Mauritiusresan med 3 barn....

Av Noa
5 nov. 2007 20:56
Visningar: 6821
Har precis hittat denna smått lustiga men oxå riktigt värdefull sida, blev så inspirerad av alla diskussioner ang Mauritius.
Vi, två vuxna och våra tre barn åker från Köpenhamn i början av februari 2008, har bokat allt själva inkl boendet.
Vi skulle eg till Asien, men det känns så rätt att prova denna lilla ö istället.
Lite fegt, dock kanske med viss risk att bli blåsta på boendet har vi bokat ett nybyggt radhus på västkusten via Blocket. Vi samlar tips och på saker att göra, eftersom vi ska vara där i tre veckor känns det så underbart att vi kan förhoppningsvis kan varva lugn och ro med barnanpassade! äventyr. Då det är cyklonperiod är vi en aningen bekymrade över att hamna i ett gigantiskt cyklonoväder, det kan ju förvisso vara spännande det med....Om ngn varit med om detta, snälla berätta.
Vi tvekar lite på tanken att hyra bil, är det ngn som har något att säga om detta.
Vi återkommer såklart när det blir avresa och hoppas vi kan hjälpa någon annan på vägen dit, vi är helt övertygade om att vi inte kommer att bli missnöjda...
Av Noa
6 nov. 2007 11:12
hej legusta, (jag heter eg nora men det accepterades inte).
Jag har läst det mesta som du skrivit om ön och jag är jättenöjd med dina kommentarer, skrattade dessutom gott åt munhuggeriet med den sarkastiske mauritiusbon. mvh nora
6 nov. 2007 20:21
Vi var på Mauritius i mars/april och hamnade i utkanten av en cyklon. Värst var det för mina flickor som just denna dag var på en katamarantur. Det slog ca 6 meter höga vågor över båten och de trodde att de skulle sjunka, men de kom välbehållna tillbaka. Visserligen kommer de aldrig mer att göra en katamarantur där. På ön märkte man mest att det blåste väldigt och det var mulet. Regnskurar och det var lite kyligt, bara runt 20, när vi hade haft runt 30 de andra dagarna. Skulle cyklonen komma över ön, så måste man bege sig till skyddsrum som finns runt hela ön och de har en speciell siren som varnar för det.
Jag hoppas ni slipper det, för ön är underbar vacker med fina stränder och en vulkansjö samt höga bergstoppar.
Av Fab5
19 jan. 2008 18:02
Hej!

Vi var med våra tre barn på Mauritsius förra våren 2007 mars-april. Vilken underbar resa vi hade, det var den bästa hittils.
Vi bodde i en lägenhet ca 5 minuter från Flic en Flac stranden. Boendet hade vi också bokat genom blocket, och allt funkade jättebra.
Bästa snorklingen på den sidan är helt klart vid Flic en Flac. Vi hyrde bil i ca 12 dagar och det är något jag starkt rekommenderar så slipper man göra upp om priser hela tiden med taxichaufförer, som försöker tjäna pengar. Det är också det enklaste sättet att ta sig runt ön, avstånden är inte långa.

Samla så mycket information du kan på turistinformationerna och köp en karta med namnsatta besöksmål.
Om ni är vid Flic en Flac, gör ett besök på restaurangen Domaine Anna som ligger mitt ute bland sockerrörsfälten men som är slående vackert på kvällen, bra priser och underbar mat. Missa inte detta!!!

Den botaniska trädgården på östsidan är väl värt ett besök, ta gärna en guide som visar er runt och berättar om alla olika palmer och kryddträd som kanel, eucalyptus, lagerblad och andra intressanta växter att njuta av.

Marknaden i Port Louis är en kul upplevelse med efterhängsna försäljare som säljer mycket billiga grejer. Köpte färsk vaniljstång superbilligt!

Rochester Falls är ett vattenfall som är superhäftigt och som man kan bada och hoppa i, barnen tyckte det var jätte kul.

I´lle Ceurfe (vet inte om det stavas så) är den vackraste ön att besöka, vilka paradisstränder. Kör till östsidan och ta båten över. Häpnadsväckande vackert!! Ha en trevlig resa! Nettan
Av Moniq
7 feb. 2008 13:52
Hej,

Håller med Fab5 om det gäller bilen. Vi har också hyrt bil och det var smidigaste och bekvämaste transport lösning.
Man ska vara lite försiktig på kvällarna och ska ni ta sig på andra sidan ön rekommenderar vi motorvägg även om det går genom Port Luis - huvudstad.
Ile aux Cerf är ett måste, otrolig vacker och barnvänlig strand.
Vi bodde på Le Beach Club i Pereybere - barnvänlig strand där kan man bodda utan badskor. Om det gäller snorkling då rekommenderar jag Blue Bay - jätte fint under vatten.
Vill ni uppleva något lite mer över det vanliga så prova på Blue Safari - lite dyrt (900 kr per person) men verkligen värd de pengarna. Ska bokas i förväg.
Ska ni till Pamplemousse garden eller La Vanille Crocodile Park ta lite myggmedel så ni kan slippa mygg bit och njuta av den vackra naturen, som jag verkligen rekommenderar att se
Om ni kommer att har lite tid över så kan jag rekommendera Domaine du Chasseur, park och restaurang som är belaggen rätt så högt i bergena. Otroligt vacker utsikt.
Det finns så många vackra ställen där så man kan skriva hur mycket som helst men det är nog bäst att ni själva kan hitta det som ni kommer att tycka mest om.
Trevlig resa och berätta gärna när ni kommer tillbaka.
Monika
Av Noa
10 mars 2008 15:30
Hej och vad fort det gick, tre veckor på Mauritius bara sprang iväg, vi hann ej ens få hemlängtan och jag blev verkligen förälskad i ön. Lång resa med försening både dit men ffa hem, vi fick övernatta i Milano istället för att vara hemma samma kväll och missade därmed våra jobb nästkommande dag.
Vi bodde ju oxå i Flic en Flac och hyrde bil och fick se mycket av ön. Skönare att själva få bestämma över hur vi ville åka samt ibland troligen mkt säkrare med tanke på att taxichafförerna ofta verkade ägna sig åt chickenrace på vägarna.

Jag talar franska, det var helt klart lättare att ta sig fram på det språket, lärde känna några underbara mauritier som vi har kontakt med.
Vi tyckte kultur- och religionmixen var väldigt faschinerande och tilltalande, man berättade tex att barnen fick lära sig både franska och engelska i skolan och man fick religionsundervisning i den tro man tillhörde, tänker på hur komplicerat det ibland är här där skolan inte får fira högtider i kyrkan etc.
Vädret var trots cyklonperiod och en del blåsiga, molninga dagar riktigt underbart, vi led inte en enda sekund, å andra sidan jobbade vi ju inte.
Vi hann nog med de mesta sevärdheter som rekommenderas och både vi och barnen njöt av naturupplevelser, god mat, galna marknader osv.

Definitivit vill vi dit fler gånger, för oss var det oxå en av de bästa resorna vi gjort och vi tipsar gärna mer om intresse.
Hej!

Vi var med våra tre barn på Mauritsius förra våren 2007 mars-april. Vilken underbar resa vi hade, det var den bästa hittils.
Vi bodde i en lägenhet ca 5 minuter från Flic en Flac stranden. Boendet hade vi också bokat genom blocket, och allt funkade jättebra.
Bästa snorklingen på den sidan är helt klart vid Flic en Flac. Vi hyrde bil i ca 12 dagar och det är något jag starkt rekommenderar så slipper man göra upp om priser hela tiden med taxichaufförer, som försöker tjäna pengar. Det är också det enklaste sättet att ta sig runt ön, avstånden är inte långa.

Samla så mycket information du kan på turistinformationerna och köp en karta med namnsatta besöksmål.
Om ni är vid Flic en Flac, gör ett besök på restaurangen Domaine Anna som ligger mitt ute bland sockerrörsfälten men som är slående vackert på kvällen, bra priser och underbar mat. Missa inte detta!!!

Den botaniska trädgården på östsidan är väl värt ett besök, ta gärna en guide som visar er runt och berättar om alla olika palmer och kryddträd som kanel, eucalyptus, lagerblad och andra intressanta växter att njuta av.

Marknaden i Port Louis är en kul upplevelse med efterhängsna försäljare som säljer mycket billiga grejer. Köpte färsk vaniljstång superbilligt!

Rochester Falls är ett vattenfall som är superhäftigt och som man kan bada och hoppa i, barnen tyckte det var jätte kul.

I´lle Ceurfe (vet inte om det stavas så) är den vackraste ön att besöka, vilka paradisstränder. Kör till östsidan och ta båten över. Häpnadsväckande vackert!! Ha en trevlig resa! Nettan