New Zeeland i 16 dagar eller Tokyo+Shanghai 16 dagar

9 juli 2015 15:14
Visningar: 82
Kan inte bestäma mig med vilken resa jag ska överraska min man.
Hade tänkt först att åka till New Zeeland men vet inte hur mycket man hinner på 16 dagar. Är det lönt att åka ditt för 16 dagar?
9 juli 2015 17:44
Två väldigt olika val av resmål. NZ förknippar i all fall jag med natur och vandringar och Tokyo/Shanghai blir ju bara storstad.

Jag har varit till både Shanghai och Tokyo men inte till NZ.
NZ verkar supervackert, men anledningen till att jag inte åker dit är att jag tänker att NZ kräver betydligt mer än 2 veckor, vilket för mig just nu är maxgränsen för hur länge jag kan bara borta på resa.

Resan i sig tar ju typ ett dygn och det sägs att man bör ta något/några dygns stopp på vägen för att inte bli helt knäpp av tidsskillnaden. Och då är ju nästan halva 2 veckors resan borta bara där...

Men varför just kombinationen Tokyo Shanghai?
Jag älskar både Japan och Kina, men Tokyo var det ställe i Japan som jag tyckte sämst om och Shanghai är visserligen min favoritstorstad i Asien, men Kina har ju även så mycket mer att erbjuda.

Jag skulle spontant förslå en resa som koncentrerar sig på antingen Japan eller Kina.

Jag har skrivit reseberättelser om båda platserna, kolla gärna om du vill:

Japan inkl. Tokyo:
http://www.4000mil.se/?p=92

Kina inkl. Shanghai:
http://www.4000mil.se/?p=488

Vilken tid på året ska ni resa?
9 juli 2015 18:43
Hej Gunilla,

Tack så mycket för ditt svar.
Det är precis vad jag tänker när det gäller NZ, vi har för lite tid .
Tokyo och Shanghai är städerna min man vill gärna besöka. Han har varit i Kina några gånger men aldrig i Shanghai.
Vi reser mellan den 29 okt och 14 november.
Hade det varit efter vad jag vil då hade jag åkt till Cooköarna eller Franska Polynesia :)
9 juli 2015 21:49
Ja men den tiden är Japan supervackert med höstfärger i trädgårdarna och allt!
Släng in lite Kyoto också då i mitten någonstans, tycker jag absolut.
Av Hawaii
10 juli 2015 03:24
Håller helt med Gunillad - ta lite tid i Japan och upplev något annat än Tokyo. Var där för ett par månader sedan (april) och reste runt lite. Vi hade ett 7 Day Japan Rail Pass i "Green Cars" (First Class), som inte var mycket dyrare och det var perfekt. Kyoto är en fantastisk upplevelse på många olika sätt. Början av november är säkert en fin tid.