Smartbox - jag känner mig lurad!

Av Hannell
31 aug. 2009 17:18
Visningar: 15991
Inför vår väns 50-årsdag var vi ett gäng som samlade ihop till en upplevelse och resa till henne och hennes man.
Nu när resan ska bli av och vår vän bokat ett av resmålen så visar det sig att det verkliga värdet av den bokade resan inte ens kommer upp i hälften av summan som vi betalat för boxen. Detta känns mycket tråkigt och jag överväger att gå vidare med detta till Konsumentombudsman eller liknande, kanske Sverker med sin soptunna skulle vara intresserad.. Någon annan som har samma tråkiga erfarenheter?!
Av Mpc
31 aug. 2009 17:32
kan du ge en lite mer förklaring
1 sep. 2009 12:16
Som sagt, mer förklaring. Aldrig hört talas om Smartbox - vad är det?
1 sep. 2009 13:34
Ja, vad är Smartbox? Har aldrig hört talas om det.

Gilla
1 sep. 2009 13:52
Citerat från gullsing:
Ja, vad är Smartbox? Har aldrig hört talas om det.

Gilla
Från Smartbox hemsida (http://presenter.smartbox.com) har jag saxat följande: "Smartbox är ett unikt koncept som gör det enkelt att ge en upplevelse i present. Välj bara vilket tema du vill ge bort. Det finns totalt 12 olika spännande teman som t.ex. ”Kropp och själ”, ”Sensationellt” och ”Weekend i Paris”. I varje box finns upp till 50 olika upplevelser över hela landet, som mottagaren får välja mellan.
I boxen ligger ett värdebevis. Värdebeviset är en värdehandling som berättigar till en valfri upplevelse som beskrivs i boken."
1 sep. 2009 21:01
Kollade ni aldrig upp värdet på vad man kunde få ut av boxen innan ni köpte den? Lite får man försöka själva ifall man vill få ett bra pris...
Av Mpc
1 sep. 2009 21:13
låter i min öron o mina ögon som en stor turist fella
Av Fdp
1 sep. 2009 23:09
Detta med resor är bara en liten del av Smartbox´ . koncept. Helt klart är att man liksom i all annan affärsverksamhet är ute för att tjäna pengar.
Av Hannell
2 sep. 2009 21:24
Det var självklart inte rimligt att kolla upp om priserna motsvarar det verkliga värdet, det måste man ju lita på. Dessutom visste vi ju inte heller vilken upplevelse som skulle väljas.

Så här skriver Smartbox på sin hemsida som svar på frågan:

Är det dyrare att köpa en Smartbox än att betala upplevelsen på plats?

" Vi förhandlar alltid med våra samarbetspartners, så att våra upplevelser ska bli prisvärda för kunden. Det är ett av våra grundkriterier att man inte ska kunna köpa exakt samma upplevelse till ett lägre pris, direkt hos leverantören. Vissa avvikelser kan förekomma vid speciella kampanjer eller säsonger hos leverantören."

Som sagt - klart man känner sig lurad!
2 sep. 2009 21:28
Man kanske inte ska lite på allt företag skriver i sin marknadsföring?
Lite kritisk och kolla upp saker tycker jag är en självklarhet...
Av Lipet
2 sep. 2009 23:42
Har heller aldrig hört talas om smartbox. Det låter som att meningen är just att man ska slippa anstränga sig för att hitta något så lite extra för det är väl ganska självklart att de tar. Vet inte vad som är rimligt men dubbelt upp låter som svindleri, så försök med konsumentverket eller vad de heter nuförtiden. Eller varför inte Sverker, han är ju ganska duktig på att ställa obekväma frågor :D