Restips Gran Canaria, Lanzarote eller Tenefriffa ( annat?)

30 nov. 2016 11:15
Visningar: 502
Hej, hallå, panik ;)

Behöver lite tips och råd. Vi är en familj på 2 vuxna och ett barn på 2 år.
Åker nästan alltid till medelhavet men kommer nu att vilja åka i februari/mars så då känns ju GC med omnejd bra.
Vi söker de mysiga, inte party. Mysiga restauranger och promenadstråk. Inte för stora hotellkomplex osv.
Det mysiga och genuina. Inte alltför lång flygresa eller transfer.
Har aldrig varit till Kanarieöarna förr och har väl varit "anti" men inser att de blir kanske lagom. Hur är vädret i feb/mars?
Eller har ni nått annat förslag. Har inte superstor budget och vill bara vara borta 1 vecka. Är detta omöjligt att få ihop? :)

30 nov. 2016 13:03
Jaa du det är ju lite knepigt att sy ihop alla dina önskemål. Problemet är alltså att de mysigare genuina orterna på Gran Canaria inte ligger på sydkusten och att det bara är sydkusten som har "garanterat" fint väder på vintern. Puerto de Mogan är förstås fint och mysigt (även om det inte är genuint) - tyvärr är det inte billigt.
Du har samma problem på Teneriffa - det är sydkusten som gäller vädermässigt vid den här tiden.
Det är bara att välja alltså - fin ort eller fint väder. Eller så kan man hoppas på tur :)
30 nov. 2016 14:14
Vädret finns inga garantier för så klart, inte heller på södra delarna av öarna. Alla öarna har mycket att erbjuda men de orter som är trevligast ligger på norra sidan, både på Gran Canaria och Teneriffa. Las Palmas är mycket trevligt men kanske för mycket "stad" för er.
Den ort vi gillar bäst är Puerto de la Cruz på Teneriffa, riktigt genuin mindre stad med otroligt vackra promenadstråk, lagom turistigt och "mysigt". Vid denna tiden kan det vara en bra ide att boka med uppvärmd pool, oavsett vart på öarna ni åker.
Vill ni ha en speciell upplevelse, kolla när det är karneval, detta är trevligt och de har stora karnevaler i både Las Palmas, Puerto men framförallt Santa Cruz på Teneriffa, Puertos karneval är dock "trevligast" om än inte störst.
Av Sierra
30 nov. 2016 16:42
Vi var på GC i början av november och då i Puerto de Mogan som jag kan rekommendera. Det är en trevlig mindre ort med sandstrand, trevliga restauranger i hamnen och lite shopping. Jag återvänder alldeles säkert dit.
Av Desires
1 dec. 2016 22:46
Ja Puerto Mogan skulle nog passa er också, det är definitivt den sötaste orten på Gran Canaria. Där finns flera hotell som är barnvänliga nära den charmiga lilla byn. Nere I byn har du även en mindre långgrund sandstrand, som nog kan passa för er alla, men barn i den åldern badar kanske helst i barnpoolen. Mina intryck o foton från Puerto Mogan här http://www.desires.se/#post143
Om ni vill ha milsvida vackra stränder, kanske Jandia på Fuerteventura passar bättre. Här kan du läsa om Jandia http://www.desires.se/#post9
eller orten Corralejo på samma ö http://www.desires.se/#post188
Lycka till!
2 dec. 2016 10:13
Tack för era svar. Jag måste kolla upp dem alla :)
Jag vet att de är svårt att få ihop alla "önskemål", men vi är ju i valet och kvalet om de ens är värt att åka till någon av dessa öar nu iaf. Vi vill ju iaf ha lite värme, vet att de har ju med tur att göra och sen lite mysigare ställe.
Kanske skulle åka till Kap verde iställe, har läst lite om det ;)

Tack igen, nu ska jag googla på era förslag :)
Av Desires
2 dec. 2016 22:53
Har ej själv besökt Cap Verde men dotterns familj var där i vintras - 2 veckor. I Sal, bodde bland andra svenskar på all inclusivehotell, 2 barn m sig. De tyckte det var bra semester .....om man BARA vill sola, bada i pooler (blåste f mycket vid havet) o äta alla måltider på hotellet. Ingen mysig genuin eller vacker miljö, bara stränderna som var vackra där. Men det beror förstås på vad man är ute efter.
Orten Playa Blanca på ön Lanzarote tyckte vi också var en trevlig plats f semester, fina stränder, trevlig liten stad m många restauranger. Titta in här f mer tips o foton http://www.desires.se/#post50
Av Desires
2 dec. 2016 23:47
Vad gäller Cap Verde ska det visst finnas några andra öar där med fin natur (som det tydligen inte är runt charterorterna - vad jag hört) En ö som ska vara vackrare är ön San Antao. Dit åker man tydligen båt från närmaste ön. Så kanske det är ett alternativ; att boka flyg o hotell själv och ta er dit istället. Läs även vad andra skrivit om Cap Verde här på Reseguiden - så får du massor av tips från folk som varit där!