Resa till Gambia den 2/3-09

Av Samuelo
9 feb. 2009 15:46
Visningar: 1483
Åker med Ving till Sunset Beach hotellet, skulle gärna vilja höra från några som bott där tidigare hur det är och så, åker helt själv så är det nåt speciellt man ska tänka på då?
Av Mt2
12 feb. 2009 08:32
Vi bodde på Sunset när vi var dit, (nov 07), och var mycket nöjda med både rum och personal. Maten är hyfsad, det var fler som gick dit och åt även från andra hotell eftersom de tyckte att maten där var bra. däremot så tyckte jag personligen att den bästa maten fick vi på små lokala resturanger. Personalen var väldigt tillmötesgående. Flaskor med vattnet inne på hotellområdet är dyrt, det finns ställen där det är betydligt mycket billigare att köpa det på, om man ger sig ut på upptäktsfärd.
Om man kommer ner på stranden, går över sundet och traskar bort en bit längs stranden, så har Omar en liten resturang där han serverar fisk (ja du kan ju få nått gott att dricka med), rekomenderas, vi fick jättegod fisk hos honom, tillockmed barnen åt som annars levde på glass och pommes den veckan vi var dit.
Annars vad du ska tänka på, ett glatt humör, kunna säga nej om det behövs och gå ut i vattnet om de blir alltför efterhängsna (om du vandrar längs stranden) kan va bra att veta... De är ju väldigt fattiga även om inte alla visar det.

Trevlig resa!!
Av Samuelo
14 feb. 2009 11:31
Tack för informationen :) Nu måste jag ju nästan gå och äta den där fisken :) Hur är det med mygg o sånt i runt denna årstid? jag antar att det är mer under själva regnperioden än vad det kommer vara just nu, men ska man köpa med sig myggmedel hemifrån eller ska man köpa något där?
Av Mt2
16 feb. 2009 13:51
Man rekomenderas att äta tabletter mot malaria (kanske du viste?) malaria har ökat har jag hört, både bland lokalbefolkningen och turister, och visst kanske det är mer myggor under regnperioden, men det finns myggor nu med.
Vi hade med oss myggmedel, men man kan köpa olika medel på plats med, men hur verksamma de är mot malariamygg vet jag inte, vi fick MYGGA från vacconationsbyrån.
De sprayar hotellområdet (iaf. gjordes det på sunset när vi bodde där) men jag vet inte hur mycket de hjälper, vi var ute ganska mycket om kvällen och då hade vi alltid myggmedel på oss.
Av Samuelo
17 feb. 2009 11:48
Ja jag har varit och hämtat ut mina malariatabletter så jag hoppas dom kommer hjälpa :) hmm får väl se om jag ska köpa med mig redan hemifrån (känns nästan smidigare) eller om någon här kanske vet nåt ännu bättre medel än dom som finns här hemma i sverige.

Är det nån maträtt som man inte får missa? och jag som är överfötjust i vin, finns det nåt smaskigt eller är det bara skitviner som finns där om man säger så? :) och hur smakar ölen?
Av Hakan_l
22 feb. 2009 20:15
vi kom hem i måndags efter en vecka på sunset och längtar redan tillbaka!!!
bra hotell och jättetrevlig personal
vi har bott där fyra gånger.
vad du inte bör missa är att åka tanka-tanka till marknaden i serrikunda,
men där ska du pruta, pruta, pruta.
sen bör du tänka på att det är ett mycket fattigt land du besöker, och att de anser dej som jätterik och kommer att försöka lura dej
om du är tänkt att åka på nån utflyckt tycker jag inte att du ska åka med vingresor utan prata med Lams på marknaden i stället
mycket trevligare och bättre pris.
och vill du ha massage på stranden kan jag rekomendera en tjej som heter ohoa (stavning???)
kan du tänka dej att ta mad ett kuvert med några foton till the gambia?
vi var med en gammal betant på hans systersons namngivningscermoni och skulle hemskt gärna få ner lite foton därifrån till dem

hör gärna av dej om du har några funderinar eller vill ha några tips.