Sittplats

13 maj 2012 18:09
Visningar: 8481
Undrar varför vi ALLTID får platser långt bak i planet. Jag vet att jag kan boka sittplats när jag bokar på bolagets hemsida,men som regel bokar jag billigaste biljett på billigaste sajten. Det spelar ingen roll om jag bokat tidigt eller sent före avresedag. Det spelar heller ingen roll om det är charter eller reguljärt.
Eller om jag är först i kön vid incheckningen (vid charter)
13 maj 2012 19:18
När du bokar din biljett på sidor som mrjet, expedia, flygvarhuset etc. får du en bokningsreferens som du kan logga in med på flygbolagets hemsida för att sedan välja en önskad sittplats. Man brukar inte alltid få denna sittplats så för att försäkra sig om att att få en "bättre" plats ska man göra online check-in så fort som möjligt, helst så fort online check-in börjar för att ta en plats innan någon annan gör det.
Av Annl
14 maj 2012 16:51
Och på flygbolagets hemsida kan du se när de släpper online-check in -ofta är det runt 23 timmar i förväg.

Men det kan vara lurigt när man ska välja plats för alla platser är inte valbara trots att de är lediga (så är det t.ex. ibland på vissa bolag då det gäller platser vid nödutgångarna).
Citerat från longhauler:
När du bokar din biljett på sidor som mrjet, expedia, flygvarhuset etc. får du en bokningsreferens som du kan logga in med på flygbolagets hemsida för att sedan välja en önskad sittplats. Man brukar inte alltid få denna sittplats så för att försäkra sig om att att få en "bättre" plats ska man göra online check-in så fort som möjligt, helst så fort online check-in börjar för att ta en plats innan någon annan gör det.
14 maj 2012 18:52
Tack för svaren. Vi åker till NY i sommar, då ska jag kolla om det går att få plats i främre halvan av planet.
15 maj 2012 13:15
Det är skillnad mellan charter och reguljärt.

På reguljära flighter, checkar många resenärer in på nätet eller via mobilen. Väldigt få av dessa väljer att sitta långt back på planet. Så du kan antigen göra samma sak, eller vara ute i god tid på flygplatsen. Vilken sida du har bokat resan på spelar ingen roll. Sedan finns olika andra faktorer som kan påverka val av plats: konfiguration ombord, biljettyp, flygbolag, etc.

Det är annorlunda med charter. Det enda sättet att påverka val av plats är att köpa den i förväg. Ev ange det som ett önskemål när du bokar resan (fungerar inte alltid). Anledningen till detta är att ett företag har fått i uppdrag av researrangörerna att förbereda flighten (dela ut platserna) någon dag innan avgång. När du kommer till incheckningen är allt klart. Och det är nog klokt att göra så. Tänk om nästan alla utom en familj med 4 barn hade checkat in och det fanns endast några ströplatser kvar. Inte populärt att sitta ifrån sina barn...

En annan anledning är de förbeställda taxfree varorna som väntar i sättet när man går ombord. Skulle vara omöjligt att dela ut de om man inte visste namn och plats nr på var och en.
Detta gäller iaf de största researrangörerna som flyger med NVR, DK, BLX, PF, SK charter, etc

/M.
Av Asok
17 maj 2012 11:16
Det är också så att ibland säljs det fler biljetter i business (framför skynket) än planerat för och då flyttar de skynket längre bak o de som valt platser på de raderna i ekonomi blir då flyttade längre bak i flyget. När vi flög hem med delta från Newark i höstas blev vi omseatade 3! ggr på tiden mellan incheckningen på nätet och avgång.