Phu Qouc och Zika

3 jan. 2018 11:04 (redigerad)
Visningar: 2249
Hej,
Jag och sambon bokade i somras en resa till Phu Qouc, vi reser i mars-18 och blir där i 14 dagar (Åker med Tui).
Nu har jag blivit gravid (kommer vara i v.25 när vi åker) och när jag gick till vaccinationskliniken för att fråga efter om och vilka vaccinationer jag behöver för resan. Då hon fick reda på att jag var gravid blev hon fundersam över Zikaviruset och sökte på internet och såg där att Zikaviruset upptäckts i VIetnam och att alla gravida avråds från att åka till Vietnam. Det känns snopet...
Jag har nu googlat järnet på Zika virus och Vietnam och hittar en karta på CDC (det var den hemsidan vaccinationskliniken använde sig av när jag kontakta dem) och ser på den kartan att det är väldigt många länder som har haft Zika och varje land jag klickar på står det att gravida inte bör resa till dessa länder. (Gäller Thailand, Indonesien, Kambodja, Indien, Gambia, Kap Verde, Mexico, Kuba, i princip hela Sydamerika....) https://wwwnc.cdc.gov/travel/page/world-map-areas-with-zika

Jag har rest i många länder och områden som har Malaria (och alla länder som enligt CDC har Zika...) och har där alltid haft myggnät över sängen och klätt mig i kläder med långa ärmar/byxor på kvällarna + myggmedel och aldrig fått ett myggbett...
Vet inte hur mycket jag behöver oroa mig över Zika på Phu Qouc, om jag behöver oroa mig så pass mycket att jag behöver boka av resan (som vi dumt nog inte bokad med avbokningsskydd då de ändå aldrig kan användas förutom om någon i familjen dör....)?
Jag tänker mig att vi inte åker på utflykter till vattenfall, djungel osv där det är fuktigt och myggorna trivs, vi får hålla oss på stranden och vid poolen där det fläktar och är mindre mygg...

Jag tar tacksamt emot era åsikter om resa eller inte resa. Har ni som varit i Phu Qouc upplevt mycket mygg? Vi kommer bo på Sol Beach House som ligger just söder om flygplatsen.
5 jan. 2018 11:54
Jag kan inte svara dig ang risken för att du ska få Zika-viruset i Vietnam, den kompetensen har jag inte. Men när det gäller avbokningsskydd så ingår det ibland när en betalar resan med kort alt. i den reseförsäkring ni har via hemförsäkringen. Sen tycker jag att du ska kolla, om du inte redan gjort det, så att er reseförsäkring täcker graviditetsrelaterade problem, inte alla försäkringar som täcker det, ofta går det att teckna en tilläggsförsäkring som täcker ifall du skulle behöva söka vård som har med graviditeten att göra.
5 jan. 2018 17:35
Citerat från Linda_100:
Jag kan inte svara dig ang risken för att du ska få Zika-viruset i Vietnam, den kompetensen har jag inte. Men när det gäller avbokningsskydd så ingår det ibland när en betalar resan med kort alt. i den reseförsäkring ni har via hemförsäkringen. Sen tycker jag att du ska kolla, om du inte redan gjort det, så att er reseförsäkring täcker graviditetsrelaterade problem, inte alla försäkringar som täcker det, ofta går det att teckna en tilläggsförsäkring som täcker ifall du skulle behöva söka vård som har med graviditeten att göra.
Tack för svaret Linda,
Jag har en gravidförsäkring men ska kolla hur den, hemförsäkringen och reseförsäkringen fungerar. Tack för tipset.
Vi gjorde så att vi bokade av resan, resebolaget bad mig kontakta läkare som kan ge intyg på att jag inte kan åka pga risken för sjukdom för fostret. Har istället bokat resa till Mauritius :) Det fanns inte så många varma platser utan Zika-virus-risk att besöka i mars månad så vi slog till på Mauritius.
5 jan. 2018 17:53
Så bra att det löste sig, hoppas ni får en trevlig semester på Mauritius!