Testa ny tjänst: flygsök för de som är lite mer flexibla

29 apr. 2011 16:56
Visningar: 1808
Hej.
Vi håller på att utveckla en tjänst för de som är lite mer flexibla eller för de som inte vet riktigt vart de vill åka. Den går för tillfället under prototypnamnet "Prisjägaren".

Nu vill vi gärna ha feedback från våra medlemmar!

Om du är nyfiken kan du surfa in på http://www.reseguiden.se/flyg?event=cache_surf och kika.

Varje dag görs tusentals sökningar på Reseguidens flygavdelning och vi sparar ner de bästa priserna i en databas. Detta verktyget låter dig se vad andra hittat de senaste 14 dagarna.

Du kan vara väldigt generell med dina önskemål, tex se alla resor från Göteborg i Maj, eller alla resor till Asien från Stockholm. Du kan även utforska priser på en karta.

Vi vill gärna ha spontan feedback, förslag på förbättringar, uppmärksamma buggar och så vidare.

Hoppas ni gillar det!

MVH
Kristoffer Zaar
Utvecklare
Reseguiden
Av Thorgu
29 apr. 2011 17:32
Jag hittar inte alternativer upp till 6 månaders bortavoro.
30 apr. 2011 11:18
Bra idé! tycker om den här typen av sökmöjligheter då vi nästan alltid reser när det är som billigast, vi bokar billigaste biljetten först o tar ledigt sen det är hemligheten bakom varför vi nästan alltid reser för halva priset eller mindre än om man absolut stirrar sig blind på lov veckorna.

En optimal söksida ska vara okomplicerad att använda är söksidan för komplicerad går folk vidare till en annan sida för det finns ju massor av dom thats it, jag älskar skyscanners sida ( så snegla litet där) där man kan söka på tex. resa från Skavsta till Lanzarote antingen på specifikt datum månad eller generellt över hela året,sen kan man klicka sig vidare via datumdiagram som visar prisbilden i staplar och de priserna kommer sig ju också av tidigare sökningar på resmålet.

Jag vet att Skyscanner har massor av användare och det finns en anledning till det,vill man resa billigt och vill söka flygresan okomplicerat och snabbt är det en väldigt bra start att surfa in på skyscanner.

Nackdelen med den här typen av sidor är ju att det krävs att det är väldigt många som söker via sidan annars misstämmer priserna ofta ganska grovt, för jag antar att 75% av sökningarna går till Spanien Grekland o Thailnad så risken är ju att man bara får en ok funktion till de större resmålen men visst är idén bra.
mvh. Bosse.
Av Zahide
30 apr. 2011 15:39
Jag tycker också sidan verkar riktigt bra och genomtänkt. Roligt att vi finländare som avreser från Helsingfors också har användning av den.
Av Veiken
1 maj 2011 22:03
Den tjänsten tackar vi för! Suveränt! :)
3 maj 2011 09:28
Hej.

Tack för era svar och tack för att ni tog er tid att testa tjänsten.

Nu vet vi att vi är på rätt spår. Det finns mycket mer man kan göra med den här typen av tjänst så om någon mer har idéer eller förslag på förbättringar, passa på att skriva till oss här.

Kristoffer
3 maj 2011 09:43
Bra med nya funktioner, har inte hunnit titta på denna än men gick just in på sidan, stötte på en sak direkt som kanske kan justeras. Vid val av avreseort gick det att välja i menyn men vi som t.ex. bor i södra Sverige vill oftast kunna söka på avresa från både Malmö och Köpenhamn samtidigt. Fanns inget sådant alternativ vad jag kan se och det gick inte att skriva in mer än en ort heller.
Av Mpc
3 maj 2011 09:50
tjänsten ser mycket bra ut som någon sa Malmö Köpenhamn skulle var fint sen tjänst är mycket mer lättöverskådligt. i den utformning.... en den som är i bruk nu.
3 maj 2011 12:26
Hej.
Tack för er feedback!

Nu kan man välja flera avreseorter.
Om man klickar på "Välj från lista" så kan man välja flera i listan om man håller nere 'Control'-knappen (Command-knappen på Mac) och sen klickar "Ok".

Tänk på att ni måste tömma webbläsarens cache för att uppdateringarna ska fungera som dom ska.

Tänk även på att den här tjänsten inte ersätter det nuvarande flygsöket. I slutändan måste man göra en sökning i vår "live"-sökmotor för att bekräfta att priset faktiskt finns kvar.

Priserna i den här tjänsten är priser som andra hittat i vårt flygsök de senaste två veckorna. De kan alltså vara så att en del priser ni hittar här inte finns kvar, eller inte stämmer helt. Tanken är att ge besökaren en prisbild och inspiration till att hitta ett prisvärt resmål. Flygpriser ändras snabbt och ofta, så därför har vi angett ungefärliga priser som oftast är generöst avrundade uppåt.
3 maj 2011 12:41
Citerat från kristoffer_zaar:
Hej.
Tack för er feedback!

Nu kan man välja flera avreseorter.
Om man klickar på "Välj från lista" så kan man välja flera i listan om man håller nere 'Control'-knappen (Command-knappen på Mac) och sen klickar "Ok".

Tänk på att ni måste tömma webbläsarens cache för att uppdateringarna ska fungera som dom ska.

Tänk även på att den här tjänsten inte ersätter det nuvarande flygsöket. I slutändan måste man göra en sökning i vår "live"-sökmotor för att bekräfta att priset faktiskt finns kvar.

Priserna i den här tjänsten är priser som andra hittat i vårt flygsök de senaste två veckorna. De kan alltså vara så att en del priser ni hittar här inte finns kvar, eller inte stämmer helt. Tanken är att ge besökaren en prisbild och inspiration till att hitta ett prisvärt resmål. Flygpriser ändras snabbt och ofta, så därför har vi angett ungefärliga priser som oftast är generöst avrundade uppåt.
Precis så försökte jag göra innan! Perfekt att Ni fixat det, nu blir det riktigt smidigt!
3 maj 2011 18:46
Vilken bra söktjänst!

Jag skulle uppskatta om man kunde välja att sätta maxresetid som kriterium. Låt säga att man vill resa bort över helgen men inte vill ägna 10 timmar till restid. Alltså jag vill "resa inom Europa med max restid 8 tim."

Dessutom om det är möjligt att välja bort destinationer ("utom") redan vid söktillfället - t ex jag "söker resor inom Europa utom Grekland" - så skulle den bli ännu bättre.
Av Ame
4 maj 2011 17:18
Lägg in så att man kan välja avtreseorter inom "Norden" eller "Skandinavien". Vi värmlänningar reser lika bra från Landvetter/Arlanda/Oslo/Moss. Och hallänningarna kanske vill lägga Göteborg/Malmö/Köpenhamn i en sökning?

----

Förlåt, Köpenhamn gick att välja i Sverige-sökningen. Bara att lägga till Oslo och Moss då :-)
5 maj 2011 11:48
Hej.
Tack för era svar.

Vi har diskuterat att lägga till filter för restid, men det kräver en lite större insats i bakgrunden då vi i nuläget inte sparar ner den datan i databasen. Det kommer framöver.

Vad gäller Oslo så har ni helt rätt och Oslo finns nu med i listan. Moss dyker inte upp och det beror på att Moss inte förkommer bland de 20 största avreseorterna.
Det går fortfarande att skriva in Moss med sökord i avreseortsfältet.

MVH
Kristoffer
Av Zahide
6 maj 2011 16:02
Citerat från kristoffer_zaar:
Hej.
Vi håller på att utveckla en tjänst för de som är lite mer flexibla eller för de som inte vet riktigt vart de vill åka. Den går för tillfället under prototypnamnet "Prisjägaren".

Nu vill vi gärna ha feedback från våra medlemmar!

Om du är nyfiken kan du surfa in på http://www.reseguiden.se/flyg?event=cache_surf och kika.

Varje dag görs tusentals sökningar på Reseguidens flygavdelning och vi sparar ner de bästa priserna i en databas. Detta verktyget låter dig se vad andra hittat de senaste 14 dagarna.

Du kan vara väldigt generell med dina önskemål, tex se alla resor från Göteborg i Maj, eller alla resor till Asien från Stockholm. Du kan även utforska priser på en karta.

Vi vill gärna ha spontan feedback, förslag på förbättringar, uppmärksamma buggar och så vidare.

Hoppas ni gillar det!

MVH
Kristoffer Zaar
Utvecklare
Reseguiden
Är det enbart från länken ovan som man kommer in på den här sidan? Har försökt via "flyg" men hittar den inte där.
12 maj 2011 15:44
Citerat från zahide:
Är det enbart från länken ovan som man kommer in på den här sidan? Har försökt via "flyg" men hittar den inte där.
Än så länge kan du bara komma åt den via länken i den här tråden. Vi har ännu inte lagt den live. Den kommer finnas tillgänglig från flygsidan senare.

Kristoffer
Av Ame
18 juni 2011 10:19
Ett filter för maxpris skulle underlätta om man vill använda kartsökningen för att hitta lämpliga resmål.
Av Zahide
21 juni 2011 20:46
När tas den officiellt i bruk?
21 juni 2011 23:57
Hej!
Som jag skrev i en annan tråd, jag skulle önska att man fick fram sökningar på charter-stolar i samma sökning som flygstol, ex. Stockholm-Bangkok.
22 juni 2011 09:15
Hej.

På grund av ett annat stort projekt kommer den inte tas i bruk än på ett tag, men den är fullt fungerande och går utmärkt att använda på ovan adress tills vidare.

I framtiden kommer vi utveckla mer funktionalitet, så som prisfilter och filter på restid, men just nu står arbetet still ett tag.

Vi hade också velat ha charterflygstolar, men tyvärr får vi inte den informationen från Charterbolagen i dag. Däremot har vi möjlighet att visa sista minuten-flygstolar och planer på att implementera det.

Kristoffer
Av Joakimn
22 juni 2011 13:51
Slog på några snabba remål som jag kan tillgängligheten på o har koll på priserna..Fan det funkar...
3 veckor till Caracas under högsesong för 9000kr/ Jag fick betala 10 000kr för drygt 4 veckor..
Ser ut som om ni fått ihop detta bra..Grattis till alla oss som vill styra vårt eget resande :>))