Tips

30 juni 2017 22:51
Visningar: 1198
Hur är Barbados att besöka? Tar gärna emot tips på bra palmklädda stränder, prisvärda boende, sevärdheter mm.
Med vänlig hälsning, Millan
13 juli 2017 23:14
Är det inte någon på detta forum som kan bli till hjälp??
13 juli 2017 23:38
Jag var där för 10 år sedan, men gillar ön mycket, speciellt stränderna Crane Beach och Bottom Bay.
Vi bodde i ett litet enkelt hus i St Lawrence Gap. Det kostade då $40/natt, tror jag.
Sevärdheter förutom stränder tycker jag dock inte finns så många. Bridgetown är inget speciellt.
Av M4sta86
21 juli 2017 10:53
Citerat från Worldofmarie:
Jag var där för 10 år sedan, men gillar ön mycket, speciellt stränderna Crane Beach och Bottom Bay.
Vi bodde i ett litet enkelt hus i St Lawrence Gap. Det kostade då $40/natt, tror jag.
Sevärdheter förutom stränder tycker jag dock inte finns så många. Bridgetown är inget speciellt.
Hur är priserna på Barbados? Tänker mig mat,dryck osv.. Är det bara sol & bad som gäller eller finns det några aktiviteter man bör göra?
21 juli 2017 17:04 (redigerad)
Nu var det ju 10 år sedan jag var där och minns inte exakta priser, men upplevde inte att det var jättedyrt (för att vara en tropisk ö utanför Sydostasien).

Tror inte det finns så många intressanta sevärdheter, för mig var det i alla fall stränderna som gällde. Var där dessutom bara i 4 dagar eftersom jag ö-hoppade.
Men läs om ön på deras turisthemsida så står det säkert massor där.
22 juli 2017 00:32
Var en del på Barbados för många år sedan, i samband med jobb på kryssningsbåt. Ön är omtyckt av engelsmän och kändes även rätt så "British/Caribbean".

Jag gillade våra stopp med båten på Barbados, även om ön var rätt så "platt" och grönskan till stor del var planterad i trädgårdar och parker eller stora gräsbevuxna områden. Inga större områden med naturliga regn- el. palmskogar som man kan se på en del andra öar i Karibien. Men vacker ö ändå.

Barbados kändes "safe" på den tiden.
Till skillnad mot speciellt Jamaica, litegrann St. Lucia och även Trinidad där jag hade samma safe feeling.
I Kingston på Jamaica t.ex. uppmanades besättningen på vår båt att inte ens gå iland pga lack of safety.
Jamaica är annars en otroligt vacker ö, väldigt grön och "tropisk".

Brukade bada på en strand på Barbados som bör ha hetat Paradise Beach, låg på nära taxiavstånd, när man kom in till Barbados med båt. Härliga bad. Vid något tillfälle badade jag vid hotel Sandy Lane´s strand. Det hotellet är välkänt worldwide. Men det finns många fina stränder på olika ställen längs Barbados kuster.

Sevärdheter:
Andromeda Gardens (vackra trädgårdsanläggningar)
Harison´s Cave (droppstensgrottor)

Ovanstående var utflyktsmål vi erbjöd kryssningspassagerarna. Absolut fina att besöka.
Vi hade även en rundtur på Barbados, åkte över till "andra sidan ön", från Bridgetown räknat.
Crane Beach Hotel var ett känt hotell där vi hade en av rasterna under utflykten.
Inte speciellt imponerad av vad jag såg på den kusten. Nothing much there, nothing much to see. Lite klippor och gröna fält, såg rätt så "tomt och öde ut".

Då verkar den sida av Barbados där huvudstaden Bridgetown ligger betydligt mer sevärd och där fanns det också
mer bebyggelse etc.

I Barbados hamn kunde man se en "partybåt", Jolly Roger där man kunde boka in en båttur med rätt så mycket action ombord gissar jag.

Mina föräldrar gillade Barbados och återvände dit några gånger. Deras all time favorite island i Karibien var annars Cuba. Fantastiska människor, otroligt vacker natur. Dock har jag en känsla av att det inte är lika varmt i havet vid Cubas kuster som det är på många andra karibiska öar, pga det geografiska läget
Skall man till Cuba bör man nog kolla klimattabellerna först och pricka in den månad med varmaste havstemperaturerna om man gillar att bada och vattentemperaturen "spelar roll".

Som sagt, long time sedan jag var där med båten. En hel del kan ju ha ändrats på Barbados sedan dess..........
24 juli 2017 09:36
Tuarec04 tack för utförligt och bra svar . Det är svårt att välja öar inför semestern och vi har besökt både Cuba och Jamaica. Och precis som du skriver är Jamaica väldigt grönt och tropiskt. Vackert! Cuba är ett annorlunda land att besöka,
Med vänlig hälsning, Millan
Av Kricken
24 juli 2017 16:31
Jag och familjen var där 2016. Har aldrig känt mig så hemma någonstans som på Barbados. Helt otroliga vackra stränder, själva ön i sig är väl så där, mest sockerrörsodlingar. Människorna är enormt gästfria och vi kände oss aldrig otrygga. Det är dock svindyrt att leva där just nu, barbadosdollarn är knuten till us- dollarn.....(1 us-dollar är 1/2 barbadosdollar). Hela familjen längtar så mycket tillbaka.
24 juli 2017 19:42
Kricken, tack! Härligt att höra att ni är så nöjda!
Vilken strand eller stränder bodde ni på? Vi funderar på 2 olika platser under vår vistelse.
Med vänlig hälsning, Millan