Prestwick; Glasgow

Av Silvana
28 mars 2009 19:00
Visningar: 1897
HEJ! Tänkte ta Ryan Air lågprisflyg till Glasgow i sommar. Tänkte ev stanna i Prestwick och göra dagsturer till ön Arran. Är det någon som har erfarenhet av detta, avstånd,behöver man hyra bil, bussförbindelser mm. Finns det någon att göra på kvällarna i Prestwick?
Av Sigge99
29 mars 2009 10:41
Prestwick är en liten by. Består bara av några gator, några golfbanor och flygplatsen. Vi bodde bara där en natt när vi var på väg hem efter att ha tagit oss runt med tåg i norra Skottland. Tågförbindelserna till Glasgow är många och täta så man kan ju alltid åka dit om man vill roa sig, men visst finns det några pubar i Prestwick också, det finns det ju i alla byar.
På grund av golfbanorna finns det också gott om boende (om det inte, som när vi var där, är en stor bilutställning i byn och ALLA rum var bokade).
Vi åkte som sagt runt med tåg i Norra Skottland och det funkade aldeles utmärkt. Vi köpte en 14 dagars biljett som dög på alla tåg, färjor ut till öarna och vissa bussar (dit det inte gick tåg). Tror det fanns en sjudagars biljett också.
Vi ville ju prova whisky och då är det inte så kul och ha bil med sig, men hyrbilar funkar säkert också bra, om man tycker det är OK och köra på vänster sida.
29 mars 2009 15:58
Hej Silvana, jag lånar din tråd då jag har frgor på samma ämne =)

Hur är det med transport till Edinburgh när man flyger Ryan?
Någon som kan tipsa lite om Glasgow kontra Edinburgh samt andra orter däromkring?

Köper man tågblijetter på nätet eller på flygplatsen? Lönar det sig att förköpa alltså.
29 mars 2009 17:31
Tåg från Prestwick till Glasgow går ofta, skulle tro varje halvtimma. Har man med sin flygbiljett på tåget så får man rabatt! Där lönar det sig att köpa biljett direkt på tåget.

Tåg Glasgow - Edinburgh tar ca 45 min och avgår flera gånger i timman. När jag var där för några år sedan så köpte jag biljett på stationen. Men det kanske är billigare att köpa via internet.

www.visitscotland.com eller www.visitbritain. com är bra sidor att kika på.

Lycka till!
Mvh Jenny
Av Asok
31 mars 2009 11:24
Vi bodde på Sandhill House utanför Troon (mitt emot flygplatsen) när vi skulle flyga hem från skottland. Jättemysigt gammalt STORT hus som är ombyggt till B n B och ligger precis vid havet. Vi hade bil men det fanns bussförbindelser som bl.a. min bror utnyttjade när han om en kompis bodde där året efter.
Av Silvana
31 mars 2009 21:47
Tack alla! Verkar ju gå bra att ta sig fram utan bil. Är ju alltid skönt att slippa köra, så man kan se mer av den vackra skottska naturen.