Singapore eller Kuala Lumpur?

24 juli 2008 09:48
Visningar: 1008
VI ska till Thailand och tänkte göra en avstickare. Vi väljer mellan Singapore och Kuala Lumpur. Vad skulle ni välja? Är det någon som har varit på båda ställena? VI tänkte bara stanna 2 nätter. Även tacksam för tips på vad man kan hitta på i de olika städerna!
24 juli 2008 11:09
Hej,

Jag har varit på båda ställena i samband med Thailandresor också.
Det beror på vad du vill ha och vad du vill göra? Generellt är Singapore ett dyrare land med dyrare shopping.
KL är en stor mix av folkslag och shopping. Nattlivet är lite mer "asiatiskt" jmf med Singapore.
Ska jag vara ärlig så föll inte Singapore i min smak.
24 juli 2008 12:00
Hej!
Jag har inte varit i Singapore men har hört att det är betydligt dyrare där. Där emot har jag varit två gånger i KL och jag åker gärna tillbaka dit. Jag tycker att KL är fantastiskt med allt som där finns. Kolla gärna in på min sida och mitt Malaysia album, du kanske kan hitta lite tips där. Hör gärna av dig om du vill veta något speciellt, jag hjälper dig gärna så gott det går.

Hälsn. Ellis
Av Ziesta
24 juli 2008 13:40
Jag var i Singapore förra året på vägen från Australien. Tyckte riktigt bra om staden! Jag har dock inte varit i Kuala Lumpur så jag kan inte jämföra..

Lätt att ta sig runt i, rent etc.. storstadskänsla med skyskrapor och stora köpcentrum, men också lite mer exotiskt med tempel, gränder och lägre hus i ex. Chinatown och Little India. Finns massor av "food courts" där maten är jättebillig. Shoppinggatan Orchard Road är väl nästan "obligatorisk" även om jag mest blev trött så fort jag satte min fot där.. och en promenad utmed floden var mysigt. Speciellt på kvällen då man kan sitta där och dricka den kända drinken Singapore Sling. Jag var också en sväng och cyklade på ön Pulau Ubin utanför Singapore - där i djungeln kändes det inte som man var i Singapore längre - och på "nöjesparksön" Sentosa Island.
Av Gichin
24 juli 2008 19:46
Har varit i Kuala Lumpur och kanvärkligen rekomendera det. Så härlig puls där är.
Har hört att Singapore ska var lite mer modernt. Du kommer närmare upplevelserna och folket i
Kuala Lumpur. China Town är så roligt att bara sitta o äta något gott o se på folk. Sen bara måse du se TwinTower
vilket är en upplevelse i sej. Kanon rolig stad!!!!
25 juli 2008 09:32
Hei

Jeg har vært en del ganger i KL på ferie og på jobb og jeg har blitt mer og mer glad i byen. Her er et reisebrev med bilder http://gardkarlsen.com/malaysia_kuala_lumpur.htm . Kanskje det kan gi deg et inntrykk av hva du kan forvente deg. KL er ganske bra når det gjelder shopping....mitt inntrykk da jeg var i KL og Bangkok for noen uker siden var at KL var billigere og de har masse god mat å by på (indisk, kinesisk og Malay) . Jeg har et reisebrev for Bangkok også hvis du er interessert :-)

Mvh
Gard
http://gardkarlsen.com - reisebrev og bilder
25 juli 2008 11:31
Jag vill tacka er alla för jättebra tips! Tänk så många engagerade och trevliga männsikor det finns! Tack igen!
Av Jesperw
29 juli 2008 12:50
Bägge städerna har sin charm tycker jag. Om jag måste välja en vinnare så väljer jag Singapore, eftersom det känns litet mera kosmopolitiskt.

Singapore har ju Raffles Hotel med barer, restauranger och tvärs över gatan har du Chijmes som är ett gammal kloster som man gjort om till nöjespalats med massor av restauranger och barer.

Equinox på Swissotel the Stamford har Singapores kanske fräckaste utsikt från baren coh ett perfekt ställe för en drink. De har även restaurang, men den har jag ingen koll på..