Olivplockning?

Av Mici
28 sep. 2007 19:24
Visningar: 1158
Igår bokade jag vår höstresa- vi ska till Toscana och plocka oliver! Ja vi ska väl inte bara göra det .. men det ska bli kul att lära sig mer .. nån som har nått tips på vad man inte får missa? vi ska bo på en herrgård utanför florens, i sesto fiorentino o har tänkt att hyra bil i två dagar..
Av Homman
29 sep. 2007 17:08
Ja, stora missen är att du inte bokade din olivplockningsresa till Umbrien - billigare, mer genuint - mindre turistiskt och mindre kommersiellt. Och du ska veta att världens bästa olivolja, enligt de stora förståsigpåarna kommer kommer från regionerna Liguria - och just det Umbrien. Ha det i tankarna om du får mersmak på olivplockning. Här finns ett otal fina möjligheter att uppleva olivskört och skördefester som turisterna ännu inte har hittat till.
Caio
Bobby
Av Mici
1 okt. 2007 11:36
..well enligt andra förståsigpåare är det just den toskanska olivoljan som hör till de bästa!:) Det är klart du förespråkar Umbrien eftersom du bor där, men i umbrien har jag redan varit så nu vill jag uppleva Toskana!
Av Gral
1 okt. 2007 13:00
pfff... Alla vet ju att Portugal har de godaste oliverna och den godaste olivoljan ;)
Av Homman
1 okt. 2007 13:47
Du har rätt! Som liten olivoljeproducent i Umbrien måste jag självfallet försvara vår umbriska olja. Men det finns faktiskt kemiska belägg för att Ligurien(!) och Umbrien är nummer ett när det gäller kvalitet. Anledningen är att klimat och jordmån är det optimala för oliverna i dessa två regioner. Att sedan många stora producenter från Toscana köper upp umbrisk olja och blandar i sin, förbättrar ju klart deras kvalitet. Och sist men inte minst, alla har vi ju olika preferenser när det gäller smak. Så vad som är godast avgör du naturligtvis själv.
Ciao och ha det så trevligt i olivlunden.
Bobby
Av Tj
1 okt. 2007 19:34
Känner ingen skillnad på någon olivolja....samma slask för mig...tacka vet jag ett gott vin istället!! : )
Av Homman
1 okt. 2007 22:39
Tj!
Du har helt rätt. Vin funkar skitbra i salladen, att steka i och smörja fötterna med!!!!
Av Tj
1 okt. 2007 23:08
Blir det inte väldigt halt att smörja in fötterna med oliv olja?
Av Homman
2 okt. 2007 09:37
Hörru. Vi snackar inte om bananskal!
Nä. Det är en gammal huskur. Stick ner en färsk stor rosmarinkvist i en flaska jungfruolja och låt orjan dra till sig rosmarinen. Smörj sedan, dagligen, fötterna med oljan. Efter ett tag försvinner förhårdnaderna och fötterna blir mjuka.
En modernare variant är att smörja in fötterna ordentligt med blandningen (på kvällen innan läggdags), vira in dem i linnetrasor, dra på plastpåsarna och tejpa fast dem vid vristerna. Ha kvar påsarna på fötterna under natten. Ta av dem på morgonen. Upprepa behandlingen några gånger, så ska du se fötterna blir mjuka.
Ciao
Bobby
3 okt. 2007 09:38
>Citerat från homman:
Hörru. Vi snackar inte om bananskal!
Nä. Det är en gammal huskur. Stick ner en färsk stor rosmarinkvist i en flaska jungfruolja och låt orjan dra till sig rosmarinen. Smörj sedan, dagligen, fötterna med oljan. Efter ett tag försvinner förhårdnaderna och fötterna blir mjuka.
En modernare variant är att smörja in fötterna ordentligt med blandningen (på kvällen innan läggdags), vira in dem i linnetrasor, dra på plastpåsarna och tejpa fast dem vid vristerna. Ha kvar påsarna på fötterna under natten. Ta av dem på morgonen. Upprepa behandlingen några gånger, så ska du se fötterna blir mjuka.
Ciao
Bobby
Vilket härligt tips, tänk om man hade en olivlund
Kustaffe
Av Sezzan
3 okt. 2007 10:03
hej!
det är helt underbart vackert där.. kom själv hem från två veckors italien resa för 4 veckor sen och florens är underbart... florens är väldigt vakert åk in till staden på dagen och besök museum och gå och shoppa.. sen får ni inte missa pisa en timmes bilfärd från florens.. det var verkligen en upplevelse som jag inte velat missa. utanför florens ligger flera stora outlets med märkeskläder om man nu är intresserade av det!!

mvh annicka