Sharm el Shejk i januari. Lite tips på vägen

Av Cassis
6 nov. 2008 18:36
Visningar: 2966
Min man och jag ska åka till Sharm el Shejk i januari. Det är första gången vi ska åka dit.Jag har bokat med Solresor, och vi ska bo på Hotel Tropitel Naama Bay. Vill gärna få lite tips och råd hur det är där. Finns det bankomatuttag? Är det bäst att växla Euro eller USD hemma? och även lokal valuta?
Behöver man vaccinera sig? Vi ska bara vara där en vecka.
Hur är priserna på t.ex väskor. Vad är prisvärt att handla.
Av Aoa
6 nov. 2008 23:10
Hej! I Naama Bay finns det mesta man kan behöva. Det är inga problem att ta ut pengar i bankomater. Vi har haft med oss US-dollar, men det spelar nog ingen roll. Lokal valuta behöver ni inte ha med er hemifrån, det går att växla på hotellet. Gulsotsvaccin är väl att rekommendera. Vi har inte haft någon annan vaccinering - men kolla för säkerhets skull! Många tar ducoral, det har vi aldrig gjort och vi har klarat oss finfint utan en enda magsjuka (på sammanlagt 4 veckor i Egypten). Nu är ju dollarn lite dyrare, men det är fortfarande billigt att handla det mesta i Egypten. Något direkt shoppingland är det ju iofs inte. Väskor vet jag inget om... :-) Hoppas ni får en härlig resa!
Av Whizzer
7 nov. 2008 12:55
Vi var i Hurghada i januari 2008. VI växlade endast till oss egyptiska pund, mer prisvärt! Han på Forex sa att det var det bästa för att inte riskera att bli lurad på pengar eftersom USD är hetvara i Egypten.
Av Tholle
9 nov. 2008 19:26
Hej Cassis!!

Var i Sharm i maj och jag tyckte att det var jättebra, lite otäckt att gå i affärer som ensam tjej, de var på en direkt. När vi handlade frågade de vilken valuta vi ville betala i, dollar, euro eller egyptiska pund. Vi hade med oss lite euro för de första dagarna, vi bodde på ett all incl. hotell och gjorde inte av med så mycket pengar. Det vi handlade var skärp och plånbok samt guldring och silverring.I Naama bay finns det mycket affärer med allehanda innehåll, en lång strandpromenad och sandstrand.
Mvh Linda
14 nov. 2008 23:25
Jag har just kommit från en underbar resa till Sharm el Sheikh!!!!! Bättre solsemester finns inte! Jag är väldigt nöjd och hoppas att ni kommer ochså att få trevlig vistelse där. Vi vaccinerade oss mot hepatit A+B och tagit Ducoral. Rekomenderar ! Det finns bankomater och växlings kontor.
Vi handlade inte mycket ,bara lite suvenirer. Att "förhandla" om priser var inte min starkaste sida!!!!!!
Hälsningar!