Resa Israel och Döda Havet o Petra

Av Ping67
7 mars 2013 13:05
Visningar: 5625
Hej kära vänner.
Jag skall resa till Israel i början av april. Totalt skall jag vara borta i drygt en vecka. Planen är att besöka Tel Aviv (landar där, flyger ut där ifrån), Jerusalem, Döda Havet och Petra.
Någon av er som har en lämplig plan på resrutt.
Hur tar jag mig mellan de olika resmålen? Vad jag förstår så går det buss från Jersusalem till Döda Havet för en billig peng.
Vad tar det, i tid, att resa mellan Döda Havet och Petra? Vilket resesätt rekommenderas?
Hur lång tid rekommenderas i Petra. Är det lämligt att fixa resan själv eller.
Bra och billiga guider i Jerusalem och Petra?
Övrigt tips att upptäcka i Jordanien?

Evigt tacksam för svar.
8 mars 2013 01:40
Varför inte hyra bil och köra själv? Enkelt och man åker i egen takt.
Att bada i Döda havet är jättekul och glöm inte Masada klippan ovanför.
Mvh Eva
Av Ping67
9 mars 2013 21:42
Hej Eva. Tacksam för ditt svar. Masada klippan skall jag titta närmare på.

Mvh Peter
9 mars 2013 23:32
Kan tyvärr inte ge dig tips på resrutten för vi hyrde bil i Eilat och åkte därifrån till Döda Havet och Masada, sen vidare till Jeriko, Betlehem och Jerusalem och tillbaka. Men det var i alla fall enkelt att köra bil där.
Mvh Eva
10 mars 2013 09:18
Hej.

Håller med Eva. Hyr bil och kör själv. Det är supersmidigt i Israel. Hör med dem bara vad som gäller om du ska korsa landgränder. Jag skulle köra från Tel Aviv till Jerusalem. Det tar ca 45 minuter. Från Jerusalem till Döda Havet tar det ca 1 timme. Som Eva skrev, glöm inte bort Massada. Om du har möjlighet kan man klättra upp på berget innan soluppgången och se solen stiga upp över Döda Havet, En helt magninfik vy. Vill också passa på att tipsa om källorna vid Ein Gedi. Det är också vid Döda Havet. Här kan man klättra en kort bit och bada i underbara friskvattenkällor med vattenfall. Kolla upp! Sedan kan man korsa över till Jordanien precis norr om Döda Havet och ta sig ner till Petra. Tror det är smidigast.

Bra guider för Jerusalem hittar du här http://www.israelprivatetourguide.com/

Hoppas du får kul. Fråga gärna om du undrar något mer om Israel. Har varit där väldigt många gånger.