Tips på boende Koh Chang

Av Zennors
1 maj 2007 13:35
Visningar: 7535
Vi är två familier som ska ner till Thailand i ianuari. Tänkte stanna på Koh Chang ca 1-1,5 vecka och vill gärna ha tips på bra boende. Vi vill helst bo i bungalows nära stranden (billigt men fräsht) Har någon även några tips på på vad som finns i dykväg och om det är någrot annat man inte får missa! Öar i närheten, utflykter etc. Vi är fyra vukna och 5 barn - (1-10år)
Tcksam för svar.
//Petra
3 maj 2007 23:39
Haloj!
När vi var på Chang bodde vi så långt norr ut man kan komma, på White sand beach resort, där är det mycket lugnt och stranden var mycket frächare än längre fram på White sand, bungarna var helt ok och vi betalade c:a 220kr för en dubbelsäng, ac och badrum plus att vi bodde 20m från havet!
En ö ni bara måste åka till är Koh Kham, otroligt vackert och mysigt, där rekomenderar jag att övernatta för det är så grymt!!!
Den är liten och det finns bara en resort så försök att boka innan.
Koh Mak som alla pratar om är i mitt tycke inte mycket att se, ingen speciel strand samt massa sand loppor...
När ni tar båten över till Koh kham åker ni till lilla gulliga hamn staden Bang Bao, och där finns ett super nice ställe som faktiskt kan vara värt att sova på eller käka, det heter Budda View , jätte läckert inrett , ägs av några Belgare och hela anläggningen är på pålar i hamnen, måste besökas! 500b natten.
Vi har varit ute någon månad med våra två barn 1 samt 3år så alla tips funkar kanon med barnen! Lycka Till!!
Av Lilly
7 maj 2007 22:32
Vi bodde också långt norrut på White sand beach på ett ställe som hette KC Grande resort. Helt ok, de hade olika typer av bungalows, vi bodde två familjer i samma hus med var sin ingång, var sin altan och en dörr som gick att öppna mellan rummen- om man ville. Rätt bekvämt.

Jag vill däremot inte rekommendera Bang bao, framförallt inte med småbarn. Det var rätt sunkigt; att sitta och äta i lugn och ro var en omöjlighet då alla restauranger låg längs piren vilket medförde överhängande risk att barnen skulle dratta i "havet"- läs lergeggan..... Vattnet i bukten var superäckligt! Ett ställe kan jag rekommendera trots allt, en restaurang och bungalowby som ägs av ett australiensiskt par. Tror den hette Bang bao Cliff cottages, ligger i alla fall längs vägen mot Nirvana resort, ca 10 minuters promenad från Bang bao- västerut. Otroligt laidback, jättegod mat och dessutom är de dykarrangörer!

Vår paradisö heter Koh Wai, ca 40 min med båt från Bang bao. Superfint, korallstrand, bra snorkling även för barn då det inte var så djupt, god mat i restaurangen på stranden.... Stanna gärna ett par nätter, el dock bara mellan 18 och 23.
Av Karten
14 maj 2007 22:05 (redigerad)
Hej, Jag och min familj var 2003 och 2005 på Koh Chang. Första året lyckades jag förboka på White Sand Beach Resort. Då var vår minsta endast var 8 mån och att det inte fanns någon väg dit ut utan bara sand så letade jag och hittade ett annat ställe nere på Haad Kai Bae. Det ligger ca 6 km söder ut från White Sand Beach. Resorten heter K.B (Kai Bae) Bungalow. Dom har jättefina Bungalows som ligger spridda 2-50 meter från sandstranden. Vi betalade 2005 1500 bth för Bungalow med AC och kylskåp och en extra liten madrass. Dom har även billigare med fläckt. Med små barn fungerade en Bungalow för oss (en imellan och en på golvet.
När kag hittade det stället 2003 så var jag runt på väldigt många ställen och kunde inte hitta något bättre till det priset. Vi var helnöjda.
Bygatan är till skillnad från White Sand Beach gatan lung. 2003 fanns det inte så många restuaranger men det kommer till fler för varje år. Till 2005 hade det växt men inte för mycket.
Då hade dom då tel.nr +66 (0)1 8628103. Föreståndaren hette då Dao. Man bör ringa och förboka.
(om ni hittar Cliff Resort på I-net så ligger detta ca 800m söder ut.)

//joakim
Av Karten
14 maj 2007 22:07
Hej, Jag och min familj var 2003 och 2005 på Koh Chang. Första året lyckades jag förboka på White Sand Beach Resort. Då var vår minsta endast var 8 mån och att det inte fanns någon väg dit ut utan bara sand så letade jag och hittade ett annat ställe nere på Haad Kai Bae. Det ligger ca 6 km söder ut från White Sand Beach. Resorten heter K.B (Kai Bae) Bungalow. Dom har jättefina Bungalows som ligger spridda 2-50 meter från sandstranden. Vi betalade 2005 1500 bth för Bungalow med AC och kylskåp och en extra liten madrass. Dom har även billigare med fläckt. Med små barn fungerade en Bungalow för oss (en imellan och en på golvet.
När kag hittade det stället 2003 så var jag runt på väldigt många ställen och kunde inte hitta något bättre till det priset. Vi var helnöjda.
Bygatan är till skillnad från White Sand Beach gatan lung. 2003 fanns det inte så många restuaranger men det kommer till fler för varje år. Till 2005 hade det växt men inte för mycket.
Då hade dom då tel.nr +66 (0)1 8628103. Föreståndaren hette då Dao. Man bör ringa och förboka.
(om ni hittar Cliff Resort på I-net så ligger detta ca 800m söder ut.)

Jag kan rekommendera Bang Bao. Mysig brygga med trevliga retuaranger och som vanligt mycket vänliga människor.

//joakim
Av Mpc
17 maj 2007 11:51
hej vi var på kc nu i mars värmt så in i hoppsan vi bodde på Klong Prao Resort som vi o många andra som tyckte det var ett bra familge hotel dom har god mat lungt skönt långgrunt så dom små kan bada många som flyta runt tyckte klong prao hade den bästa strande o vi håll med dom vi slapp se den dåliga sidan som white sand hade . sen ja snorkla som en sa bang bao ta en båt till dom när ligande öarna är trevlig dags resa ön är ganska lung ställe ingen hålligång. men åker man så långt ? för att hålla i gång*S*
Av Zennors
25 maj 2007 16:02
Jag vill bara tacka alla för era inlägg. Massor med bra tips som vi garanterat kommer att använda oss av!
/Mvh Petra