Rätt att kräva extra bränsletillägg?

Av Anak76
15 juli 2008 15:44
Visningar: 643
Har bokat resa via Nazar.
Allt har varit betalt sedan länge och NU kommer
alltså ett extra bränsletillägg.
När man läser på nätet tex på SR:s nyheter så
verkar det bara vara för Reguljärflygen som
det extra bränsletillägget gäller.
En All Inclusive-resa är väl i högsta grad en Charterresa?

Min fråga är om det är några andra resebolag som
höjt charterresor i efterhand?

Något missnöjd...
Av Nickeb
15 juli 2008 16:27
Vad står det i avtalet??
Av Tempore
16 juli 2008 08:57
Jag vet att Fritidsresor har en garanti att när man väl har bokat så tillkommer inga extra kostnader, som för dig nu.
Detta kan ju vara bra att titta på i avtalet som ovanstående säger.
Av Tempore
16 juli 2008 09:18
Citerat från nickeb:
Vad står det i avtalet??
Tog mig frihiten att kolla upp det åt dig, här kan du läsa Anak:
5.5 Ändring av priset
Inträffar kostnadsökningar för arrangören efter det att avtalet enligt 1.5 ovan blivit bindande för parterna, får arrangören höja priset för resan med ett belopp som motsvarar kostnadsökningarna om dessa beror på:
1. ändringar i transportkostnader
2. ändringar i skatter, tullar eller avgifter avseende tjänster som ingår i resan eller
3. ändringar i växelkurser som påverkar arrangörens kostnader för resan.

Priset får höjas med ett belopp som motsvarar resenärens andel av den kostnadsökning som arrangören drabbas av för genomförandet av avtalet förutsatt att denna kostnadsökning är av sådant slag som anges i 1-3 ovan i denna punkt. Om t ex en avgift enligt punkt 2 ökar med 100 kr för varje resenär får priset höjas med samma belopp. Om resenären så begär är researrangören skyldig att redovisa hur prishöjningen beräknats.

Rätt till prishöjning enligt 1 och 3 ovan föreligger endast om kostnadsökning överstiger 60 kr.

Priset får inte höjas under de sista 20 dagarna före den avtalade avresedagen. Arrangören skall så snart som möjligt underrätta resenären om prisförändringarna. Resans pris skall sänkas om arrangörens kostnader tidigare än 20 dagar före den avtalade avresedagen, av samma skäl som ovan angivits, minskar. Vid kostnadsminskning enligt 1 och 3 ovan skall priset sänkas endast om kostnadsminskningen överstiger 60 kr.