Tiger Temple - Thailand

22 apr. 2009 19:47
Visningar: 12751
Det är med sorg i hjärtat jag ser bilder av dessa tigerkramare i Tiger Temple aningslöst poserande i tron att det är ett keligt och sömnigt sällskapsdjur som de kliar på magen. Maken till naivitet får man leta efter. Är det ingen som reflekterar över hur det kommer sig att tigrarna kan tolerera denna massiva ström av besökare som prompt ska ha tigrarnas huvuden placerade i sina knän? Vad är det som gör att tigrarna ligger där och dåsar? Varför reagerar inte tigrarna på ett naturligt sätt?

Vare sig vilda eller tama vill unga djur leka. Det gäller unga katter och det gäller unga tigrar. Och 500 besökare per dag är väldigt många lekkamrater. I den mån de inte än mat. Vi har mer eller mindre tama tigrar i våra djurparker. Det var inte länge sedan vi läste om en skötare på en djurpark i Sverige som blev svårt biten av en tigerhanne som av misstag kom in i buren för att leka med skötaren när denne gjorde rent.

Tigrar är nattdjur som dagtid söker sig till skugga. Flera besökare har i RG vittnat om Tiger Temple som ett vidrigt turistjippo med neddrogade och fastkedjade tigrar i det gassande heta solskenet. Dessa insiktsfulla besökare avråder tydligt alla från att besöka detta spektakel som utvecklats till en riktig turistfälla med oerhört stora penningintäkter. Dessa varningar väljer många att blunda för.

RG diskuteras ibland som en sida för ”bredare diskussioner” och inte bara för ett ”rosa skimmer”. Det finns all anledning att tala om denna ”attraktion”. Vad är en bild av en neddrogad tiger egentligen värd?
22 apr. 2009 21:03
Jag fattar inte hur man kan tro annat än att tigrarna är nerdrogade.

Det var samma elände förr till exempel på Tenerife, där man hade drogade apor, som "kunderns" skulle fotas med. Det förbjöds gudskelov. Vid ett tillfälle fanns det också en tigerunge, som sattes oförhappandes i famnen på en gravid kvinna, som inte var förberedd. Hon tuppade av och föll till marken. Sånt förekommer numera inte där, som väl är. Förbjud det där med tigrarna också!!

Gilla
Av Bengtar
22 apr. 2009 21:12
En bild av en drogad tiger i Thailand vidrigaste turistfälla är noll och ingenting värd.
Bilder från tigertemplet, uppladdade av Reseguidens medlemmar får mig att må illa.
Att resa dit, och efteråt, med mallighet visa att "jag har hållit en tiger i knät" enbart visar enfald.
Det nyss uppladdade är inget alls värt.
Enbart naivt och mycket dumt enligt min mening.
23 apr. 2009 22:02
Care for the Wild International har sammanställt en rapport om de hemska förhållanden som tigrarna lever under i Tiger Temple. Ni som har tänkt åka dit, om ni bryr er det minsta om djur, läs mycket noggrant denna rapport och det brev som International Tiger Coalition har skickat till de thailändska myndigheterna. Avstå sedan från besöket.

http://www.careforthewild.com/news.asp?detail=true&I_ID=598§ion=Latest+News
http://www.careforthewild.com/files/itc_letter_oct_08.pdf

Från att ha varit en plats för ”räddade” tigrar pågår nu en helt förbjuden avel. Äldre djur försvinner från tigerdalen och ersätts med unga djur från en tigerfarm i Laos. Detta är en alltigenom illegal handel.

Rapporten beskriver de vanförhållanden som tigrarna lever under. De ligger i stekhet sol. De har ingen tillgång till skugga. De hålls på plats i mycket korta järnkedjor. De saknar helt möjligheter för ett normalt beteende. Personalen misshandlar tigrarna, de tvingar genom hugg och slag tigrarna att inta positioner som ska passa de dagligen upp till 880 besökarnas önskemål. De drar tigrarna i svansen. De behärskar tigrarna genom att spraya tigerurin i ansiktet på dem. Det senare är en fruktansvärt aggressiv handling mot tigern, eftersom det handlar om revirmarkering.

Tigrarna är frustrerade, de är stressade och uppvisar helt abnorma beteenden. De får en undermålig kost och riskerar undernäring med blindhet, muskel- och skelettskador som följd. Några av djuren i Tiger Temple lider av dålig syn och deformerade ben.

Läs rapporterna noggrant – det är mycket plågsamt att veta vad som pågår i Tiger Temple, som har blivit en synnerligen lönsam affär, där besökare betalar först en entré och sedan hundratals kronor för en bild på sig själv med ett tigerhuvud i knäet.

Ni som har laddat upp era bilder och stoltserar med dem här i RG, inte minst som profilbild, tag bort dem. Bidra inte till att göra reklam för detta kvalificerade djurplågeri av ett utrotningshotat vackert vilddjur. Enligt International Tiger Coalition finns mindre än 3.500 tigrar kvar i världen. Stöd istället dessa få kvarvarande djur genom en seriös djurrättsorganisation.
4 maj 2009 08:56
Sawaddee khap ! Khon Stensson!
Jag har varit uppe i Chang mai! TIGER KINGDOM Där 50% av djuren görs gänlig för turister och där turisterna bara får vara i närheten av 6 mån och upp till 10 mån tiger ungar , och dom andra 50% får aldrig komma i närheten av männinskor och dom skall sättas ut i det vilda igen, och på så sätt bidrar tigern till sin egen överlevnad i ett fattigt land som thailand och där respekten för levande varelser är lika med noll hos allmenheten och korruptionen finns överallt och i alla led. Tänker bara på hur det är uppe i sverige angående VARG och BJÖRN! så jag föreslår att männinskor kommer hit ner och besöker Tigern, men gör en undersökning först , genom att ta reda på information om läget för tigern här nere i asien.(Jag vet inte vad den där munken håller på med uppe i karnjahnaburi). Och som jag ser det är det EN chans av flera för tigern att överleva men det finns snart ingen plats för den att vara på här nere, människor överallt och tyvärr inge bytesdjur. tjuvskjyttar går in i nationalparkerna och skjuter ner dom som tex Khao yai där var förut 5 tigrar i det vilda men nu ingen ,och dom säljs på svarta marknaden till 90% till Kina där nu ingen tigrar finns kvar , och tigrarna på sumatra är snart borta, pga att djungeln kapas ner illigalt och läget i indien ser inte bättre ut . Alla här nere har lärt sig att göra pengar på allt, och däribland Tigern där efterfrågan finns för att sälja olika organ och ben till människor på denna jord som tror att man blir botad av den till olika sjukdomar..
Läget är svårt för tigern men någon måste göra något och tigerkingdom i chang mai är en av flera där människor står på tigerns sida Detta underbara WILDA djur och jag hoppas att Vargen Lo och björn och framför allt fjällräven som är på väg att försvinna får fritt spelrum i Sverige
PO i khao Lak en tigerälskare med sorg i hjärtat.
Av Joakimn
4 maj 2009 12:25
Jodå att läsa detta är bra.
Jag var där 2003 och besökte detta Tigertempel,det slog mig då men klarheten har inte kommit förren jag varit hemma ett tag.Självklart har ni rätt.djuren måste vara drogad och detta är inte bra. så naivt av mej ,hoppas andra kommer tidigare till insikt.
Nej att ta avståd till detta beteende måste vara det ena riktiga. samtidigt som ett fortsatt stöd för deras verksamhet också är ett måste, jag tror att det är upplysning till Tigertemplet som är lösningen, det finns andra sätt att locka dit turister.
För att tro att turismen inte är viktig för deras elefant o tigenbevaring är fel...tror jag/kim-san :-)
4 maj 2009 14:24 (redigerad)
Hallå PO! Du rapporterar om avskyvärda saker. Det dör en tiger varje dag. Det finns idag bara några tusen tigrar kvar i hela världen. Mitt råd är att stödja organisationer som arbetar för tigerns bevarande. Det behövs pengar. Man kan t ex "adoptera en tiger" genom WWF (Världsnaturfonden). Så bli Tigerfadder via http://www.wwf.se/.

Tiger Temple ser jag som en skamfläck för Thailand. Du har helt rätt om tjuvjakt på björn och varg i Sverige. Lon har knappt återhämtat sig förrän jägarröster höjs om avskjutning. Fjällräven är utrotningshotad. Människans girighet hotar hela vår värld. Men jag tog upp denna diskussion eftersom ett besök på Tiger Temple gynnar det vidriga djurplågeriet och ger det en mycket god reklam genom skrytbilderna här på RG. Jag vädjar, tag avstånd från Tiger Temple och ta bort bilder och bloggar därifrån.

Senast uppladdade medlemsbilder visar "sömniga" tigrar. Drogade tigrar? Jämför med nedanstående filmer, tagna av besökare och volontärer, som jag hämtat från en annan diskussion. Tigrarna behandlas med stor grymhet i Tiger Temple, samtidigt som turisterna inte bryr sig ett dugg om vad som pågår, bara de får sin skrytbild. Att tigrarna lider är uppenbart. Filmerna är svåra att se för en djurvän.

http://www.youtube.com/watch?v=41izUzo25u4
http://www.youtube.com/watch?v=XELJ9_Fy0ag&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=hl54RliBgGc&feature=channel
http://www.youtube.com/watch?v=5G0GhDwMrFw&feature=channel
http://www.youtube.com/watch?v=oEZhHo-ESXE&feature=PlayList&...
http://www.youtube.com/watch?v=OTxOzbL7uqs&feature=PlayList&...
Av Anjou
4 maj 2009 15:18
DJURPLÅGERI är vad detta är och inget annat! "Dumma" godtrogna turister har uppmuntrat till fortsatt plågeri av dessa tigrar. NU borde väl de flesta som besöker Thailand vara informerade tycker man. Tänker tillbaka på när jag en gång i tiden besökte Spanien, tror det var omkring 1975. En man kastade en påklädd chimpans på mig, snabbt som ögat hade hans polare tagit ett polaroidfoto på mig med denna och krävde sedan pengar. Jag nekade, det vart vild dískussion och jag vart förföljd och hotad. De sa de skulle komma till hotellet mitt och jag skulle bara betala de visade "hals avskuren" . Jag sa bestämt ifrån trots min oerfarenhet och då jag bara kunde se tragik i det hela. USCH!
4 maj 2009 15:37 (redigerad)
Anjou, nyligen uppladdade bilder och bloggar om Tiger Temple tyder på en naivitet som jag inte trodde var möjlig. Att beskriva sig själv som ett "barn på julafton" med detta "sömniga" vilddjur i sin famn. Kan du förstå sådan dumhet? Och vissa kommentarer är kväljande.
5 maj 2009 11:00
Citerat från joakimn:
Jodå att läsa detta är bra.
Jag var där 2003 och besökte detta Tigertempel,det slog mig då men klarheten har inte kommit förren jag varit hemma ett tag.Självklart har ni rätt.djuren måste vara drogad och detta är inte bra. så naivt av mej ,hoppas andra kommer tidigare till insikt.
Nej att ta avståd till detta beteende måste vara det ena riktiga. samtidigt som ett fortsatt stöd för deras verksamhet också är ett måste, jag tror att det är upplysning till Tigertemplet som är lösningen, det finns andra sätt att locka dit turister.
För att tro att turismen inte är viktig för deras elefant o tigenbevaring är fel...tror jag/kim-san :-)
I fallet Tiger Temple är inte information lösningen, i alla fall inte enligt International Tiger Coalition (ITC). De hävdar nämligen att Tiger Temple fullkomligt saknar kompetens, att anläggningen är olämplig för att hålla tigrar i fångenskap och att intresset från Tiger Temple's sida enbart är kommersiellt. ITC har därför vänt sig till thailändska myndigheter och begärt att tigrarna ska överföras till annan och lämplig djurhållare, det finns ett förslag i Thailand, och att den förbjudna handeln med tigrar måste upphöra. Läs deras brev, som är undertecknat av 38, de flesta mycket tunga, internationella organisationer.

http://www.careforthewild.com/files/itc_letter_oct_08.pdf
Av Tubbe
5 maj 2009 13:54
Hej alla

Kan bara hålla med och själv reagerat på samma sätt. Synd bara att jag inte tog tag i det som Stensson gjorde.

Själv funderar jag på en resa till just Chang Mai och vill besöka tigrar ,men vill samtidigt inte vara delaktig i något som inte är bra för djuren.

Är det någon som har en uppfattning om....................... simma med delfiner ? Som också är en rätt så stor turist attraktion i Thailand.
Hur behandlas delfinerna när turisterna inte är där. Hur påverkar det Delfinerna när olika människor dagligen badar med dem.
Min åsikt är att det är maten som är avgörande att djuren söker/leker med människan, eller....................

Må Gott / Tubbe
5 maj 2009 15:25 (redigerad)
Citerat från tubbe:
Är det någon som har en uppfattning om....................... simma med delfiner ? Som också är en rätt så stor turist attraktion i Thailand.
Hur behandlas delfinerna när turisterna inte är där. Hur påverkar det Delfinerna när olika människor dagligen badar med dem.
Min åsikt är att det är maten som är avgörande att djuren söker/leker med människan, eller....................
Tubbe, mycket bra frågor. Det skulle aldrig falla mig in att simma med delfiner. Varför ska människor hållas på med denna lyxkonsumtion helt på djurens bekostnad? Starta gärna en bred diskussion. Simning med dessa "underwater prisons" är i ropet överallt, inte bara i Thailand. Vansinne säger jag. Varför ska vi sätta djur i fångenskap för att vi fascineras av och vill umgås med dem? Fria delfiner simmar upp till 160 kilometer om dagen. Människor är grymma och enfaldiga. Lär här om delfiner i fångenskap:

http://www.wildlifepimps.com/feat-SwimWithDolphins.htm
Av Mal
3 okt. 2009 13:10
Just hemkommen från besök i tigertemplet. Ville se om rapporterna var sanna.Talat med volontärer, djurskötare och munkar. Träffat välmående tigrar. Munkarna gör detta för tigrarnas fromma, planen är att dom så småningom ska kunna återbörda tigrar ut i djungeln. När djungeln är säkrare än vad den är idag. De säger själva att det är en "lärorik resa" både för tigrarna och dom själva, de lär sig vartefter och visst har misstags begåtts under läroperioden. En del misstag har rättats till, men munkarna anser inte att de är fullärda. De menar inte att allt fungerar perfekt. De hoppas att de och tigrarna kommer fortsätta utvecklas tillsammans.

Men tigrarna är inte drogade. En munk skulle inte kunna droga något levande, det är en stor synd. Det som talat med abboten i templet förstår att det inte finns i hans tankevärld. De som har något med tigertemplet att göra anser att det mesta i den negativa rapporteringen kommer från missförstånd, kulturkrockar och att turister snubblar in en het eftermiddag när tigrarna redan är trötta. De som är intresserade av att besöka templet bör åka dit när de öppnar, kl 12 och inte bara snubbla in strax innan tigrarna går hem och sover. Thai får komma oavsett tid eftersom man menar att de är mer intresserade av att be i templet. Inte många turister bryr sig speciellt mycket om templet (de flesta ser det inte ens) eller alla andra djur som finns där. För templet är ett tempel tillägnat alla djur, här finns en mängd olika djur som inte får speciellt mycket uppmärksamhet. Den som spenderar lite mer tid i templet än det tar att vandra iväg och ta bilder på tigrar få en lite mer nyanserad bild av situationen.

Att tigrarna i Kanchanaburi inte biter besökare kan delvis bero på att thailändare som är uppvuxna i ett land där det finns tigrar kanske vet mer om dom än vad vi gör. Och att de tigrar turisterna träffar är vana vid människor. (Det finns som redan sagts även tigrar i templet som du inte får träffa) De är också mycket noga med hur du får närma dig en tiger. Du får inte huka dig ned, du får bara gå runt som personalen visar osv. Alla pengar som tigrarna genererar går till inköp av mark, och uppbyggnad av området för tigrarnas och de andra djurens fromma.

Det negativa rapporter som kommit de senaste åren har i mångt och mycket handlat om avel. Hur det är med den saken kan jag inte uttala mig om. För ett par år sedan var det skandal i templet. En indisk munk som dök upp och kallade sig tiger-munken visade sig vara en bedragare som sysslade med försäljning av tigrar. Abboten själv kastade ut honom när det uppdagades. Jag säger inte att Tigertemplet är världens bästa plats för tigrar, men dom lever! Något dom inte skulle gjort om inte munkarna tagit hand om dom. I min värld är levande tigrar i ett tempel bättre är döda tigrar i djungeln.
Av Jn1720
3 okt. 2009 14:33
Vi har en katt här hemma som kan vara ganska jobbig när den jamar kl 05:00 på morgonen. Undra vad de använder för medel för att droga tigrarna...?

Skämt å sido. Jag förstår dock att det finns föräldrar som inte tänker steget längre när de åker till thailand med en 5-åring som de lovat att åka med till tigertemplet efter att ha läst om det i någon broschyr. Det kan bli svårt att backa ur utan att barnet blir besviket och då blir det enklare att åka dit.
Av Bengtar
5 okt. 2009 11:50
Citerat från mal:
Just hemkommen från besök i tigertemplet. I min värld är levande tigrar i ett tempel bättre är döda tigrar i djungeln.
Åtskilligt har skrivits om detta eländes "Tempel".
Animal planet tog sin hand från detta jippo när dom blev medvetna om verkligheten.

I min värld är levande tigrar i djungeln bättre än halvdöda fastkedjade stackare dömda till livstids spektakel.
5 okt. 2009 17:37
Citerat från bengtar:

I min värld är levande tigrar i djungeln bättre än halvdöda fastkedjade stackare dömda till livstids spektakel.
Hey, hey!

Gilla
Av Mal
6 okt. 2009 04:37
Citerat från bengtar:
Citerat från mal:
Just hemkommen från besök i tigertemplet. I min värld är levande tigrar i ett tempel bättre är döda tigrar i djungeln.
Åtskilligt har skrivits om detta eländes "Tempel".
Animal planet tog sin hand från detta jippo när dom blev medvetna om verkligheten.

I min värld är levande tigrar i djungeln bättre än halvdöda fastkedjade stackare dömda till livstids spektakel.
Absolut, så tycker även jag. Men om dessa tigrar levde i djungeln skulle dom vara döda. Mao; välj mellan inga tigrar eller levande tigrar i tempel.
Av Bengtar
6 okt. 2009 08:17
Citerat från mal:
Citerat från bengtar:
Citerat från mal:
I min värld är levande tigrar i djungeln bättre än halvdöda fastkedjade stackare dömda till livstids spektakel.
Absolut, så tycker även jag. Men om dessa tigrar levde i djungeln skulle dom vara döda. Mao; välj mellan inga tigrar eller levande tigrar i tempel.
Det finns egetligen ingen skillnad mellan våra åsikter.
I det stora skeendet är tigern som art svårt hotad, 3500 återstår i det fria. Tigern som art består av flera raser alltifrån den sibiriska till den på Sumatra.
Vad djurparker i Thailand och omliggande länders djurparker har gjort är att blanda dessa raser. Den som naturligt finns i Thailand är av den bengaliska rasen.
Om man ska föda upp tigrar som avses släppas skall det vara i absolut avskildhet. Dom får inte ha kontakt med människor.
De tigrarna som finns i "templet" är absoluta fångar och kommer aldrig i närheten av ett riktigt tigerliv. Dom är helt enkelt inte tigrar på riktigt.
Mentalt har dom så svåra skador att deras tigerliv är förstört.
Personligen tycker jag synd om de stackarna.
Men det är ju Thailand, och det inbringar förmodligen rejält med kosing.
6 okt. 2009 08:44
Citerat från bengtar:
Citerat från mal:
Citerat från bengtar:
Citerat från mal:
I min värld är levande tigrar i djungeln bättre än halvdöda fastkedjade stackare dömda till livstids spektakel.
Absolut, så tycker även jag. Men om dessa tigrar levde i djungeln skulle dom vara döda. Mao; välj mellan inga tigrar eller levande tigrar i tempel.
Det finns egetligen ingen skillnad mellan våra åsikter.
I det stora skeendet är tigern som art svårt hotad, 3500 återstår i det fria. Tigern som art består av flera raser alltifrån den sibiriska till den på Sumatra.
Vad djurparker i Thailand och omliggande länders djurparker har gjort är att blanda dessa raser. Den som naturligt finns i Thailand är av den bengaliska rasen.
Om man ska föda upp tigrar som avses släppas skall det vara i absolut avskildhet. Dom får inte ha kontakt med människor.
De tigrarna som finns i "templet" är absoluta fångar och kommer aldrig i närheten av ett riktigt tigerliv. Dom är helt enkelt inte tigrar på riktigt.
Mentalt har dom så svåra skador att deras tigerliv är förstört.
Personligen tycker jag synd om de stackarna.
Men det är ju Thailand, och det inbringar förmodligen rejält med kosing.
Utan att förkorta Bengtars inlägg, vill jag säga att han har alldeles rätt. Vilda djur måste skyddas och inte få komma i kontakt med människor. Dessutom tror jag inte ett ögonblick på, att dessa tigrar som avses här, någonsin kommer att släppas lösa i den fria naturen. Därtill är de värda alldeles för mycket pengar för dem, som har dem fångade på sådana här "tigerreservat"!

Gilla
Av Mal
6 okt. 2009 13:15
Bengtar, vad djurparker gjort runt om i Asien är inte tigertemplets fel. Där har inga raser blandats.

Denna generation tigrar kommer inte att släppas ut i det fria - ingen påstår det. Tigrarna är alltför vana vid människor och har ingen förmåga att klara sig själva. Planen är att nästa generation tigrar ska kunna återanpassas till naturen. Detta ska kunna göras bla genom stora landinköp, något pengarna tigrarna drar in går till. Munkarna anser att detta är lyckligt lottade djur som kan göra sin ras det stora tjänsten att överleva. Kom ihåg att de är buddhister och tror pe reinkarnation. De anser att dessa tigrar är nära att återfödas som människor. Det finns endast ca 500 tigrar kvar i Thailand, om ens så många.

Detta om att de drar in mycket pengar, javisst men munkarna har ingen användning av pengartillsig själva, tempel har inget vinstintresse. Munkar äter bara före kl 12, de har ett klädesplagg och sover i enkla huslängor. Här krockar vårt sätt att tänka, svenskar har mycket svårt att förstå en buddhist synsätt på pengar. De samlar inte pengar på hög för att bada i som Farbror Anka, dom ser pengar som ett sätt att hjälpa tigrarna - och alla andra djur somhar en fristad här.

Och om man sett planerna för att skydda tigern i framtiden förstår man attt det slukar pengar. Något som också slukar pengar är alla djur, inte bara tigrarna. Alla djur äter och detta är ett tempel där många andra djurarter lever. Inga djur har fångats in för att förevisas, de har lämnats in om de varit skadade eller helt enkelt spatserat in i området själva.

Men förresten, varför inte klappa ett utrotningshotat djur på hemmaplan. Kolmården har vargar som de vant vid människor så att folk ska få träffa vargar nära. Men det är klart, det är ju kapabla svenskar som står bakom projektet. Inte några obegripliga munkar som bor i ett land långt borta, har en tro som är svårbegriplig och ett synsätt på pengar som är ännu mer svårbegripligt. Så jag förmodar att hålla svenska utrotningshotade vargar i fångenskap för att klappa är bra - eller? Kolmården gör ju detta av kärlek till djuren, eller hur? Dom kan väl inte ha något vinstintresse... Kolmården ägs av samma företagsgrupp som bla. äger Gröna Lund & Sommarland.
6 okt. 2009 13:49
Om Mal läste rapporterna ovan, framgår inte av hennes inlägg. Jag läste dem i alla fall, jag såg filmerna. 38 mycket tunga djurrättsorganisationer hävdar att tigrarna i Tiger Temple lever i vanvård. Tigrarna ges undermålig kost och misshandlas. De är sjuka, frustrerade och uppvisar abnorma beteenden. Jag förstår att Mal vill väl, men när hon talar om "välmående" tigrar frågar jag mig vilken kompetens hon har för att bedöma djurens fysiska och psykiska status.

Tiger Temple är inte längre en romantisk plats för ”räddade” tigrar, även om munkarna på sin hemsida försöker vidmakthålla den imagen. Istället bedrivs en lukrativ verksamhet baserad på förbjuden avel. När djuren är gamla och alltför sjuka försvinner de från anläggningen. Ingen vet vart. Istället anländer unga djur från en tigerfarm i Laos. Allt sker illegalt.

Djuren bör naturligtvis fråntas munkarna och placeras i anläggningar med förmåga att ta hand om djuren, vilket organisationerna ovan kräver. Men så länge turister gynnar Tiger Temple med besök, kommer kommersen att pågå och munkarna motsätta sig att tigrarna flyttas till lämpliga anläggningar i Thailand. Bojkotta Tiger Temple! Ett besök där är inget att skryta med, tvärtom.
6 okt. 2009 15:52
Jag kanske ska tillägga, att flera av de 38 organisationerna som ställer sig bakom kraven gentemot Tiger Temple finns i Asien. De är helt säkert bekanta med, för att citera Mal, "obegripliga munkar som bor i ett land långt borta, har en tro som är svårbegriplig och ett synsätt på pengar som är ännu mer svårbegripligt". Icke desto mindre är de starkt kritiska mot tigerhållningen i Tiger Temple. Förslaget gäller flytt av tigrarna till en lämplig anläggning i Thailand och de har dessutom förslag på sådan. Här är organisationerna om Mal och andra är intresserade:

American College of Traditional Chinese Medicine, AMUR, Animal Welfare Institute, Animals Asia Foundation, Association of Zoos & Aquariums, Big Cat Rescue, Born Free Foundation, Born Free USA, British and Irish Association of Zoos & Aquariums, Care for the Wild International, Conservation International, Council of Colleges of Acupuncture and Oriental Medicine, David Shepherd Wildlife Foundation, Education for Nature − Vietnam, Environmental Investigation Agency, Global Tiger Patrol, Humane Society International, Humane Society of the United States, International Fund for Animal Welfare, International Trust for Nature Conservation, PeunPa, Phoenix Fund, Save The Tiger Fund, Species Survival Network, The Fund For The Tiger, Tigris Foundation, Tour Operators for Tigers, TRAFFIC, 21st Century Tiger, WildAid, Wildlife Alliance, Wildlife Conservation Nepal, Wildlife Trust of India, Wildlife Watch Group, World Association of Zoos & Aquariums, World Society for the Protection of Animals, World Wildlife Fund (WWF), Zoological Society of London
Av Mal
7 okt. 2009 08:51
Jag har läst rapporterna, jag har tittat på alla filmer.

Några tankar om filmerna. Den skadad tigern har jag ingen aning om han lekt/slagits med annan tiger eller har någon människa slagit honom. Jag var inte där, men när man ser filmer från vildmaken brukar tigrar kunna tufsa till varandra rejält. Det finns ju klagomål om att de inte skötts om ordentligt så det är väl bra att man ser att såret behandlats med antibakteriellt läkemedel (det lila)

Att tigrarna är kedjade är nog bra så länge folk ska hälsa på. Om dom släpptes lösa fanns nog mer att rapportera om. Som döda turister. De är i skugga första timmen av "besökstiden". Ravinen kommer (förmodligen)inte att användas senare när de byggt färdigt. Burarna är inte bra men håller på att förbättras.

Jag hoppas djurskötaren som slog tigern i huvet fått sparken. Rötägg finns i alla land och dom har haft problem, något de inte sticker under stol med. Men då de aldrig skyller ifrån sig så har de aldrig tagit chansen att förbättra sitt PR-läge genom att hänga ut någon som skapat problem för templet. För att nämna två exempel jag kommer ihåg på rak arm; Indiske munken som inte var en munk och handlade med tigrar. Mannen som förskingrade pengar som började skriva massiv kritik efter att han kastats ut ur templet. Han hade, vad jag vet, ingen som helst kritik mot templet innan de kom på att han stal pengar.

Att flytta tiger med våld är inte snällt. Lade ni märke till att när abboten kom och lade sig i slutade filmen. Den arga tigern - han bevisar väl iaf att han inte är drogad och fortfarande är en tiger.

I rapporterna klagas det på att munkarna inte har något intresse av att vara med i organisationer men dom är redan en organisation (munkorden) så dom ser det inte på samma sätt. Det finns en lång tradition med skogstempel och att ta hand om djur här. En del mycket allvarliga och tyvärr förmodligen sanna anklagelser framförs framförallt vad gäller avel. Dom påstår också att det är pga av klagomål som läget förbättras för tigrarna (ja dom säger att det förbättrats). För 6 år sedan hörde jag första gången om planerna för framtiden för att kunna bättre ta hand om tigrarna. Långt innan Care for the Wild kom in i bilden.

De har hittat en person som säger att han sålt den första tigerungen till abboten. Så då menar dom att abboten Phra Acharn Phusit, en i Thailand välkänd och högt vördad munk (långt innan det fanns tigrar i templet) skulle fullständigt glömt vad han är och börjat ljuga?! En sann buddhist ljuger inte - det är en mycket stor synd! Och dessutom har abboten ljugit sedan -99 enligt detta vittne. Då kom första unge till templet, flera år innan västerlänningarna fick nys om attraktionen och började komma på besök. Jag anser det troligare att det är den andre som ljuger. Det var inte förrän 2004 som man började "använda" tigrarna som fotoobjekt och ta inträde. Det började med det då det började bli svårt för templet att klara kostnaderna för tigrarna. Tidigare kunde man hälsa på och om man ville, lämnade man en donation.

Ang mathållningen, all mat kokas inte. Det kanske ändrats efter rapporten, det vet jag inte men de får även rått kött även om det mesta tillagas, bla för rädsla för smitta. Men även pga att det finns en idé om att tigrarna blir mindra jaktbenägna.

Ang veterinärena som inte håller klassen: Alla tigrar kontrolleras varje halvår av veterinärer från Chulalongkorn-universitetet (Thailands förmodligen mest renommerade universitet som ska ha de bästa veterinärerna). Åtminstone sägs det vara fallet, jag hoppas det stämmer.

Ang droger, nu framförs inte den teorin i rapporterna men iaf; turister har sett tigrarna få piller - något som genast blivit droger i misstänksamma turisters ögon. De ger stundom tigrarna mjölkpiller (kondenserad mjölk) det kan vara en av anledningarna till ryktet.

Stressade tigrar skakar på huvudet och tuggar på tassarna, något jag inte såg alls. Några lekte, några badade. En ville jaga en häst, en vässade klorna på ett träd. De andra slöade och många gäspade. Framförallt när de var i solen nere i ravinen.

Klagomålet om att en thailändare skrattat är väl ändå bra korkat? En djurskötare slog en tiger och någon som var där blev mycket obehagligt berörd (naturlig reaktion och misshandel ska hårt kritiseras och stoppas) Men tydligen är det upprörande att en annan skrattade. Snälla nån - vem skrev rapporten? Vet man inte att thailändare skrattar även av andra anledningar än glädje? (ittma hohah, den personen lär inte förstått asiatiskt beteende iaf)

Sedan anger man källor till officiella rapporter från trådar på forum, vilket jag personligen tycker är mycket konstigt. Vem som helst, under pseudonym, kan komma med vilka anklagelser som helst. En av deras "källor" är en tråd som numer låsts och stängs ned av Lonely Planet. I forum kan man hitta belägg på vad som helst om man vill. Jag har tex sett en som påstod att tigertemplet sålt 100(!) tigrar till Kina - håhåjaja!

Jag skulle göra en hel del annorlunda om jag vore munkarna. Jag skulle lyssna på de som vill stoppa aveln. De borde även sätta en maxantal besökare per dag och minska ner tiden när man får träffa tigrarna. Jag skulle även tvinga dessa besökare lyssna på information innan de kom så man slipper se en 20-åring engelska klaga över "vad är det här för tjafs, jag skiter väl i om det är ett tempel, jag ska bara kolla in tigrar!" Hon hade så små shorts att ändan var bar och linnet täckte knappt brösten. Sen såg hon sur ut hela tiden som åkte säkert hem och sa att tigrarna var drogade och att munkarna var dumma.

Skulle även tvinga besökare lyssna på föredrag om tigrar, klostrets planerna, buddismen, målet för nästa generation tigrar. Jag skulle tvinga dem att besöka hela templet och andra djur innan man fick träffa tigrarna.

Sen funderar jag över en sak. Det finns minst ett tiotal volontärer där året om. Om man räknar på att de stannar i en månad så har du över 100 per år. De har på de senaste tre åren skrapat ihop ett tiotal som kritiserat behandlingen av tigrarna, det är 2 till 3% av alla volontärer. Om tigrarna mår så dåligt varför är det inte fler som skriker i högan sky? Västerländska ungdomar som söker sig till detta borde vara stora djurvänner. Jag känner till en volontär var mycket upprörd. Hon trodde att munkarna tagit ifrån en katt hennes ungar. Hon fattade inte att när munkarna sade att kattungarna flyttat till ett katt-tempel, menade dom att kattungarna dött.

Ge templet en chans. Dom säger som redan sagts; det är en resa. Vi lär oss hela tiden. Dom har gjort misstag, dom gör fortfarande misstag och det finns massor av förbättringar att göra. Men det finns levande tigrar kvar. Ni får ursäkta längden på inlägget, det blev en roman!
7 okt. 2009 12:19
Hejsan på er alla!
Skriver nu på min frus namn! Så ska kritik eller vad ni vill skriva är det mot mig!
En applåd till er alla allvetare! Sitter nu i Thailand & skriver samt läser er allas "fina" inlägg. Jag hoppas ni alla som har emot detta tiger tempel inte har eller ska gå på nogot ZOO eller cirkus. Där finns det djur som också bör vara i det vilda. Men jag är överens med alla att det finns inget vackrare än djur i sitt rätta element.
Ni som vet så mycket om detta undrar jag om ni någonsin varit på detta tiger tempel. Själv har vi inte varit varit där denna gång pga detta är första turen till Thailand.
Vi har sett en hel del andra djur samt mycket annat här.
På detta forumet finns det så många som vill tala om för andra vad de ska & inte ska. Finns så mycket annat att ta upp.Visst ska inga djur fara illa på något sätt,men detta ni gör hjälper inte alls.
Se på de husdjur vi har hemma. Katt, hund, fåglar m.m. De är födda i fångenskap & många av dessa djur faller mer illa än vad vi alla kan tänka oss.
Låt folk resa & se det de vill & ta de beslut de tycker är vettiga för dem.
Men visst ska vi hjälpa de organisationer som arbetar för djurens rätt. Men då ska vi ju veta att säkert att mycket av dessa pengar går åt till administration.
Claes Fröderberg
7 okt. 2009 13:26
Men Claes, det är stor skillnad på husdjur och vilda djur. Man kan väl inte kalla hundar och katter för fångade djur. Tigrar och andra djur är ju vilda djur från allra första början och ska inte finnas i fångenskap, som du säger katter och hundar är. Var snäll och blanda inte ihop våra tamdjur med de vilda djuren.

Gilla
7 okt. 2009 16:54
Men Gullsingen!
Har inte de djur inte rätt i att ha det bra?Du verkar kunna en sådan massa ang detta!Om du nu är så mot detta med tiger tempel så hoppas jag inte att du varit på ett ZOO eller en cirkus.Har du det så har du en sådan dubbelmoral!Det motsätter allt du självskriver.Vad jag vet så är det väl "vilda"djur även där.Sen sköts det olika i olika länder.Men det har du väl inte tänkt på!
Vi har ju Parken ZOO i Elskilstuna som har tigrar.Varför är det inget ramaskrik om det.Bara ett exempel.
Oavsett Tamdjur eller vilda djur så har det väl rätt att ha det bra.
Du som vet så mycket ang tigrarna här bör väl veta att det finns vildhundar också som behandlas som avskrap.Har du inte tänkt på det.
Men alla har vi olika syn på saker & ting & låt folk tycka & göra som de tycker är bäst i deras ögon.Gör de sen fel hoppas jag de får vad de förtjänar.Det är inget du eller andra "allvetare" skall eller bör styra!
7 okt. 2009 17:50
Visst ska alla djur ha det bra. Jag har verkligen inte sagt mej vara expert på just tigrar, men det var ju det det här inlägget handlade om från början. Så det är därför jag har läst på ordentligt just om dem.

Jag avskyr jakt och dylikt på alla möjliga vilda djur, men just det var det ju inte frågan om här. Dessutom har jag varit både på Zoo och Cirkusar, men gudskelov, så är ju de flesta djur bortsopade i just Cirkusarna. Att jag har varit på Zoo, berodde på aningslöshet i min ungdom och det hoppas jag är förlåtet nu. Men jag har inte varit på nåt Zoo med tigrar vad jag kommer ihåg. Absolut inte i Eskilstuna dessutom.

Jag förstår inte varför du tar till sådana brösttoner mot just mig. Det är ju flera här ovanför som har samma åsikt som jag. Meningen med just det här inlägget var ju, att låta folk se sanningen om sådana djurparker som till exempel Tiger Tempel.

Gilla
7 okt. 2009 18:48 (redigerad)
Kan man inte uttala sig om något utan att själv ha upplevt det? Självklart kan man det! Historiker gör det ständigt. Man använder källor och bedömer dess trovärdighet.

Mals inlägg är fullt av inlevelse och kärlek till Tiger Temple. Dock ifrågasätter jag både objektivitet och hennes kompetens om tigrar. Själv saknar jag kunskap om både munkar och tigrar. Men Care for the Wild's 26-sidiga rapport som är baserad på två års studier av förhållandena i Tiger Temple bedömer jag som fullt trovärdig. Och när 38 djurrättsorganisationer dömer ut Tiger Temple, sker det i mina ögon helt på sakliga grunder.

Det har jämförts med zoologiska trädgårdar. Och det är ju det som kraven från djurrättsorganisationerna gäller, att tigrarna ska flyttas till ett ackrediterat Zoo i Thailand, som har den vilja, kompetens och de ändamålsenliga utrymmen som krävs för att ta hand om djuren, något som Tiger Temple helt saknar. Och att den otillåtna aveln ska upphöra. Jag citerar: "The Temple does not have the facilities, the skills, the relationships with accredited zoos, or even the desire to manage its tigers in an appropriate fashion. Instead, it is motivated both in display of the tigers to tourists and in its illegal trading of tigers purely by profit."

När Mal talar om att ge Tiger Temple tid, ska man ha i minnet att den första tigern anlände till Tiger Temple redan 1994. Och Mammon har sedan dess fått mycket stor betydelse i verksamheten.

Froderberg faller in i det eviga tjatet om kostnader för administration av frivilligorganisationer. Att driva en organisation, företag, sjukhus, skola utan administration är en orimlighet. Det gäller även djurrättsorganisationer. Fundera över hur världen skulle se ut utan människo- och djurrättsorganisationer som drivs av alla dessa hängivna människor. Vill man värna den utrotningshotade tigern, stöd då en seriös djurrättsorganisation, inte en munkorden, och definitivt inte Tiger Temple med ett ditt besök.

Varför gå till personangrepp, Froderberg? Alla har rätt att framföra och få respekt för sina åsikter, även om du inte håller med. Är du intresserad av diskussionen, läs gärna rapporterna. Gå in på länkarna ovan och knappa dig fram till den 26-sidiga rapporten som finns att läsa på både engelska och thailändska.
Av Bengtar
7 okt. 2009 18:56
Men snälla Froderberg.
Jag tycker det är larvigt att dra in de djur som är domesticerade av människan sen 5000 år eller mer.
Dricker du mjölk?
Det diskussionen handlar om är det som händer i "Templet" nu, just nu.
Avsikten lär ju vara att hjälpa tigern som art genom att återbörda dessa fantastiska djur till den djungel där de hör hemma.
Det finns till nu inte det minsta bevis på att så har skett eller skall ske.

I det vilda finns ungefär 3500 tigrar kvar, inburade kanske 10000. Så otroligt snett.

Vad gäller andra arter finns det flera exempel på lyckade projekt som har hjälpt respektive arter till överlevnad.
I Sverige; Havsörn, Pilgrimsfalk, Berguv, Fjällräv.
De överlever med hjälp av entusiastiska människor som ger sig hän för naturens bästa. Gratis.

I USA räddningen av Calforniacondoren.
I Kina de kraftfulla försöken att rädda den största natursymbolen vi har; Jättepandan.
Inget av dessa uppräknade räddningar har varit utsatta för den kommersen som "Tigertemplet" genomgår. Det är den största bluffen i den så kallade räddningsaktionens historia.
Det finns inga synliga bevis på att en enda enskild tiger har släppts ut.

På många andra håll i världen pågår räddningsaktioner för djur som är illa ute.
Det finns internationella överenskommelser om registreringar av tigrar i fångenskap vilket man tydligen inte bryr sig om vid "Templet".
De stackars krakarna är förlorade.
Jag anser att det där jippot har blivit ett enbart bedrövligt exempel på "naturskojeri när det är som allra sämst".
Men det drar in en hiskelig massa kosing.
Kosing som jag inte för ett ögonblick tror kommer till tigrarnas fromma.

Jag anser att det enda raka är en total besöksbojkott för att visa solidaritet gentemot tigrarna och att den internationella turismen har så stor kraft att till och med Thailand borde ta till sig det utifrån kommande.
8 okt. 2009 04:05
Citerat från gullsing:
Visst ska alla djur ha det bra. Jag har verkligen inte sagt mej vara expert på just tigrar, men det var ju det det här inlägget handlade om från början. Så det är därför jag har läst på ordentligt just om dem.

Jag avskyr jakt och dylikt på alla möjliga vilda djur, men just det var det ju inte frågan om här. Dessutom har jag varit både på Zoo och Cirkusar, men gudskelov, så är ju de flesta djur bortsopade i just Cirkusarna. Att jag har varit på Zoo, berodde på aningslöshet i min ungdom och det hoppas jag är förlåtet nu. Men jag har inte varit på nåt Zoo med tigrar vad jag kommer ihåg. Absolut inte i Eskilstuna dessutom.

Jag förstår inte varför du tar till sådana brösttoner mot just mig. Det är ju flera här ovanför som har samma åsikt som jag. Meningen med just det här inlägget var ju, att låta folk se sanningen om sådana djurparker som till exempel Tiger Tempel.

Gilla
Att du fick det jag skrev var ju svar på det du skrev till mig.Det finns många åsikter om detta med djur & deras hållande! Men det finns så många andra länder som har dessa djur & de har jag då inte sett att någon skrivet om!
8 okt. 2009 04:17
Citerat från ittma_hohah_:
Kan man inte uttala sig om något utan att själv ha upplevt det? Självklart kan man det! Historiker gör det ständigt. Man använder källor och bedömer dess trovärdighet.

Mals inlägg är fullt av inlevelse och kärlek till Tiger Temple. Dock ifrågasätter jag både objektivitet och hennes kompetens om tigrar. Själv saknar jag kunskap om både munkar och tigrar. Men Care for the Wild's 26-sidiga rapport som är baserad på två års studier av förhållandena i Tiger Temple bedömer jag som fullt trovärdig. Och när 38 djurrättsorganisationer dömer ut Tiger Temple, sker det i mina ögon helt på sakliga grunder.

Det har jämförts med zoologiska trädgårdar. Och det är ju det som kraven från djurrättsorganisationerna gäller, att tigrarna ska flyttas till ett ackrediterat Zoo i Thailand, som har den vilja, kompetens och de ändamålsenliga utrymmen som krävs för att ta hand om djuren, något som Tiger Temple helt saknar. Och att den otillåtna aveln ska upphöra. Jag citerar: "The Temple does not have the facilities, the skills, the relationships with accredited zoos, or even the desire to manage its tigers in an appropriate fashion. Instead, it is motivated both in display of the tigers to tourists and in its illegal trading of tigers purely by profit." När Mal talar om att ge Tiger Temple tid, ska man ha i minnet att den första tigern anlände till Tiger Temple redan 1994. Och Mammon har sedan dess fått mycket stor betydelse i verksamheten.

Froderberg faller in i det eviga tjatet om kostnader för administration av frivilligorganisationer. Att driva en organisation, företag, sjukhus, skola utan administration är en orimlighet. Det gäller även djurrättsorganisationer. Fundera över hur världen skulle se ut utan människo- och djurrättsorganisationer som drivs av alla dessa hängivna människor. Vill man värna den utrotningshotade tigern, stöd då en seriös djurrättsorganisation, inte en munkorden, och definitivt inte Tiger Temple med ett ditt besök.

Varför gå till personangrepp, Froderberg? Alla har rätt att framföra och få respekt för sina åsikter, även om du inte håller med. Är du intresserad av diskussionen, läs gärna rapporterna. Gå in på länkarna ovan och knappa dig fram till den 26-sidiga rapporten som finns att läsa på både engelska och thailändska.
En lite fråga bara! Var ser du ett personangrepp i det jag skriver?Du verkar vara läs kunnig så varför läser du inte att jag skrev "allvetare"!
Anser du att det är evigt tjat ang administrationskostnader?Vad är då detta?Detta som skrivs ang tiger tempel gör det säkert är det finns de som reser dit av ren nyfikenhet för att se med egna ögon!Men jag är överens att fler bör kunna vara med att stötta de utrotningshotade djuren som finns!
8 okt. 2009 04:24
Citerat från bengtar:
Men snälla Froderberg.
Jag tycker det är larvigt att dra in de djur som är domesticerade av människan sen 5000 år eller mer.
Dricker du mjölk?
Det diskussionen handlar om är det som händer i "Templet" nu, just nu.
Avsikten lär ju vara att hjälpa tigern som art genom att återbörda dessa fantastiska djur till den djungel där de hör hemma.
Det finns till nu inte det minsta bevis på att så har skett eller skall ske.

I det vilda finns ungefär 3500 tigrar kvar, inburade kanske 10000. Så otroligt snett.

Vad gäller andra arter finns det flera exempel på lyckade projekt som har hjälpt respektive arter till överlevnad.
I Sverige; Havsörn, Pilgrimsfalk, Berguv, Fjällräv.
De överlever med hjälp av entusiastiska människor som ger sig hän för naturens bästa. Gratis.

I USA räddningen av Calforniacondoren.
I Kina de kraftfulla försöken att rädda den största natursymbolen vi har; Jättepandan.
Inget av dessa uppräknade räddningar har varit utsatta för den kommersen som "Tigertemplet" genomgår. Det är den största bluffen i den så kallade räddningsaktionens historia.
Det finns inga synliga bevis på att en enda enskild tiger har släppts ut.

På många andra håll i världen pågår räddningsaktioner för djur som är illa ute.
Det finns internationella överenskommelser om registreringar av tigrar i fångenskap vilket man tydligen inte bryr sig om vid "Templet".
De stackars krakarna är förlorade.
Jag anser att det där jippot har blivit ett enbart bedrövligt exempel på "naturskojeri när det är som allra sämst".
Men det drar in en hiskelig massa kosing.
Kosing som jag inte för ett ögonblick tror kommer till tigrarnas fromma.

Jag anser att det enda raka är en total besöksbojkott för att visa solidaritet gentemot tigrarna och att den internationella turismen har så stor kraft att till och med Thailand borde ta till sig det utifrån kommande.
Tjenare!
Visst dricker jag mjölk & i den mängd jag orkar!Dricker du mjölk?
Visst är jag överens med dig att det finns de som gör fint jobb för att rädda djuren som är utrotningshotade.Men det ni gör är att väcka en nyfikenhet hos många!Samt så tycker jag gör detta på fel sätt!Du som många andra på detta forumet som kan & vill göra så mycket varför inte starta en "fond" till detta ni brinner så för.Det skulle jag kunna stötta men inte det ni skriver om vad folk ska göra eller inte göra.Finns ingen som ska ha förmyndighet att styra andras resemål.
8 okt. 2009 09:00
Så bra, Froderberg, då är vi helt överens, nämligen att fler bör kunna vara med och stödja de få utrotningshotade djur som finns kvar på vår jord. Själv tycker jag WWF har ett alldeles utmärkt projekt om just tigrar. Stöd gärna deras räddningsarbete.

Det kommer ständigt nya medlemmar och då är det bra att diskussionen lyfts fram igen. Det är endast med upplysning som man kan påverka och förändra missförhållanden. Det är väl vad debatter ofta handlar om, sedan gör människor alltid fria val. Jag tror och hoppas att även du nu har insett att det handlar om att flytta djuren på Tiger Temple till ett lämpligt Zoo i Thailand med förmåga att ta hand om djuren. Därför är det angeläget att helt ta avstånd från Tiger Temple.
8 okt. 2009 10:14
Big business som allt annat i Thailand, Gibbon, ormar, fåglar mm som dom trycker med Roppar..och så länge turisterna betalar kommer dom fortsätta.

Micke
Av Mpc
8 okt. 2009 10:25
Citerat från mickebulan:
Big business som allt annat i Thailand, Gibbon, ormar, fåglar mm som dom trycker med Roppar..och så länge turisterna betalar kommer dom fortsätta.

Micke
så sant så sant du skrev det jag vill ha skrivit ang den tråd....
Av Mpc
9 okt. 2009 09:13
Man måst lita på någon läs lita här nedan för va cwi kommit fram till

Care for the Wild International (CWI) är ett naturvårdsavtal och djurskydd organisation med lokalkontor och lokala projekt i Asien, Afrika, Oceanien och Europa.
CWI är medlem i Internationella Tiger Coalition (ITC). ITC är en allians av 39 organisationer som representerar några av världens främsta tiger forskare, grupper bevarande, förespråkar djurens välbefinnande, traditionell kinesisk medicin specialister och djurparker, förenas under det gemensamma målet att avslutas tiger handel och säkra en framtid för vilda tigrar.

BAKGRUND
CWI fått in många klagomål om Tiger Temple i Kanchanaburi från besökare och frivilliga som har arbetat där, fler faktiskt än för någon annan turistattraktion med vilda djur i Thailand. Klagomål skickas till andra bevarande och sociala organisationer har överlämnats till CWI. Besökare känner centers vilda djur rädda och frågor om bevarande var missnöjda med tigrarna missbrukas för foto-sessioner.
Vissa besökare misstänker också templet anspråk på bevarande vara bedrägliga.
Efter detta skickade CWI en tiger expert för att registrera behandling och betonar ålagts tigrarna under den dagliga foto-tar med turister. CWI samråd med andra stora katt experter och djurliv veterinärer som bekräftade tigrarna var stressade och misshandlade under foto-sessioner. Följdriktigt gjorde CWI försök till möte med abbot i templet, Pra Acharn Phusit (Chan) Khantitharo att erbjuda stöd för att förbättra djurhållning och djurskydd samt bistå med antagandet av en verklig bevarande program. Trots våra ödmjuka inställning dock, och erbjudande om hjälp, visade abbot inget intresse av reformen.
CWI har därför gjort en tvåårig undersökning för att bekräfta om anklagelserna om övergrepp och misshandel av tigrar var sant. CWI: s rapport är också ett resultat av information som samlats in under en treårsperiod.

källan tagen i från
care for the wild international
fins mer

http://www.careforthewild.com/projects.asp?detail=true&I_ID=590&pagename=Campaign+factsheets
9 okt. 2009 15:56
Citerat från mickebulan:
Big business som allt annat i Thailand, Gibbon, ormar, fåglar mm som dom trycker med Roppar..och så länge turisterna betalar kommer dom fortsätta.
Tiger Temple bryter mot internationella lagar både vad gäller den grymma hanteringen av tigrar, vilket även kan ses på filmerna, och den helt olagliga handeln med tigrar från grannlandet Laos. Det började med en välmenande insats att rädda några övergivna tigerungar och har istället blivit ett kommersiellt företag, som gör stora pengar på att grymt utnyttja tigrar. Det som sker i Tiger Temple strider helt mot de grundläggande värderingarna inom buddhismen.
Av Liding
2 jan. 2010 12:15
Eftersom många som förhoppningsvis bryr sig om djur tittar in här, vill jag passa på att sprida att även elefantindustrin i Thailand är djurplågeri i turismens namn. Stötta absolut inte denna verksamhet!! Ridningarna skadar elefanternas ryggar, och du ser showerna efter detta kan du tänka på att detta har kommit till genom år av tortyr. Besök istället www.elephantnaturpark.com i Chiang Mai, där elefanterna behandlas med kärlek.
Av Jahnna
11 jan. 2010 20:56
Poforsman: Du skriver ett annat ställe, i chiang Mai. Är detta i samma stil som elephant nature park som verkar arbeta för att ta hand och vårda
djuren och inte droga ner etc för att vara en turistattraktion.

Är det fler som har någon åsikt om detta ställe? Tiger Kingdom?

J.
20 apr. 2010 08:44
Jag har jobbat pa templet i over 4 manader, och jag vet hur det gar till.

Det enda som inte ar sant ar ryktet att de drogas, 100 % saker pa att de inte drogar dem.
Men, de tas ifran mamman nar de ar 3 veckor gamla, och uppfostras av idiotiska thai som inte vet hur man behandlar nagot levande.
Sedan trycks e upp i ansiktet pa turister som kommer med massvis av sjukdomar, och detta ar inte en naturlig sak for tigern.
De blir helt hjarntvattade och en del fattar och sager ifran, Da lases dom in och far aldrig komma ut igen, inte heller nagon slags enrichment far de.
De ar inslasta mellan 18 och 24 timmar om dygnet, och de har det inte bra.

Det basta av 2 ond saker ar enligt min mening att slapp dom fria, at dom do, som fria tigrar,atminstande ar de tigrar ett litet tag.

Vissa anser att det basta av 2 onda saker ar att ha dom inlasta, men det ar bara det basta fran var synvinkel, en tiger ska vara en tiger.

Bojkotta tempet
Av Tubbe
20 apr. 2010 10:09
Citerat från escolicius:
Jag har jobbat pa templet i over 4 manader, och jag vet hur det gar till.

Det enda som inte ar sant ar ryktet att de drogas, 100 % saker pa att de inte drogar dem.
Men, de tas ifran mamman nar de ar 3 veckor gamla, och uppfostras av idiotiska thai som inte vet hur man behandlar nagot levande.
Sedan trycks e upp i ansiktet pa turister som kommer med massvis av sjukdomar, och detta ar inte en naturlig sak for tigern.
De blir helt hjarntvattade och en del fattar och sager ifran, Da lases dom in och far aldrig komma ut igen, inte heller nagon slags enrichment far de.
De ar inslasta mellan 18 och 24 timmar om dygnet, och de har det inte bra.

Det basta av 2 ond saker ar enligt min mening att slapp dom fria, at dom do, som fria tigrar,atminstande ar de tigrar ett litet tag.

Vissa anser att det basta av 2 onda saker ar att ha dom inlasta, men det ar bara det basta fran var synvinkel, en tiger ska vara en tiger.

Bojkotta tempet
Hej escolicius
Välkommen till RG

Du verkar ha bra information om Tigertempel.

Om vi tittar tillbaka på tråden så ser man att det finns en hel del experter,även jag tyvärr.
Också vanligt att djurvänner tycker till en hel del................och sen upphör medlemsakpet.................
Ser att du blev medlem idag, men hoppas att Du stannar kvar och är aktiv i tråden om det behövs.
Det finns en del som har åsikter och gissar när det gäller djurrelaterade frågor........... ....som gör att när riktig information /fakta presenteras så vet man inte vad man ska tro.

Jag är nyfiken på hur en dag som volontär ser ut i ett Tiger tempel ?

/ R
Av Begesk
23 apr. 2010 09:47
Jag har jobbat pa templet i over 4 manader, och jag vet hur det gar till.

Citerat från Escolicius:
"Det enda som inte ar sant ar ryktet att de drogas, 100 % saker pa att de inte drogar dem.
Men, de tas ifran mamman nar de ar 3 veckor gamla, och uppfostras av idiotiska thai som inte vet hur man behandlar nagot levande.
Sedan trycks e upp i ansiktet pa turister som kommer med massvis av sjukdomar, och detta ar inte en naturlig sak for tigern.
De blir helt hjarntvattade och en del fattar och sager ifran, Da lases dom in och far aldrig komma ut igen, inte heller nagon slags enrichment far de.
De ar inslasta mellan 18 och 24 timmar om dygnet, och de har det inte bra.

Det basta av 2 ond saker ar enligt min mening att slapp dom fria, at dom do, som fria tigrar,atminstande ar de tigrar ett litet tag.

Vissa anser att det basta av 2 onda saker ar att ha dom inlasta, men det ar bara det basta fran var synvinkel, en tiger ska vara en tiger.

Bojkotta tempet"

Tubbe kommenterar inlägget:
"Det finns en del som har åsikter och gissar när det gäller djurrelaterade frågor........... ....som gör att när riktig information /fakta presenteras så vet man inte vad man ska tro. "

Till Tubbe: Det är SOLKLART vad man skall tro på: "En tiger ska vara en tiger" och leva som en sådan. Att BOJKOTTA templet är det minsta man kan göra som turist. Tyvärr kommer nog då en del tigrar att fara illa, men på sikt, så är det en bra lösning .... för tigrarna, men inte för den egoistiska turisten, som bara kräver: ROA MIG!!!

..... det gäller också elefantridningen.
Av Tubbe
23 apr. 2010 15:28
Hej Begesk

Nu kommer säker många att "hugga" , men de kanske de ska också....

Såklart att en Tiger ska leva som en Tiger.............möjligt att det i vissa fall är ok med typ Tiger tempel om det gynnar Tigerstammen globalt.......

Ang Elefantridning borde väll vara ok .............. lite märkligt att vi inte har några åsikter när det gäller
de arbetande elefanterna, de som jobbar i djungeln. Troligen ett mycket tuffare arbete än att transportera turister.
Om vi rider på elefanter................. eller de drar fram byggmaterial från djungeln till vårt boende..........................är det någon skillnad.

Men hoppa över ridturen............................men då borde vi sova på stranden också ....................eller..................

Ang vår expert escolicius som blev medlem ...tyckte till...... och försvann.........................det var nog bara löst snack...............

/ Provocerande Tubbe
Av Begesk
23 apr. 2010 16:18
Citat Tubbe:

"Hej Begesk

Nu kommer säker många att "hugga" , men de kanske de ska också....

Såklart att en Tiger ska leva som en Tiger.............möjligt att det i vissa fall är ok med typ Tiger tempel om det gynnar Tigerstammen globalt.......

Ang Elefantridning borde väll vara ok .............. lite märkligt att vi inte har några åsikter när det gäller
de arbetande elefanterna, de som jobbar i djungeln. Troligen ett mycket tuffare arbete än att transportera turister.
Om vi rider på elefanter................. eller de drar fram byggmaterial från djungeln till vårt boende..........................är det någon skillnad.

Men hoppa över ridturen............................men då borde vi sova på stranden också ....................eller..................

Ang vår expert escolicius som blev medlem ...tyckte till...... och försvann.........................det var nog bara löst snack............... " och här avslutar Tubbe sitt glada inlägg.

Hej Tubbe,

Utveckla var du menar med: "möjligt att det i vissa fall är ok med typ Tiger tempel om det gynnar Tigerstammen globalt". Hur menar du att dessa tempel skulle gynna tigern? Jag har funderat men kan inte hitta något. OK tigern får mat och sysselsättning med att roa oss turister, men hur kul är det? Jag skulle ha viss förståelse om området hade varit jättestort och att vi som turister värdesatte att tigern bara var där som skådeobjekt, typ Noaks Ark i Bohuslän. Jag förstår också att vildmarken har krympt så att deras fria områden är för litet, men att krama dem för att tillfredställa .... ja, vad och hur tillfredsställer vi oss med det. Maktbehov? Att krama en katt eller hund är mer naturligt, men en vild tiger ...? Krama dina ungar eller tjej eller kille istället. Bara ett litet tips.

Det som expert escolicius skrev var ju inte så märkvärdigt. Han dementerade att tigern drogades, vilket i så fall var en nyhet. Men i övrigt så lät det trovärdigt och nyanserat.

Angående elefanter så är just problemet med deras uppfostran i människans tjänst. Jag försvarar varken en arbetande elefant eller en "turistroande". Även elefanten skall ha sin frihet. I varjefall bör turistelefanten ha någon typ av certifierad uppfödning. Då möjligen skulle jag vara nöjd och kanske också att elefanten skulle acceptera en snäll behandling. Kolla med att fråga den vid nästa ritt. :=) .... men du, en elefantridning kan vara din sista grej här på jorden, ritten är inte ofarlig! Det kan sluta med ett "kläm över bröstet" .... ganska hårt!

Vill du sova på stranden skall jag inte störa dig, men vill du ta en öl och diskutera resor så är det också ok. :=) ..... kanske på en strand.

PS: Så¨vitt som jag förstår är expert escolicius kvar som medlem. Där ser du, Tubbe hans inlägg var seriöst. :=)
Av Tubbe
23 apr. 2010 17:19
Hej

Nu har jag fått i mig en Estrella från Barecelona ..nu e jag på G.

Ska försöka förtydliga min Skånska.........;o)

Nu har jag inte varit på något Tiger tempel.men har vänner o bekanta som jag fått info från. Och såklart har de det väldigt trist liv i mina ögon. Hur sen en Tiger som
inte har en vild erfarenhet gillar det vet jag inte , men troligen är det oxå ett dåligt liv. Men framtiden kommer kanske att se ut om vi ska kunna hålla en djurart
stor, frisk och stark. Tigerstammens framtiden ligger kanske i typ Tigertempel/ reservat/ uppfödning/ som kan ge en ekonomisk "platta" eller uppfödning för utplacering av Tigrar............Ang ditt tips om att krama ..krama just mina barn ..........men vill då oxå ha en .;o)

Ang escolicius inlägg så tror jag att det är bluff..................men blir gärna överbevisad

Ang elefanters uppfostaran så är den hemsk, men att ta avstånd från att rida på elefanten borde i mina ögon också innebära att vi inte utnytjar det som de arbetande elefanterna har varit del av..............boende /resturanger...osv .......................de har faktiskt samma brutala uppfostran.

Ett tillägg som jag missa
Citat
PS: Så¨vitt som jag förstår är expert escolicius kvar som medlem. Där ser du, Tubbe hans inlägg var seriöst. :=)

Riktigt roligt....världsklass.................

/ T
Av Begesk
23 apr. 2010 20:40
Till Tubbe:
Vi ser i princip saken på samma sätt. Det är som att både äta och behålla äpplet. Ingen lätt uppgift, men Noaks Ark i Bohuslän har löst uppgiften bra. Stora inhängnader, bra skötsel och inget kram.

Men dra inte in "verktygen" , arbetselefanten, i diskussionen för då blir det ännu svårare. Vad vet jag vem som har tillverkat min hammare som kommer i från Kina?

Sov gött på standen. Jag vet nästan hur ni säger det på ditt språk. :=)

PS: Jag har just nu också kommit hem från Barcelona. Trevlig stad.
25 apr. 2010 13:50
Till Bibby.
Är det något som jag missat?
Av Bibby
25 apr. 2010 18:24
Citerat från signal99:
Till Bibby.
Är det något som jag missat?
Vet inte hur mycket du läser men är säkert nåt, jag missar massor här, läser bara en bråkdel.
28 aug. 2010 22:56
Jag är ingen bluff, men ni verkar vara det, ni snackar ju bara, jag är iaf ute på fältet och jobbar för katterna.
3 sep. 2010 09:00
Escolicius skriver lite skyggt:
"Jag är ingen bluff, men ni verkar vara det, ni snackar ju bara, jag är iaf ute på fältet och jobbar för katterna."

Han vill nog gott men han är en "gubbe i lådan" och "vågar" (?) tydligen inte ligga med. Nu har han gått ur RG. ??

Min erfarenhet är att exempelvis Mona Sahlin också bara pratar, men hon bör väl ändå tro att hon gör något .... nyttigt .... för Sverige? Jag vet inte!

Att diskutera kan ändå prägla vårt beteende och göra oss uppmärksam på ett problem. Lösningen kan emellertid vara betydligt svårare.... men att vara "gubben i lådan" kan inte vara någon seriös lösning på Tiger Problemet.
Av Tubbe
3 sep. 2010 11:49
Det som jag tycker är väldigt olustigt när det gäller oseriösa ”djurkramare”
som i sin iver för att de vill djuren väl är…

Är att de vrider och vänder på sanningar för att få uppmärksamhet.
Eller blir medlem, kommer med påstående och säger upp sig medlemskap.
Skickar olustiga PM

Ett beteende som tyvärr inte gynnar djuren på något sätt.
Han /hon bidrar inte till något positivt, utan snarare så blir det negativt signaler

/ r
22 feb. 2011 10:11
Nu skrivs här en massa. Men ingenstans finner jag nån information om bevis på att tigrarna är neddrogade. Jag är en stor djurvän. Jag har inte själv varit där och vet ej om tigrarna är fastkedjade hela tiden eller bara när de träffar turister. Själv anser jag att vi alla varelser kan anpassa oss. Hundar och katter ex. är väl också djur som borde vistas vilda i naturen. Även människan har anpassat sig till en onaturlig miljö. Jag tror inte dessa tigrar har ett helvete.Men om nån kommer och ger mig bevis på neddrogning och konstant fastkedjande, då instämmer jag med er andra om att detta stället borde förbjudas. Men om det inte är sant så är det vidrigt att sprida sådana rykten.

Jag tänker självständigt och har sett med egna ögon hur en människas lögn kan förstoras och få en hel by att tro på lögnen. I detta fallet vet jag ej. Själv tycker jag det är fånigt att åka dit bara för turistandets skull. Ett tempel är en plats där andligt utövande borde ske. Buddhister är också vanligtvis medkännande varelser och jag tycker det verkar mycket märkligt om denna abbot endast gör detta för penga vinning. Visst kan det finnas undantag. Men vem är jag att säga hur det ligger till. Vem kan det? Bevis? Förstå mig rätt. Hoppas att sanningen kommer fram och inget annat än sanningen. Jag tror jag åker dit och kollar läget.
Ana
13 apr. 2011 01:00
Jag tror på en godhet i munkarna, samtidigt som om jag inte tror på att fångenskap av djur är ett värdigt liv. Min personliga teori är att människan ibland tror att man utför en god handling fast det i själva verket inte är så. Jag tror att munkarna vill all välvilja till de tigrar som inte annars funnits men som sagt, även om de vill väl och grundtanken är god så blir det fel.
28 nov. 2011 18:40
Vilket j-a lallande och hycklande av alla "experter".
Ni äter kött,dricker mjölk och går gladeligen med era barn på skansen o.dyl !! En tiger som får överleva och inte hamna på ett kinesiskt apotek , tjuvskjuten, nedmald och placerad i en burk är trots allt ett bättre alternativ för artens genbank och fortsatt tillvaro på vår jord. Sluta gnälla och låtsas vara moralens väktare och skänk en slant till Bhuddistmunkars utbildning för bättre vård av de trots allt levande magnifika djuren.
1 dec. 2011 21:56
Hej!
Detta som sker är fruktansvärt och jag förstår inte hur människan kan vara så grym och bara tänka på sig själv. Jag fårstår inte heller hur man kan vilja besöka ett ställe som tiger temple och vara stolt över att man har klappat en tiger eller liknande. Om man gör det kan man istället skämmas för att man har bidragit till extremt djurplågeri. Om man har något medlidande så tror inte jag att denna tråden kommer att göra någon intresserad till att vilja besöka tiger temple som tidigare diskuterades.

Är man en djurvän som verkligen bryr sig om djur så besök inte dessa typer av turistattraktioner. Är det inte mäktigare att ha sett ett djur i det vilda i sin naturligare miljö, är inte det något att vara mer stolt över? Om ni vill göra något för tigrarna så kan ni istället stödja någon djurrättorganisation. Bli tigerfadder hos världsnaturfonden WWF.

// En äkta djurälskare
Av Tubbe
2 dec. 2011 17:06
Citerat från timjohansson:
Hej!
Detta som sker är fruktansvärt och jag förstår inte hur människan kan vara så grym och bara tänka på sig själv. Jag fårstår inte heller hur man kan vilja besöka ett ställe som tiger temple och vara stolt över att man har klappat en tiger eller liknande. Om man gör det kan man istället skämmas för att man har bidragit till extremt djurplågeri. Om man har något medlidande så tror inte jag att denna tråden kommer att göra någon intresserad till att vilja besöka tiger temple som tidigare diskuterades.

Är man en djurvän som verkligen bryr sig om djur så besök inte dessa typer av turistattraktioner. Är det inte mäktigare att ha sett ett djur i det vilda i sin naturligare miljö, är inte det något att vara mer stolt över? Om ni vill göra något för tigrarna så kan ni istället stödja någon djurrättorganisation. Bli tigerfadder hos världsnaturfonden WWF.

// En äkta djurälskare
Hej

Eftersom jag varit aktiv i tråden sen tidigare så passa jag på att göra ett besök på Chiang Mai tigertempel för några veckor sedan, Således är jag ingen djurälskare !!!!!

Här kommer lite info om vårt besök.

Jag uppfatta inte tigrarna som drogade,utan de var väldigt aktiva och lekte gärna med varandra.
Jag såg mellan 2-6 tigrar i var inhägnad som bestod av mestadels skuggig yta.

Vi valde att gå in till de "vuxna" djuren ( runt 1-2 år ) de fullvuxna djuren går inte att besöka p.g.a. att det är för opålitliga utan används till avel eller går vidare till andra djurparker, om de skulle släppas i frihet så blir de skjutna väldigt snabbt. En skjuten tiger är värd väldigt mycket pengar.

I just "vår" inhägnad som var ca 30 x10 meter och där fanns två st tigrar.
Den tigern som vi skull träffa var inte på humör och fick då slippa. Tiger nummer två var det inga problem med.Besöket vara ca 10 minuter, efteråt stod vi och prata med djurskötarna ca 30-40 minuter eftersom inga inga nya besökare kommit till inhägnaden.

Men hur vet du att WWF är det bästa för tigern ?

/ R
2 dec. 2011 23:21
Men hur vet du att WWF är det bästa för tigern ?

/ R

Jag vet inte om just WWF är det bästa för tigern men jag anser att internationella djurrättsorganisationer är ett bra alternativ att stödja om man vill hjälpa dem.