Thailand också eller bara Kambodja?

Av Lisen_a
21 nov. 2016 19:09
Visningar: 1970
Sambon och jag ska till Kambodja dryga två veckor i slutet januari, början februari. Vi börjar i Siem Reap och tänkte sedan ta oss mot Koh Rong och vidare till Phnom Penh. Beroende på hur lång tid vi vill lägga på varje ställe så funderar vi på om vi ska stanna till i Thailand någonstans på vägen hem (har en natt i Bangkok innan vi flyger hem) eller om vi bara ska hålla oss Kambodja.
Några tips från er som varit där?
//Lisa
Av Cd1000
26 nov. 2016 19:15
Nyss hemkommen från ett liknande upplägg: Bangkok till Siem Reap till Koh Rong till Phnom Penh till Bangkok. Vi hade två nätter i Bangkok och hade hellre lagt till en på Koh Rong istället. Jag skulle alltså rekommendera endast Kambodja men vi hade knappt två veckor till skillnad mot era drygt två.
27 nov. 2016 07:08
Tänker att ni har fullt upp med bara Kambodja på två veckor.

Vi gjorde en liknande resa för 2 år sedan och tog då 3 nätter i Bangkok på inresan och 1 på utresan. Men då hann vi inte med att se mycket av Phnom Penh, hade behövt minst en natt till där.
Och på Koh Rong hade vi gärna bott ett par nätter i "huvudbyn" också.

Du kan läsa om hur vi lade upp vår resa här:
http://4000mil.se/index.php/bangkok-kambodja/
Av Lisen_a
27 nov. 2016 14:28
Tack! Vi får fundera lite. Har hört att man inte orkar för många dagar på Koh Rong (för att det inte händer så mycket) men det kanske är värt att stanna någon extra natt.
27 nov. 2016 14:33
Citerat från Lisen_a:
Tack! Vi får fundera lite. Har hört att man inte orkar för många dagar på Koh Rong (för att det inte händer så mycket) men det kanske är värt att stanna någon extra natt.
Är det inte därför man är där? För att det inte händer så mycket. Om man ville ha action skulle man ha åkt till en annan ö? :-)
Av Lisen_a
28 nov. 2016 10:18
Citerat från Gunillad:
Citerat från Lisen_a:
Tack! Vi får fundera lite. Har hört att man inte orkar för många dagar på Koh Rong (för att det inte händer så mycket) men det kanske är värt att stanna någon extra natt.

Är det inte därför man är där? För att det inte händer så mycket. Om man ville ha action skulle man ha åkt till en annan ö? :-)
Det har du helt rätt i, men det var inte riktigt så jag menade (uttryckte mig kanske lite dumt). Vi vill verkligen ha lugnt och skönt och bara njuta av sol och bad, men om man inte kan ligga en heldag på stranden (känslig hy) så är det ju kul om man kan upptäcka lite och hitta på något. Har man möjlighet till det eller är det bara sol och bad som gäller här? Har ni något tips på annan ö i såna fall?
Av Cd1000
28 nov. 2016 19:54
Jag spenderade ofta tiden mellan 10-15 i en hängmatta med en bra bok.
Vet inte hur södra delen av ön är men på norra sidan finns det en fiskeby som man kan gå till. Förutom byn i sig så erbjuder de vandringsturer och matlagningskurser. Man kan också hyra in sig hos en familj där för 20 dollar och lite arbete per dag. Tre måltider ska ingå.
Utöver det finns det kanske inte jättemycket att göra som inte innebär sol och bad.

Ett bad nattetid rekommenderas, då helst utan måne och vågor. För mig var det en ganska stark upplevelse att simma bland självlysande plankton.
Av Lisen_a
28 nov. 2016 20:46
Citerat från Cd1000:
Jag spenderade ofta tiden mellan 10-15 i en hängmatta med en bra bok.
Vet inte hur södra delen av ön är men på norra sidan finns det en fiskeby som man kan gå till. Förutom byn i sig så erbjuder de vandringsturer och matlagningskurser. Man kan också hyra in sig hos en familj där för 20 dollar och lite arbete per dag. Tre måltider ska ingå.
Utöver det finns det kanske inte jättemycket att göra som inte innebär sol och bad.

Ett bad nattetid rekommenderas, då helst utan måne och vågor. För mig var det en ganska stark upplevelse att simma bland självlysande plankton.
Ett nattdopp låter inte helt fel!! Var bodde du? Har bara hört att folk bor på huvudstranden eller den långa på västkusten...
28 nov. 2016 22:11
Kolla in Long Set Beach stranden också (även känd som 4K). Därifrån är det gångavstånd (längs strand) till huvudstranden Koh Touch. Där finns numera flera hotell - när jag var där för två år sedan fanns bara Pura Vita Resort, men det såg fint ut. Reef on the Beach får fina omdömen.
När det gäller saker att göra så är det mesta vattenorienterat - dykning, snorkling, fiske och kvällsbåtturer för att njuta av självlysande plankton. Men man kan också promenera längs stranden och i skogen och besöka byarna. Jag tror knappast ni behöver bli uttråkade.
Av Cd1000
29 nov. 2016 20:59
Citerat från Lisen_a:
Ett nattdopp låter inte helt fel!! Var bodde du? Har bara hört att folk bor på huvudstranden eller den långa på västkusten...
Vi bodde vid Lonely Beach, lonely-beach.com. Skulle inte tveka att åka tillbaka framöver.
16 juli 2017 01:51
är det någon speciell tid på året eller någon speciell strand man kan se Plaktonen på?
2 jan. 2018 14:40
Hej Lisen! Hur gick resan? Jag sitter själv och planerar tillsammans med min man och två tonåringar på att resa till Kambodja över jul/nyår 18/19 men är osäkra på om vi ska lägga tre veckor enbart i Kambodja eller kombinera med Thailand
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Lisen_a
2 jan. 2018 17:16
Citerat från Caroerro:
Hej Lisen! Hur gick resan? Jag sitter själv och planerar tillsammans med min man och två tonåringar på att resa till Kambodja över jul/nyår 18/19 men är osäkra på om vi ska lägga tre veckor enbart i Kambodja eller kombinera med Thailand
Hej! Vi hade en fantastisk resa! Det blev två veckor i Kambodja och endast två dagar i Bangkok, vilket kändes bra för vår del. Har inte så mycket att säga om Bangkok och har inte varit i resten av Thailand men om ni ändå åker via Bangkok så skulle jag passa på att ta någon dag där och utforska staden. Det finns massor att se i Kambodja, så väljer ni att lägga större delen av resan där så kan ni lätt fylla dagarna :)
2 jan. 2018 17:36
Kul att höra! Bangkok har vi gjort och mestadelen av Thailand oxå. Spenderade ni två veckor på Koh Rong?
Carola
Av Lisen_a
2 jan. 2018 20:37
Citerat från Caroerro:
Kul att höra! Bangkok har vi gjort och mestadelen av Thailand oxå. Spenderade ni två veckor på Koh Rong?
Carola
Vi var en vecka på Koh Rong, först på södra delen där alla restauranger och hotell ligger. Sen tog vi en longboat upp till norra delen och bodde på Lonely beach eco resort i några dagar. Här är helt fantastiskt men man ska vara beredd på att det inte finns något alls mer än hyddan du bor i och huvudhuset där man äter. Men då får du också en mer eller mindre egen strand, orörd natur och totalt lugn.

Innan Koh Rong var vi några dagar i Siem Reap och efter Koh Rong tog vi buss till Phnom Penh.
2 jan. 2018 20:45
Citerat från Lisen_a:
Citerat från Caroerro:
Kul att höra! Bangkok har vi gjort och mestadelen av Thailand oxå. Spenderade ni två veckor på Koh Rong?
Carola
Vi var en vecka på Koh Rong, först på södra delen där alla restauranger och hotell ligger. Sen tog vi en longboat upp till norra delen och bodde på Lonely beach eco resort i några dagar. Här är helt fantastiskt men man ska vara beredd på att det inte finns något alls mer än hyddan du bor i och huvudhuset där man äter. Men då får du också en mer eller mindre egen strand, orörd natur och totalt lugn.

Innan Koh Rong var vi några dagar i Siem Reap och efter Koh Rong tog vi buss till Phnom Penh.
Tack! Ja det är stannetiden som är svår att bestämma tycker jag, man vill ju inte bli för rastlös 🤗 Vi stannar i Siem ett par nätter innan Koh Rong, vi funderar även på att kombinera några dagar med Koh Chang i Thailand, men det verkar krångligt att ta sig dit. Allt som allt tänker vi vara runt 25 dagar på resande fot
25 mars 2018 08:16 (redigerad)
Ska man åka till Kambodja så bör man vara beredd på att bli magsjuk, förbered magen med mjölksyratabletter.
Många ställen ser för jävliga ut på ren svenska, stränder täckta av sopor och vatten som är brunt av skit.
Ska du bo i Sihanoukville så bo så långt söderut som möjligt.
Är du inte intresserad av bilar så hoppa över Phnom Pehn, där finns inget att se.
Sok san beach på Koh Rong är väldigt fint, men det gäller att skynda sig dit, för det kommer att byggas stora hotell och kanske en flygplats på ön, en hamn för att ta emot byggmaterial har redan byggts.
Kineser bygger hej vilt överallt nu, den kinesiska turismen har börjat komma igång på allvar och det kommer att göra så att mysiga ställen som Sok san beach inte kommer att finnas många kvar av.
Läs gärna min blogg, jag var nyss i Kambodja https://robertl98.wixsite.com/worldtraveller
25 mars 2018 09:07
Då får vi hoppas att dom inte hunnit bygga alltför mycket till december i år. Vår resa går till Siem Reap - The One Resort, Koh Rong Sanloem - Sok San Beach Resort - Messuas Orchard, Koh Rong - Otres Beach.
Vilka stränder ska man undvika, förutom de första i Shinoukville, kan inte se att du nämner någon strand?
11 apr. 2018 14:14
Serendipity beach är en kloak, men otres är helt ok.
Låter som en bra rutt.
26 apr. 2018 10:39
För er som rest via Bangkok till Kambodja (Siem Reap, Koh Rong), hur har ni transporterat er däremellan? Skall spendera några dagar i Buriram, Thailand för att besöka vänner och tänkte ev sedan åka vidare till Koh Rong via Siem Reap eller liknande.