Resa ensam som tjej?

Av Marcie
7 aug. 2010 23:36
Visningar: 5779
Hej, Jag undrar om någon vet nåt om hur säkert det är för en tjej att resa till Gambia ensam? ev. en sväng till Senegal oxå på egen hand. kan d va riskfullt?
Tacksam för svar! ,
Av Lancing
7 aug. 2010 23:42
Utan några som helst erfarenheter som turist i varken Senegal eller Gambia måste jag ändå avråda dig. Besökte Tunisien förra sommaren, ett land som av västvärlden anses vara det mest liberala muslimska landet i Afrika, och jag fann det smått obehagligt att vistas ute i en del områden även i manligt sällskap. Allt blir förvisso vad man gör det till (ta seden dit man kommer o yada) och kanske är jag fördomsfull men jag tycker du ska tänka på saken..

Annars, trevlig resa :)
Av Marcie
8 aug. 2010 17:23
Lancing det stämmer nog. men jag hoppades kanske på att motbevisas. måste tänka igenom det här nu ;)
8 aug. 2010 18:56
Jag håller med Lancing och skulle absolut avråda dig att göra resan ensam. Min dotter var med sin mormor för 10 år sedan i Gambia och de kunde inte ensamma gå utanför resorten. Dottern var 17 år och mormor 78. De hängde som klasar på dig och tog på kroppen, mycket obehagligt. Tyvärr så tror jag inte att det har blivit bättre. Möjligtvis får du ikläda dig burka och bara låta ögonen synas, men så vill man inte resa?
9 aug. 2010 10:43
Jag har rest ensam till Gambia. Det var aldrig hot eller fara för mig, men de är efterhängsna.
Man får ha tålamod, bra om man är livserfaren och kan hantera folk. I huvudstaden klarade jag mig bättre då jag hade en "guide" med mig. Lokalbefolkningen ställer upp mot betalning att vara din guide så du får vara i fred.
Jag slog mig ihop med hotellpersonalen och alla drog i en lastbil ut till en strand i Senegal. Stora sällskap klarar sig lindrigare undan.
9 aug. 2010 20:46
Hej jag har varit i Gambia två gånger, 1979 och 1982. Vid båda tillfällena åkte jag ensam, men med en charterarrangör. Resan till Senegal är ett äventyr men om du köper utfärden med en arrangör på plats eller en svensk arrangör så kan du göra den tryggt. Helt ensam tror jag ändå inte är någon god idé. har rest i många länder ensam men i vissa länder får man vara mer försiktig än i andra. och Gambia är ett land som jag rekommenderar dig att vara försiktig i. Almtourscom.
Av Mariano
3 dec. 2010 20:36
Hej min sambo och jag har precis kommit hem från Gambia
Vi satte hjärtat i halsgropen när vi läste att du funderar på att åka ensam tjej Vi bodde på ett ställe som heter Cape Point nära Bakau, Har aldrig träffat mer påstridiga , efterhängsna , och ofta riktigt hotfulla sk guider och andra som drog runt hotellen.
,
Du får säga till åtskilliga gånger innan dom släppet taget med sitt tjat till dig, Dom följer efter dig ändå ett antal minuter sedan säger dom bara hur mycket du skall betala. På morgonen dök dom på hotellets gäster så fort dom satt ner foten utanför antretrappan Hotellets säkerhetsvakterr fick åtskilliga gånger säga till på skapen och att dom skulle låta gästerna vara ifred,

Vi hoppas innerligt att vårt tips fått dig att åka till annat land. Åk hellre till Thailand eller annat land.
En del kvällar satt vi precis utanför på hotellets trappa ( med säkerhetsvakter intill) och såg på når de nyanlända gästerna från de olika hotellen jagades som villebråd av Gambianerna. Så många arga turister har vi aldrig sett innan på så kort tid och under alla år som vi rest.

Uppfinningssätten att blåsa dig på pengar är många allt från att dom har sjuka barn i malaria, behöver över pengar till operation, har ingen mat, har gift sig reparera huset m m mm . Dom vill bjuda hem dig på mat och visa hur dom. bor Det låter i och för sig trevligt, men det finns en baktanke, så när du väl' är hemma på deras område så får du se hur trevliga dom är egentligen. Det kommer att bli hotfult det kan jag lova dig och det kommer att kosta dig en hel del innan du kommer därifrån. Då kan du fundera var vänligheten tog vägen.

Jag pratade med en del av personalen som påtalade att turisterna har drastiskt minska i Gambia, Som du förstår så kunde jag inte tiga och sa att det förstår jag fullkomligt. Väldigt få ungdommar besöker Gambia, mest pensionärer, kyrkliga organisationer eller vita kvinnor som söker Gambianer som sängkamrater, Dom verkade i och för sig nöjda och även en del vita män med Gabianska kvinnor.

Har vi lyckats att få en enda turist att välja ett annat turistland så vi nöjda...Vi kände bara att vi måste skriva för att berätta, det skulle vara fel att bara strunta i det,
Åker ni till Gambia ändå så skyll er själva och tänk tillbaka på vad vi skrev när ni har kommit hem..
15 nov. 2011 17:42
Jag inser att den här tråden är gammal men tänker att fler liksom jag kan komma att springa på den och känner därför att jag vill skriva ett par rader. Att helt avråda från att resa till Gambia känns djupt orättvist. Gambia är ett vackert, intressant och på många vis spännande land. Att påstå att mängder av gambianer är hotfulla känns som ett hån mot ett folk som visserligen tillhör några av de fattigaste i världen, men också några av de minst kriminella. Efterhängsna turister på sina håll ja, men absolut inte hotfulla. Att jämföra Thailand eller Tunisien med Gambia är som att jämföra äpplen med päron. Allt beror förstås på vad man är ute efter men jag anser att Gambia är väl värt ett besök oavsett om du reser ensam, i grupp eller med dina nära och kära. Tips: Öppna inte plånboken så fort du hör ordet donation och skaffa dig en bra guide (vilket inte är svårt) och du kommer att finna att Gambia är ett härligt och intressant land.
Av Annl
15 nov. 2011 19:54
Hej.

Jag har aldrig varit i Gambia och har inte funderat på att resa dit heller. Det enda jag hört om landet är svenska kvinnor som åker dit i samma ärenden som svenska gubbar åker till Thailand.

Men jag har besökt Afrika i andra sammanhang såsom safari i Tanzania och bad på Zanzibar och vi planerar att resa tillbaka till Afrika i samma ärende. Vad jag då hörde är tänkvärt och det gäller turister som hyr bil och kör runt på egen hand. En svensk familj som hade kört runt på egen hand i Zambia hade drabbats oerhört hårt; dottern arbetade i Zambia och pappan kom för att hälsa på och efter att de hyrt bil och gett sig ut på vägarna blev det en trafikolycka och pappan anklagades felaktigt för att ha vållat olyckan och att lokalbefolkningen dog. Det kostade dottern 500 000 kr att få loss pappan från häktet. Tydligen är det inte ovanligt att man placerar ut döda människor på vägen och sen anklagar utlänningar för att ha varit vållande.

Min slutsats är att det är Afrika och att detta inte är som att resa i Europa eller USA och att det är ett helt annat system med mycket korruption m.m. Även den omständigheten att människorna är extremt fattiga påverkar också.