Reserutt Malaysia/Indonesien

22 jan. 2011 16:56
Visningar: 1205
Är grymt sugen på en längre resa (minst 3 veckor upp till 2 månader) till Malaysia och kanske Indonesien. Filar lite på en reserutt och tänkte höra om någon här har gjort nåt liknande och vill dela med sig av tips och idéer?

Jag skulle vilja besöka Kuala Lumpur, Singapore, Borneo (läst lite om Kota Kinabalu och Sandakan som verkar intressant) och kanske också Sulawesi (mest för att där ska vara dykvatten i världsklass) om det inte blir för jobbigt att ta sig dit/tillbaka. Bali lockar också såklart.

Intresse: Dyka, snorkla, sola, bada, äventyr (djungelturer osv), upptäcka och se nya saker i allmänhet.
Jag åker med min tjej som inte har dykcert (men gillar att snorkla).

Tacksam för alla svar! :-)
Av Mariat
24 jan. 2011 21:33
Har gjort två resor hit; Malaysia och Indonesien (Sumatra, Java, Bali, Lombok) 2002 och Indonesien (Bali, Lombok, Sumbawa, Komodo, Flores) 2010.

Första resan hade vi 3 månader men besökte då även Thailand och Singapore så kanske 2 månader i Malaysia och Indonesien. Den senaste resan varade 4 veckor. Det tar lite tid att resa runt och flyg rekomenderas om du ska till Sulawesi, men även till Flores. Värt att notera är att ALLA indoensiska flygbolag är på EUs black list... men vi överlevde. Billigt är det iaf.

Verkar som ni har samma intresse som mig och min man, så jag kan rekommendera Sumatra för fantastisk natur med imponerande ap-liv. Har tyvärr aldrig varit på Borneo men det ska vara liknande Sumatra men jag tror Sumatra har mindre turism, vi upplevde det iaf väldigt oförstört och oexploaterat.

Komodo är ett måste för djurintresserade, komodovaranerna är massiva!

Fin snorkling (har inte dykcert) finns på Perhentian i Malaysia, som för övrigt har fantastiska stränder.

Bestiga Gunung rinjani på Lombok kan också rekomenderas.