Sprucket pass

Av Hozze
31 mars 2013 12:37
Visningar: 530
Hej!

Jag ska åka till Dubai på tis. Skulle dubbelkolla giltighetstiden på passet när det sa knak och det blev en ca 1,5 cm spricka i pappret på id-sidan precis där pappret mötet plasten. Passet är från 2005 (utifrån vad jag läst en dålig årgång) och normalslitet i övrigt. Finns det någon chans att jag kommer med planet? Utifrån vad jag förstår så nekas alla resenärer med trasiga pass. I nuläget godkänns inte provisoriska pass sp det är inget alternativ.

Tacksam för all respons
Av Asok
31 mars 2013 13:44
Låter som en skada passpolisen kan neka resa för. Ring dem o fråga
31 mars 2013 14:36
Det avgörs från fall till fall. Oftast säger vi okej om det bara är lite, men risken är ju att passet går sönder mer under resan och då kan man nekas.
Så 1,5 cm skulle vi i 9 fall av 10 acceptera där jag jobbar, men ingen garanti... Beror på aktuell personal, flygbolag och flygplats.
Av Hozze
31 mars 2013 17:49
Tack Marie! Mätte sprickan - exakt 18 mm.

Ett par följdfrågor - om check-in godkänner passet betyder det att jag kommer iväg med planet eller kan passpolisen stoppa mig? Och om jag kommer iväg betyder det att jag kommer in i Dubai?!

Försöker utforska alla tänkbara alt.

Utifrån det du skriver så kan ett flygbolag på den ena flygplatsen neka samtidigt som ett annat på en annan flygplats kan säga ok. Skulle de gå (går väl inte att få garanterat) att åka till flygplatsen och fråga på plats och sedan boka biljett med det eventuella bolag som säger ok?!

/David
1 apr. 2013 18:45
Det är svårare att ta sig igenom check in än passpolisen eftersom det är check in-personalen som är ansvariga för att skicka iväg passagerare med rätt dokument, passpolisen bryr sig främst om om den aktuella passageraren vistats lagligt i landet eller inte (i alla fall på CPH). Häromdagen hade vi en passagerare som tog sig förbi passkontrollen med KÖRKORT (som man ju inte kan använda överhuvudtaget utanför Schengen, i realiteten helst inte utanför Norden heller).

I alla fall, det är som sagt verkligen en tolkningsfråga. Tror det finns fasta regler i vissa fall (dvs. hur mycket i sönder passet ska vara), men känner inte till dem tillräckligt bra.
Det är en bra idé att åka ut till flygplatsen att fråga, helst inte bara check in-personalen utan dennes supervisor som är den som avgör sådana frågor. Men även om de skulle säga OK får du nog vara beredd på att risken finns att du ändå blir nekad (det kan ju vara en annan person den dagen som har en annan uppfattning...)
Av Hozze
1 apr. 2013 19:28
Min tanke är utifrån det du berättar om olika tolkningar hos olika bolag på olika flygplatser är att om jag nekas på min bokade flight från Sturup så åker jag till Kastrup och kollar med de bolag som flyger till Dubai om mitt pass accepteras hos dem. Så köper jag en biljett på plats om passet accepteras. Blir ju en merkostnad men inget i jämförelse med att hela resan går förlorad.

Oerhört tacksam för den information du delat med dig av.