Resor tillhör de vanligaste klagomålen

Av Mpc
10 apr. 2008 21:21
Visningar: 1838
Glad och förväntansfull står du på flygplatsen, redo för semester, när det plingar till på tavlan: "flyget inställt". Eller, du har äntligen kommit fram och står och väntar på ditt bagage som aldrig kommer. det är två exempel

vad gör ni väntar ni in eller ???
11 apr. 2008 08:24
Det beror på varför flyget är inställt,om flyget er inställt p.g.a metrologiska problem är det o.k.det är för våran egen säkerhet.Har bare varit med om inställningar en enda gång under alla åren jag har flyget,och det är många gånger.Och då var det metrologiska problem.Då fixade vi ny hemresa direkt på flygplatsen,och vi fick nytt flyg hem redan dagen efter.
En gång har mitt bagage kommit bort,det var från en resa från USA och då flög jag med SAS,bagage dök upp några dager senare,fick det hemkörd.
Visst måste det vara tråkigt att se att flyget blir inställt när man skall iväg på semester,men det finns inte så mycket man kan göra en att vänta.Man får vara positiv,oftast kommer man iväg.
Ang. bagage:Först och främst måste man väl rapotera att bagage är borta,som jag har förstått får man köpa det nödvändiga (Försäkringsbolag täcker-Viktig att ha reseförsäkring).
Jag hade fixade det jag kunde på flygplatsen,åkt till mitt boende på orten,köpt det nödvändiga,sedan väntad till mitt bagage hade kommit.
11 apr. 2008 11:52
Jag har haft tur för det har aldrig hänt mig :-)
11 apr. 2008 13:58
Har aldrig råkat ut för inställt plan. Däremot försenat. Dagen före midsommar 2007. Skall flyga från Landvetter till Aten via Frankfurt. Vi blir försenade från Landvetter p g a häftiga stormar över centraleuropa. I Frankfurt var det 100tals inställda plan. Vi kommer trots allt till Frankfurt och efter att stått i jättekö till Transferdisken kommer vi med ett plan till Aten vid midnatt. Vi hade tur som överhuvudtaget kom iväg. Men i samband med detta, och kaoset jag kan tänka mig att det är i bagage områdena på flygplatsen kom min väska inte med till Aten.

Vi skulle flyga vidare till Leros på midsommarafton, så det var bara att rapportera väskan och be att få den via flighten på lördagen (det går 1 flight om dagen, vissa dagar i högsäsong 2 st, till Leros). Det fungerade jättebra. Men sen var ju planet till Leros på lördagen också försenat ;o) så det blev ny väntan.....Tur var att badkläder och lite ombyte fanns i handbagaget.

Min sambos väska kom dock fram i Aten och i den fanns necessär, solkrämer mm, så vi klarade oss bra. Tror att jag varit mer irriterad om jag haft en kort semester, nu hade vi 4 veckor och skulle i princip vara på samma ställe så detta gjorde egentligen inte så mycket.
11 apr. 2008 16:50
Det känns som att jag har varit med om det mesta.
Suttit på flygplatsen i Bulgarien en hel natt med 5 barn pga dåligt väder. Det ordnade sig.
Suttit på flygplatsen i Barcelona och väntat. Hade biljett ingen standby utan en riktig och när vi kom fram till incheckningen så sa dom "vi är ledsen men det är fullt" -vadå fullt?? Vi hade ju bokade biljetter. Det ordnade sig också.
Åker från Kanarieörna försenat massor av timmar missade vårat sista tåg hem. Fick ta taxi 25 mil. Det ordnade sig.
Gubben blev med av bagaget på Kanarieöarna....Det ordnade sig.
När vi skulle resa hem från San Diego så blev planet försenat pga oväder. Vi höll på att missa planet i Chikago som skulle ta oss till Sverige. SAS var snäll och väntade på oss men bagaget blev kvar i USA. Men det ordande sig.
En gång på våra resor hade vi packat vinet dåligt och en flaska hade gått sönder. Hela resväskan med vin. Men det ordnade sig.
Det här är bara en bråkdel som händer oss på våra resor. Det är tråkigt när det just händer men ack så kul vi har haft efteråt när vi pratar om det. Men en sak har jag lärt mig. ALLT ORDNAR SIG!
När flyg är inställt så går det oftast ett senare. När bagaget är borta anmäler man det på plats. Väskorna kommer oftast tillrätta. Idag blandar vi kläder så ingen blir utan om det skulle hända igen.
Av Jesperw
20 aug. 2008 21:42
Nu kommer jag att låta lite krass:

flygbolagens ersättning vid förseningar och försvunnet bagage är väldigt låg. Det enda rätta är att ha en bra försäkring vid tillfällen som dessa.

Tack för att jag fick besserwissra!
21 aug. 2008 09:13
Ja visst är det trist med inställda flyg eller bagage som kommer fram 3-5 dagar senare, men har man en bra försäkring så brukar det mesta ordna sig. Vid inställda flyg brukar man bli ombokad, så visst uppstår det oftast väntan och irritation, men det brukar ordna sig till slut.
Av Marilcj
21 aug. 2008 09:31
Personligen har jag, peppar peppar ta i trä, inte drabbats ännu men en väninna som var med på senaste resan har 2 år på rad blivit av med samma väska på flyget hem och som hon säger själv, det är värre hem för då är det fullt med minnen o presenter! (hon kommer dessutom aldrig mer ta den resväskan på semesterflygningar)

Vid båda tillfällena var det långflygningar fr/ti Kastrup och hon har anmält det direkt vid disken vid rullbanden och inom några dagar har väskorna hittats, flugits till Ängelholm och därifrån körts ut med taxi till hennes dörr utan att hon fått lägga ute en krona.
En annan väninna blev även hon av med väskan på samma resa men där kunde de säga direkt att den står kvar i Dusseldorf, där vi bytte plan och skulle komma morgonen därpå, så de såg till att hon fick den hemkörd oxå!
Av Bediba
21 aug. 2008 10:00
Jovisst brukar det ordna sig men halva vår resa blev förstörd, för några år sedan då bagaget var borta under 5 dagar i Egypten. Vi kom till Hurghada och skulle fortsätt på en Nilenkryssning direkt. Inget bagage, varken mitt eller min mans. Inte mycket att handla utmed Nilens basarer, vi fick gå i samma kläder som vi rest i, under dessa dagar, de tvättades på båten varje natt, det tackade vi för men nog kändes den veckan lite trist alltid. Nu efter kan vi skratta åt det men det tog lång tid.
Av Amerita
21 aug. 2008 14:29
Under förra året och detta året så flög jag sex gånger och på fyra av dessa flygningar så blev jag av med mitt bagage! Tre olika flygbolag, ingen ersättning då jag fick tillbaka bagaget inom 48 timmar två gånger, på 72 timmar 1 gång och dagen efter 1 gång. Trots att jag har en knallorange väska!! Jag tar inte längre med mig mina "fina" kläder och packar allt jag vill ha med mig hem i handbagaget.
Av Micke75
21 aug. 2008 19:02
Har råkat ut för en 6-timmars försening en gång på Korfu, det var ett åskoväder som jag aldrig sett något liknande förr, så vi satt på en träbänk och väntade glatt på att det skulle gå över, hade ingen lust att flyga igenom svarta moln med konstanta blixtar i.
Har också råkat missat ett Ryanair flyg med 4 minuter..... 4 MINUTER!!! men som sagt det var mitt eget fel och det var bara att acceptera medans andra stod och skällde, grinade och hotade dom stackarna vid incheckningen.
När vi flög hem en gång med Finnair så hade allas baggage blivit missat vid ett flygbyte i Helsingfors men dom skeppade hem det till alla resenärer så fort det kom till Sverige med budbilar 4 timmar senare, det kallar jag ändå ganska bra service.

Så jag klagar inte i onödan, oftast så brukar saker och ting lösa sig.
Man kommer väldigt långt med ett leende och att vara trevlig.

Micke
Av Joje_66
22 aug. 2008 11:52
Senast skulle vi från JFK till Kastrup med Swiss, först stod det fel terminal på biljetten och när vi kom rätt var flighten inställd (flera bolag hade ställt in p.g.a. bagagehanteringsproblem i London (sa dom iallafall)). Efter många turer, verkar nästan som varje gång sånt händer är den första för flygbolagen :-( så var vi och en herre de enda (tack vare att vi var tidigt på flygplatsen) som kunde bli ombokade med Air Lingus. Efter allt strul vi hade även vid bytet i Dublin kom vi trots allt hem exakt på planerad tid! Dessutom fick vi tillbaka hälften av pengarna av Swiss så det blev en riktigt billig resa till slut (CPH-MIA, JFK-CPH för 2750:-/pers)

För några år sedan blev flyget försenat till byte så vårt bagage hann inte med. På Miamis flygplats lyckades vi till slut anmäla detta till Lufthansa (även de verkade aldrig varit med om detta förr) de begärde nycklarna till väskorna för att kunna kontrollera dem. Vi inhandlade nödvändiga atiraljer viket vi sen fick ersättning för av Folksam (Visakortsförsäkring) förutom ett par badtoflor eftersom det även fanns matvaror på kvittot vilket dom inte ersätter. (hade bara tagit upp värdet av skorna och även kryssat för på kvittot men de vägrade ersätta dessa ca. 40:-!)
Drygt ett dygn senare fick vi åka till flygplatsen och hämta väskorna. När jag frågade efter nycklarna gick snubben iväg en bra stund och kom sen tillbaka med en jätteknippa som inte innehöll våra nycklar. Blev alltså nya väskor också samt en bag som slets sönder på hemresan.

Men som sagts, det ordnar sig alltid!
Av Homman
22 aug. 2008 16:34
Med tanke på de logistiska superhelvete som ständigt pågår på flygplatserna Världen över är det verkligen ett stort under att inte fler kappsäckar försvinner eller blir försenade. Försenat eller feldestinerat bagage hör faktiskt till undantagen. Men för dem det drabbar, kan det säkert bli katastrofalt.
Skräcken för försvunnet bagage är som med flygrädsla. Ju mer man flyger, desto större risk är det att man blir drabbad. Samma sak gäller försenade avgångar.
Och apropå förseningar. Ett av de största skitfusken många bolag (även stora seriösa) kör med är "tekniska störningar". När detta ropas ut i högtalaren, beror det oftast på att maskinen är på väg att starta nästan tom. Därför ställs flighten in med motivering "teknisk störning" för att samla in de få passagerarna till nästa avgång för att få bättre beläggning. Detta fenomen "drabbar" mest reguljära avgångar och är nog så förargligt om man har brådis.
Av Nickeb
22 aug. 2008 17:55
Ännu ett fall av dagens I-landsproblem, folk är över lag snabba att klaga, särskilt över allas vårat SJ (om vi nu frångår flygproblemen lite) senast nu i somras när en vagn hade problem med ventilationen i 30 graders värme, jösses vad det gormades, detta trots att det var fritt att sätta sig i bistron, men för h-e man kommer väl fram och man lever väl och har hälsan. Fattar inte varför folk skriker, tänk om det vore i outvecklade länder...................tja kommer inte tåget idag så kommer det väl imorrn, -kanske.

Nattåget var försenat hem, man hörde suckar -oh, tyyyypiskt SJ, aaaltid försenat. Orka!
Av Homman
22 aug. 2008 18:05
Tja. Det verkar helt ha spårat ur.
Av Homman
22 aug. 2008 18:17
Nä, inte är det debatten. Den spårar ju aldrig ur på den här sajten!
Av Mpc
22 aug. 2008 18:52
ja kan man annat en skrat . då man siter o läser era rader .....
29 sep. 2008 15:24
för resor inom EU, finns ju nu ganska klara direktiv. Den information om resernärernas rättigheter som finns på flygplatser är dock kraftigt förenklad. Hela texten finns på EU´s hemsida:http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32004R0261:SV:HTML
Man kan ju tro att man blir ersatt för allt...det blir man inte. Om man vill ha ersättning får man stå på sig, inget kommer att hända av sig själv.
Flygbolagen har också standard regler: General Conditions of Carriage, som de följer. De finns på alla flygbolags hemsidor. Kan också vara bra att kolla upp. Om man tex köpt en tur och retur resa Stockholm-köpenhamn-Stockholm och sedan en separat biljett köpenhamn-Aten-Köpenhamn, så räknas inte hela din resa som en tur och retur resa. Utan som två separata resor. Skulle man missa anslutningen Käpenhamn Aten tex får du stå för fioerna själv...
Av Mpc
29 sep. 2008 15:59
jo jag vet men vet alla andra