När och till vilket pris ska man boka julresan till Bangkok?

1 jan. 2014 11:35
Visningar: 1438
Hej
Vet ju att det finns ett stort antal rutinerade Thailandsresenärer här, så jag hoppas på lite initierade tips...
:-)

Nästa jul hade vi tänkt flyga till Bangkok för vidare färd mot Kambodja.
Utresa typ helgen 13-14 dec.
Hemresa typ 28 dec.

Bangkok är ju väldigt populärt över jul har jag förstått.
Vilka är era bäst tips för att hitta en så bra och billig biljett som möjligt?
När bör jag boka? Typ nu så snart som möjligt eller?
Eller finns det bolag som släpper biljetter först senare?
Vilket pris bör jag kunna hitta / vara nöjd med?
Av Hille2
1 jan. 2014 12:08
Över jul är det nog bäst att boka resan så långt i förväg som möjligt. Elva månader före brukar biljetterna släppas, ibland tidigare. Ibland kan det ju gå att få tag på billigare biljetter dvs restresor på hösten men det är väl inte att rekommendera om man bestämt sig för att åka.Ibland kan det bli billigare med charter för en kortare resa. Pris är beroende av flygtid, bolag och efterfrågan, svårt att sia om men kolla runt på olika bolag/nätresebolag och fundera på vad du vill ha eller vänd dig till någon av resebyråerna som säljer Thai:s biljetter om du vill flyga direkt. Norweigan kan vara ett alternativ då de flyger direkt, även om de haft en del strul med sina plan på sistone.
På Travelstart tex kan du just nu hitta biljetter för runt 7000 med turkarna och det är väl ett ok pris över jul men då är det förstås inte direktflyg.
Av Hille2
1 jan. 2014 12:08
Kan tillägga att Norwegian inte har släppt sina biljetter ännu.
Av Bengtar
1 jan. 2014 16:26
Jag föreslår att du tar Kuala Lumpur i stället för Bangkok, av flera skäl. Det är ingen julhets till Malaysia som till Bangkok, alltså billigare framresa. Mellan KL och Kambodja med AirAsia direkt till Siem Reap till ett pris som det inte finns någon konkurrens om från Bangkok.
1 jan. 2014 16:45
Bengtar
Spännande idé där! Betyder visserligen att vi får vänta med att kolla in Bangkok tills en annan gång. Å andra sidan en möjlighet att se KL.
Ska absolut hålla koll på båda destinationerna som alternativ.

Hille2
Fast visst brukar väl biljetterna släppas 12 månader innan? Ser i alla fall ut så när man gör provsökningar på flygresor.se
Nu går det att hitta resor med hemresa t.o.m. den 27:e och många av de "kända" bolagen verkar finnas med; SAS, Lufthansa, Finnair, Qatar etc.
Eller är det inte alla resor som släpps nu? Är inte van att "hänga på låset" och boka riktigt så här långt i förväg...
Av Hille2
1 jan. 2014 19:43
Det kan nog variera mellan bolagen, Norwegian tex har bara släppt till den 27 oktober