Phuket i April

2 jan. 2010 17:10
Visningar: 2956
Hej!

Jag och min sambo funderar på att åka till Phuket i april. Har hittat en resa den 13 april. Hur är vädret då? Jag har hört att det är väldigt varmt men det gör inget, är mer orolig över regnet! Regnar det mycket under april månad? Någon som har varit där i april? Sen har jag även hört att man inte ska bada i havet i april eller under regnperioden, stämmer det? Vi vill ju bada i havet, det är ju mycket därför vi vill åka till thailand. Vi vill kunna snorkla och åka ut till några fina öar. Hotellet som vi har hittat har ingen pool heller så det vore tråkigt om man inte kunde bada något under semestern.

Mvh Evelina
Av Fdr
2 jan. 2010 17:25
Bara en liten reflektion...man tänker fan ja ska ju till thailand där havet e så varmt o fint, inte behöver man nån pool!
Men satan asså så gott de e o kunna doppa sig i poolen utan saltvatten i ögonen, sand överallt osv osv...

Personligen skulle ja inte bo nånstans utan pool i thailand.

Lycka till!

/////FDR
3 jan. 2010 19:26
Citerat från nickeoeve:
Hej!

Jag och min sambo funderar på att åka till Phuket i april. Har hittat en resa den 13 april. Hur är vädret då? Jag har hört att det är väldigt varmt men det gör inget, är mer orolig över regnet! Regnar det mycket under april månad? Någon som har varit där i april? Sen har jag även hört att man inte ska bada i havet i april eller under regnperioden, stämmer det? Vi vill ju bada i havet, det är ju mycket därför vi vill åka till thailand. Vi vill kunna snorkla och åka ut till några fina öar. Hotellet som vi har hittat har ingen pool heller så det vore tråkigt om man inte kunde bada något under semestern.

Mvh Evelina
Vi åker troligen åxo den 13April.
Var på Phuket i April 08,var riktigt varmt,och något regn såg jag inte röken av mer än på nätterna.
Tydligen så kommer regnet oftast på kvällar/nätter under denna tidsperiod.
Vi låg då i plurret hela dagarna,inga problem.
Regnperioden för Phuket börjar i Maj,men med tropiskt klimat vet man inte riktigt hur det blir.
För ett par år sedan var vi en månad på Koh Samui under den "regnigaste perioden" September-Oktober,kanonväder hela tiden.
Såg sen att regnet hade kommit i december istället!
Bara att bada på!!
3 jan. 2010 20:57
Det ÄR betydligt varmare i april än i december/januari - räkna med närmare +40C. Det är inte ovanligt att det kommer lite regn på eftermiddagen men än har inte den officiella regnsäsongen börjat för Phuket. Först är det den "kalla" säsongen kring december - mars, sedan kommer den varma säsongen och därefter regnperioden som brukar hålla på in i november. Anekdot: det finns en liten jadebuddha i ett tempel i Grand Palace, Bangkok, som munkarna byter kläder på beroende på vilken säsong det är!

Den här sajten tycker jag ger en fin överblick vilka öar som finns kring Phuket & Krabi-provinsen - det kan ju vara kul att övernatta på någon mysig liten ö http://www.andaman-island-hopping.com/overviewcentral.htm Klicka på önskad ö så ser du vilka hotell som finns på ön, klicka vidare för att få mer info om hotellet.
4 jan. 2010 18:23
Hej,

13 - 15 april firas song kran över hela Thailand (deras nyår enligt thai kalendern) och från början var högtiden att man försktigt "stänkte" några droppar vatten på allt och alla man mötte. Det är också en hemvändarhelg så det är otroligt med trafik på vägarna. De äldre skall hedras och buddhastatyer tvättas. Fest i dagarna 3.....

Numera är det rena vattenkriget vilket ni inte kommer att kunna undgå om ni är i Thailand dessa dagar. Ni kommer garanterat att bli sjöblöta vart ni än går :o)

Googla lite på Song Kran så finns det betydligt mer att hitta.

Koh Similan är ett säkert kort, är dock lite osäker på om båtarna fortfarande går ut dit i april. Däremot finns det mängder med andra öar att besöka runt omkring Phuket.
Av Sugus
4 jan. 2010 18:37
Genomsnittlig nederbörd för Phuket.
Januari: 42mm
Februari: 30mm
Mars: 60mm
April 157mm
Maj: 345mm

Ger er en fingervisning av hur mycket det regnar, eftersom det oftast regnar kväll/natt så ser det ganska lovande ut.

Mvh
Sugus