligger lite för sig själv längre bort på beachen, man får också vara "lite för sig själv" och det gillar vi... flesta Exotic-gäster är ute och dyker på dagarna så det är lätt att ha just den där härliga hängmattan i skuggan på beachen.

Ocean Diva har jag missat, ligger stället på Bounty Beach? För det är på Bounty Beach man vill bo.
Bästa dykfirman på ön är Exotic, tror dem har flest dykavgångar och kunder, Evolution ligger granne med Exotic.

Kolla in mina nya bilder från Malapascua lite senare ikväll, är på väg att lägga upp dem.

Mvh
Tima
Citerat från famlofquist:
Hej,

Tack för suveräna svar.

Malapascua blir det i drygt 5 dgr innan vi beger oss mot Boracay.
Jag har bokat Ocean Diva, vilket känns bra nu med era reflektioner.

Är det ngn av er som vet vilken dykfirma som är bäst. Har varit inne på Malapascua Exotic med sedan läste om ngn som heter Evolution divers.

På Boracay är det däremot svårare att hitta boende, iallfall om man vill bo strand nära. Har fått napp på Villa Camilla & Marzon Beach

Tack.

/ Cecilia.
Av Tima
14 mars 2012 19:35
Dykfirman brevid Ocean Vida resort heter 'Sea Explorers dive'

/Tima
Citerat från jan_olov:
Hej
Ocean Vida resort där du bokat (inte Ocean Diva?) har dykfirma, kolla med dom, kommer inte ihåg namnet.
Sebastian
14 mars 2012 20:01
Hej,

Såklart jag menar Ocean Vida Resort, där ska vi bo i 6 nätter, och oj vad jag längtar när jag hör att ni trivts såbra. Det sak bli så spännade.

Det kommer säkert att komma mer frågor när det är dags för planering ( jag planerar mest hela tiden i huvudet)
Nu ska jag främst boka inrikesflygen så har vi satt alla flighter och 1 boende-Malapascua.

Tima, Ocean Vida ligger på Bounty Beach, och jag har bara hört väl om det. Det stod mellan att bo på Ocean Vida eller Exotoc, men vi fick varmvatten & frukost i pristet på Ocean, därav det beslutet.

Som sagt, återkommer säkert med fler frågor, Är ju så glad att ni finns och kna hjälpa en. :) Tack
/ Cecilia
Av Lannica
3 maj 2012 22:00
Var på Boracay några veckor i februari, kan rekomendera spiderhouse vid Diniwid beach. Det ligger bara några steg ifrån Whitesand beach. Stället e långt ifrån lyx men garanterat det mysigaste på hela ön.
// Annica