Shanghai...

2 apr. 2009 22:38
Visningar: 964
Halloj!
Jag ska flytta till Shanghai i augusti. Tänkte höra om någon har tips om hur man hittar lgh? Funkar det som i andra delar av världen där man kan hyra möblerat och klart på dagen? Har även en fråga om flygbiljetter... om man vill ha en one way, vågar man vänta på en sista minuten eller ska man boka en 4000 kr biljett i förväg?

Tacksam för alla tips!
Karin
Av Bex
8 apr. 2009 14:27
Hejsan, mina föräldrar bor sedan oktober 2007 i Kina, förut bodde dem i Hangzhou men har nu flyttat till Shanghai.
Du kan ju gå in på deras blogg (http://e2w.blogg.se/) och ställa en fråga om du vill, annars finns det ett annat par (Mikael och Jenny) som också bor i Shanghai (http://mikaelojenny.blogg.se/).

Mina föräldrar hyr möblerat, men har även köpt lite egna möbler då de inte hade fullt möblerat i Hangzhou.

I Shanghai finns det en grupp med svenskor (mestadels) som kallar sig för Swede Ladies, hörde att det var ca 100-150 medlemmar.

/Rebecca
9 maj 2009 18:09
Tack för hjälpen Bex! Jag ska kontakta dem o se om de kan hjälpa mig =)
Av Tuareq
14 maj 2009 00:27
Hej Karin,
Har inga Shanghai tips men kontaktar dig ändå - kommer själv från resebranschen.
Vad intressant att flytta till Shanghai. Vad skall du göra där, plugga kinesiska, jobba? Lära ut engelska eller svenska kanske?
Eller som en del som jobbar som skidlärare i Japan - coolt.
Har själv ett förflutet inom turistbranschen, läs gärna min profil.
Vill absolut inte ha jobben på kryssningsbåtarna ogjorda. Såg mycket, träffade en massa intressanta människor.
Bästa jobbet ombord i mitt tycke: Shore Excursion Office (ingick för mig att följa med som Supervisor på alla utflykter,
vi åkte runt i Karibien och Sydamerika). Ångrar att jag inte bott i USA en tid. Hamnade i diverse andra länder i stället.
En tjej jag kommit i kontakt med har också studerat turism och sedan arbetat några år utomlands som guide etc.
Sedan något år tillbaka har hon en egen resebyrå i Dubai för Special Groups.

I Dubai kom jag i kontakt med folk från hela världen som arbetade på Sales & Marketing department på olika hotell.
Arbetar man på de stora kedjehotellen, kan man sedan bli förflyttad runt om i världen inom den hotellkedja man
tillhör. När jag hörde detta insåg jag att jag gjort olika jobb inom resebranschen men ej arbetat på hotell.
Borde nog gjort det också just to be complete.... Konferensavdelningen på något stort hotell kan vara rätt kul.

Vet ej vad du läser för språk, men ju fler man lär desto bättre. Själv kommunicerar jag nu på ca 10 språk.
Vill gärna lära mig japanska och mandarin också, samt bättra på min arabiska. Och återuppliva min en gång rätt
hyfsade turkiska på några hundra ord som nu ligger i dvala då jag ej varit i Turkiet på mängder av år.
Flygvärdinnejobb i Mellanöstern som "mellanhopp" - kan det vara något för dig? Qatar, Abu Dhabi och Dubai har flygbolag
som anställer utländsk personal. Emirates Airlines i Dubai är störst med det största Route nätet.

Att arbeta en period i Mellanöstern är intressant. En annorlunda värld på gott och ont. Man tar med sig många intressanta
intryck därifrån. Själv arbetade jag på Abu Dhabis flygplats rätt länge för ett tyskt flygbolag, sedan på en resebyrå i Dubai
med konferensgrupper från Pakistan och Malaysia mestadels.

I utlandet kan man även arbeta som lokalguide för internationella grupper.
Ja, bara mina högst privata funderingar. Vad har du tänkt dig att hitta på, vad skulle du vilja göra inom resebranschen?

Mvh,
/Tuareq
Av Babilla
25 maj 2009 16:35
Hejsan!
Jag bor i Nanjing och här var det så att det var omöjligt att få tag i någon lägenhet innan man kom hit, om man inte känner någon som vill hyra ut vill säga. I Kina tar man det lite som det kommer som du kanske vet, så Landlords vet sällan om att de har lägenheter att hyra ut förrän man är på plats så att säga. Då går det också att lösa inom någon vecka, allt från takvåningar till små källarlägenheter.

Vi bokade one way hit, och har nu bokat biljett tillbaka... kan konstatera att tur och retur ALLTID lönar sig vad jag förstått, då en väg kostar 4000 och tor 5000....

Lycka till! Camilla
9 juni 2009 23:53
Tack Camilla!
Det var ungefär så jag tänkte att det går till men det är alltid bra att höra sig för lite =)

Trevlig sommar!
Karin