Städer med julstämning

25 sep. 2007 09:42
Visningar: 651
Hej!
Jag och min sambo tänkte åka på en weekendresa i december och vill gärna ha tips om någon mysig stad där man kan få lite julstämning. Vårt enda krav är att det inte ska vara för dyrt att ta sig dit, helst inte mer än en tusenlapp per person. Jag har tidigare varit i London och Talinn kring jul och tyckte mycket om båda dessa städer.
Av Veiken
25 sep. 2007 09:51
Hej! Vi har varit i Tyskland några gånger runt jul och det är verkligen julstäminig i städerna där. Lybeck är ett hett tips, Kiel sådär, Munchen ligger ju en bit ner i landet,Celle är en liten pittoresk stad i norra Tyskland. Du kan välja i stort sett vilken stad som helst, men Lybeck är nog min favorit bl.a därför att det ligger ganska nära. Tänker ni åka färja så måste ni nog boka ganska snart för det är många som vill dit! Ha det gott och lycka till.
Av Cactus
25 sep. 2007 15:03
Norra Tyskland, med flera trevliga städer med julmarknad tingel, tangel och mat. Rostock är trevligt men kanske lite stort. Stralsund har ex. ett hotel med spa och badlandskap eller varför inte Wismar, båda gamla svenska städer med mycket kultur. Kolla runt på internet, finns en bra sida som på svenska berättar om alla julmarknader i Tyskland med tider osv. Boka hotel iförväg, ta med bilen och handla lite inför julhelgen. Tänk på att de flesta äffärer är stängda i Tyskland på Söndagar.
Till Wismar och Stralsund kan man välja färjan mellan Sassnitz och Trelleborg, 4 timmar och en kort resväg.
25 sep. 2007 23:48
Bor själv i Malmö och kan säga att Köpenhamn facinerar fortfarande. Julmarknaden på Tivoli får en att glömma allt stress inför julen och ger en enormt skön kännsla med lugn och harmoni... Rekomendeas!!
27 sep. 2007 13:38
Jag tycker Ni ska åka till Visby
Är bara så mysigt i innerstan med alla ljus,lyktor och inte en
massa tingeltangel...utan lagom av allt,....
mycket gammaldags julstämning
28 sep. 2007 01:05
Jag vill tipsa om Bernkastel-Kues,en jättemysig liten by i Moseldalen,nog den vackraste i hela Moseldalen.Här finns värkligen julstämning,det går att flyga med Ryanair till Hahn,jättebilligt.Finns andra flygbolag också som flyger till Trier,Bonn,Dusseldorf,Köln.
Läs mera på www.bernkastel,de/se
Goslar och Celle har jag hört att det finns fina julmarknader,Varför inte Lubeck,skal själv dit 13-dec-17-dec.har varit där flera gånger under julen.
www.luebeck-tourismus.de
Wien i Österrike skall också ha mycke fin julstämmning.
29 sep. 2007 23:42
Tack så jättemycket för alla bra tips! Nästan så man börjar längta lite till vintern nu :)
Av Homman
30 sep. 2007 14:05
Och vill du spendera lite mer än än en week-end, så rekommenderar jag Umbrien på en vecka. Res till Rom eller Bologna, hyr bil och åk till Umbrien. Här finns många bra ställen att bo på. Åk sedan runt och titta på alla julkrubbor (allt ifrån stora "teaterföreställningar" till små varianter i terakotta) och marknader i grannskapet. Du har till exempel världens största julgran i Gubbio, för att nu ge ett exempel. Jag lovar dig att det är helt annat än storstädernas kommersiella julspektakel.
Ciao från Panicale
Bobby