Marrakech

Av Jahnna
23 aug. 2011 22:38
Visningar: 6842
Hej hej!!

Sitter i planeringsstadiet tillsammans med pojkvännen för en vecka i Marrakech i november.
Har lite frågor och funderingar inför resan som jag hoppas att jag kan få hjälp med här.

1) Nån rekommendation när det kommer till hotell?
2) Hamam! Vad ligger priserna på ungefär? Vill besöka ett så fort vi kommer ner.
3) Nåt annat förutom medinan som du rekommenderar?
vi är sugna på att åka på ökensafari eller liknande tex.

Ha en grym reshöst!!

J.
Av Theelf
24 aug. 2011 12:40
Hmmmm, kanske det Bosse! Tack för ordet.

För det första - bra val! Marrakech är ett mycket intressant ställe som jag tycker har allt. För att inte upprepa mig så vill jag be dig att läsa ett "blogginlägg" (eller om det kanske var ett "tips") jag skrev om Marrakech för en tid sedan. Där nämner jag en del saker som jag tycker är intressanta. Genom att söka på Marrakech här på RG kommer du också få en del intressant dig till livs. Dessutom kan jag avslöja att RG medlemmen "Hkn" var i Marrakech för någon vecka sedan och snart kommer med recensioner på inte mindre än 4 hotell i och omkring Marrakech. Håll utkik på Håkans sida: www.guidebook.se

Försök till svar på dina frågor:

1) Något av alla de Riads som ligger i gamla stan - det du kallar medinan. Det finns alla prisklasser. Talaa 12 är enligt rapport myckt bra.
2) Pass. Inte alls min grej. Medlemmen Buzylizzy kan sannolikt vara på detta
3) Den nya delen av Marrakech (Gueliz) är även den värd ett besök. Sedan naturligtvis Madrasa ben Yousef, Jardins Majorelle, Koutobia etc etc. Mer om det finner du i min reseberättelse.

Har du tid tycker jag du skall upp i bergen. Den högsta delen av Atlasbergen ligger alldeles intill Marrakech. Jag hyrde en bil och åkte till Ouarzazate vid Saharas början. Inget annat än fantastiskt.Du kommer inte ångra dig om du tar dig tid och besöker Aït Ben Haddou (googla det får du se!). Ett annat ställe som ligger ytterligare lite längre bort är Skoura. Jag har några bilder på min sida som kanske kan vara av intresse.

Medlemmarna Henrikmunte och Istegurra har även de några fina bilder från Marocko på sina sidor.

Ha en toppenresa!

önskar

TheElf
Av Trea
24 aug. 2011 20:13
Hej!

Vi var i Marrakech en vecka i julas. Kolla gärna in vårt resealbum:

http://www.reseguiden.se/forum/resor/jul-i-marrakech-4736

Kan inte svara på alla frågor, men några svar:

1) Välj en riad i medinan, det är ganska mysigt. Har tyvärr glömt vad det vi bodde på hette...
2) Ingen aning
3) En tur på fyrhjuling var riktigt häftigt och rekommenderas! En tur till Atlasbergen var också lite intressant. Jardin Majorelle rekommenderas också. De franska kvarteren är bra när man tröttnar på marockansk mat och att bara dricka vatten/läsk.
Av Hkn
29 aug. 2011 02:27
Dessutom kan jag avslöja att RG medlemmen "Hkn" var i Marrakech för någon vecka sedan och snart kommer med recensioner på inte mindre än 4 hotell i och omkring Marrakech. Håll utkik på Håkans sida: www.guidebook.se
Hej Jahnna,
jag ligger lite efter med recensionerna (what else is new?), men nu har jag lyckats lägga upp den första. Det här stället är inte beläget i Marrakech, utan nära Asni, ungefär en knapp timmes körning från staden. Det är känt under det klingande namnet Kasbah Tamadot.

Trots att jag utnyttjade något slags sommarerbjudande, så är detta inte ett boende som passar alla budgetar (det är kort sagt asdyrt). Men jag byter gladeligen en hel 'vanlig' weekendresa mot tre dagars boende här.

Läs mer på http://www.guidebook.se/archives/1586

Och så här i efterhand är det ett intryck från min vecka i Marocko som är tydligare och mer bestående än andra – och det har ingenting med priset på boendet att göra: Människorna – marockaner är otroligt varma och omtänksamma.

Detta intryck trots att jag besökte landet under Ramadan, vilket i praktiska termer betyder att knappt någon äter eller dricker från gryning till skymning. Jag var inställd på att människor av detta skäl skulle bli lite smågriniga framåt sena eftermiddagen, men icke så.

Fler recensioner kommer att postas under denna vecka. Och då har jag bott på mer ordinära ställen.

All the best,

:: hkn ::

PS. A special shoutout och tack till TheElf för att du nämnde min fjantiga lilla hobbysida!
Av Nannaw
31 aug. 2011 09:55
Hej Jahna!
Jag åker på lördag så kan ta och kolla lite hamam åt dig! Är också sugen på att prova. :)
Ska bli riktigt roligt! Åker helt själv, hoppas det är okej för en lång blond tjej.. Så skönt att höra att ni har en positiv upplevelse från folket!
Kollar in här igen när jag kommit hem!
Av Hkn
25 sep. 2011 18:28
Citerat från theelf:
Dessutom kan jag avslöja att RG medlemmen "Hkn" var i Marrakech för någon vecka sedan och snart kommer med recensioner på inte mindre än 4 hotell i och omkring Marrakech. Håll utkik på Håkans sida: www.guidebook.se

Ja, och som vanligt ligger jag ungefär en dryg månad efter...

Men nu har jag lagt upp en recension från en riad i Marrakech –  Dar Les Cigognes. Om du undviker den allra värsta högsäsongen, är det möjligt att bo här till ett mycket bra pris. När det gäller servicenivå och standard på boendet finns verkligen inget att klaga på. Det är dock ingen överdriven lyx. Se själv här: http://www.guidebook.se/archives/1590

More from Marrakech to be posted shortly...

:: hkn ::
Av Aph
13 okt. 2011 07:47
Hej, hur går det med resan? Jag planerar att resa till Marrakech under jul på egen hand. Jag söker just nu hotell, boende och tar gärna emot tips. Resa till Atlasbergen någon som har tips på bra arrangör?
Av Hkn
23 okt. 2011 15:18
Finns det något pris för långsamma uppdateringar, så bör jag ligga bra till...

Nu finns i alla fall mina intryck från Talaa 12 samlade på http://www.guidebook.se/archives/1594
Och jo, det var ett bra och relativt prisvärt ställe med fantastisk personal.

More from Marrakech to come... (frågan är bara när)

مع أطيب التحيات

:: hkn ::
Av Jahnna
8 nov. 2011 00:08
Hej hej!

Vad kul att få lite svar och det var intressant att läsa om den där fantasiska riaden, dock inte riktigt den prisklassen som vi hade tänkt. ;)

På lördag gäller det, vi flyger med norwegian. Fick riktigt bra biljetter via dom. Sen blev det en riad i medinan som hade ett riktigt bra pris. Meddelar när vi kommer hem hur den var. Men än så länge verkar den bra. En mindre svit i 7 nätter inkl frukost för 313 euro, tyckte vi var klart godkänt. Sen att de råkar ha ett hamam också gjorde inte mig upprörd direkt.

Nu sitter jag och förbereder lite och skriver upp tips och liknande.
Hinner man ut på nån typ av endags safari i öknen med kamel eller behöver det vara två dagar?

Ha det gott!

En J som bara längtar till helgen!
Av Zzzz76
9 nov. 2011 00:00
Hej!

Ökensafari på bara en dag kan bli tight, två är bättre, men det går.
Om det är något ni kan känna er säkra på så är det att ni kommer att bli tillfrågade av diverse personer om utflykter till bl.a. just öknen. Men börja med att helt enkelt fråga på erat Riad, de kan säkert hjälpa till. Får man fråga vad det heter?

Lycka till & njut i Marrakech!

/KT
Av Jahnna
9 nov. 2011 12:16
Tack för tipset. Har tänkt fråga personalen om vad de rekommenderar.

Vi ska bo på en riad som heter arocha. Det ser bra ut iaf och fått bra kommentarer, det mest negativa var att det var svårt att hitta. Har bokat deras transfer från flygplatsen o sen är det att fixa en bra karta på plats.

Meddelar hur det var när vi kommer hem igen! =)

Ha en skön helg!

J.
Av Zzzz76
9 nov. 2011 13:03
Hej igen,

Alla Riads i Marrakech är svåra att hitta i början, men man lär sig ganska snabbt. I värsta fall kan du alltid fråga någon, företrädesvis någon i en butik då de flesta andra (läs yngre) gärna vill ha en slant för besväret, vilket överlag är ganska vanligt i Marocko.
Ett öppet sinne och gott humör underlättar en hel del i Marrakech.

Trevlig resa!
Av Aph
27 nov. 2011 19:06
Jag sticker till Marrakech över jul 22-28 så skriva gärna lite tips och om vad ni gjort. Glöm inte nämna bra arrangörer om ni använder några :-)
Av Jahnna
14 dec. 2011 21:12
Här kommer några ord om vår vecka i Marrakech till slut.

Vi bodde på en riad som heter Riad Arocha, den ligger nästan så långt norrut man kan komma i Medinan. Första dagen tyckte vi att det kanske inte var så bra. Men vi är väldigt nöjda med den. Sen att böneutroparen väckte oss varje morgon går nog inte att komma ifrån. Så ta med öronproppar. ;) Vi tänkte att man kunde gå in till Djeema el-Fna men att det var smidigast att ta taxi tillbaka på kvällarna.
De första dagarna blev man lite överväldigad av kulturen, alla ljud, alla som drar i en men vi vande oss och i taxin på vägen till flygplatsen sa vi att vi nog kommer återvända nångång.

Vår riad hade ett litet hamam så vi tog det vilket var bra och kostade ca 450 kr inkl massage. Kan verkligen rekommendera att besöka ett under resan, det är otroligt avkopplande.

Vi hängde inte i medinan hela veckan, en dag spenderades utanför där vi bl a besökte Jardin Majorelle. Helt klart värt ett besök.

Båda ville se öknen och rida dromedar så valde att ta en två-dagars-tur. Vad vi inte fick veta när vi bokade var att bilresan tog 10 timmar genom atlasbergen. Vägen dit var jag lagom åksjuk men i efterhand är jag väldigt glad att vi gjorde resan. Dromedarturen var inte bara 10 minuter utan det var en ordentlig stund. Klart värd att åka på men man ska vara förberedd på att det tar tid och att man kan bli åksjuk.

Maten var lite enformig med tajine eller couscous. Men det var bra priser, trodde att det skulle vara ganska dyrt runt Djeema el-Fna men det låg runt 60-100 kr. Tröttnar man på det kan jag verkligen rekommendera Café du Livre. Deras carbonara var helt fantastisk.

En liten varning skulle nog vara att se upp för barn som vill hjälpa en hitta till saker eller försöka få en att följa efter till olika restauranger. Dom restaurangerna är väldigt dyra och "guiderna" vill ha betalt. Och tycker man inte om ormar ska man inte gå i närheten av ormtjusarna för då kan man helt plötsligt ha en runt halsen.

Det var några ord om vår resa. =)

Allt gott och God Jul!

J.