"Luffa" genom ett par Karibiska öar

Av Taulant
22 juli 2015 19:48
Visningar: 135
Hej hej

En ung påg som för tillfället (om allt slår rätt till) ska till hösten börja planera en resa till diverse karibiska öar på 3-4 veckor med 2-3 kompisar och som beräknas börja någonstans i slutet av April nästa år.

Bland öar vi har tänkt oss (eller kan tänka oss åka till) har framförallt varit Kuba, Jamaica, Dominikanska republiken samt Trinidad och Tobago. Inget är uteslutet än utan kan bli en eller annan till.

Frågor som jag (på rak arm kommer på) är bl.a.

1: Hur är det rent ekonomiskt på dessa öar? Hur mycket bör man räkna med att ta med sig för att klara av en hel månad? Ha i åtanke att vi kan i många nätter tänka oss bo rätt billigt även om det emellanåt kommer att bli någon bättre hotellvisit för ordentlig dusch, tvätt av kläder etc.

2: Som svensk att åka till dessa öar, hur är det att åka dit utifrån ett visum-perspektiv? Stötte någon av er läsare problem under tiden där?

3: Hur är det att ta sig mellan olika öarna i dessa delar av världen? Läst lite om flyg och båtar till olika priser naturligtvis men tänkte om det finns någon flygbolag som flyger reguljärt ifall man vill från ett ställe till en annan? Tänkte mest egentligen hur det är att komma in eller ut ur Kuba (kanske fördomsfull fråga men min kunskap för tillfället är något limiterad, upplys gärna mig:)).

4: Vad gäller potentiella vaccinationer, vilka ska man i så fall ta om man nu måste?

5: Berätta gärna om olika sevärdheter, alternativt gömda guldkorn som finns i dessa områden då vi är ute efter att försöka fånga det mer unika delen av varje ö, även om de populära turistmålen inte utesluts naturligtvis.

Fler frågor kan komma längs med vägen:P
Av Pelle77
22 juli 2015 23:26
LIAT är ett bra tips. Tårekommenderar Grenada för all natur och fina vita stränder utan massturism. Vill själv till Grenadinerna
Av Taulant
22 juli 2015 23:33
Citerat från Marie78:
Flygbolaget LIAT flyger mycket i Karibien.
Ni måste ha visum till Kuba, inte till övriga länder du nämner.
Inga krav på vaccinationer, det är upp till er själva.
Vaccinationer tänkte jag mest på egentligen Hepatit A och B när det gäller mat.

Hur mycket kan i så fall biljetterna kosta i snitt för en enkelresa från en ö till en annan? Brukar det vara lättillgängligt då när det gäller att få biljetter inom en kort tid (säg köpa en biljett en-två dagar innan).

Egentligen Kuba jag mest tänker när man åker därifrån, stöter inte på problem på färden utåt i ett annat land, därför jag frågade. Hur gäller de med visum, köper man det på plats då eller?
23 juli 2015 00:20
Jag är rätt säker på att du måste ha visum till Kuba innan du anländer, vi på flygplatsen kollar i alla fall visum på folk som ska resa dit. Vet inte vad det skulle vara för problem med att åka därifrån.

När jag reste runt i Karibien kostade en enkelbiljett ca USD $100 för en lite kortare resa, men det var några år sen nu. Köpte dem innan jag reste, det är nog dyrare att köpa ett par dagar innan.
Av Taulant
23 juli 2015 00:24
Citerat från Marie78:
Jag är rätt säker på att du måste ha visum till Kuba innan du anländer, vi på flygplatsen kollar i alla fall visum på folk som ska resa dit. Vet inte vad det skulle vara för problem med att åka därifrån.

När jag reste runt i Karibien kostade en enkelbiljett ca USD $100 för en lite kortare resa, men det var några år sen nu. Köpte dem innan jag reste, det är nog dyrare att köpa ett par dagar innan.
Jo, att man måste ha visum när man åker dit är jag införstådd i.

Vad gäller resa ut från Kuba tänkte jag mer på att något land har någon restriktion mot resenärer från Kuba men ja, var mest en tanke jag tänkte jag ville fråga. Men ja, inga problem.

Vad har du annars för tips kring vad man kan göra där i Kuba eller andra öar du kanske varit på som du kan tipsa om?:)
23 juli 2015 20:21
Har inte hört att det skulle vara nåt problem.

Har bara varit på Tobago av öarna du nämnde. Det är en mycket vacker ö, men för att få ut mest är det bra med hyrbil. Det hade dock inte jag. Inte mycket partaj där.

Annars gillade jag verkligen Antigua och Barbados för stränderna. Curacao, Grenada och St Barths är också vackra öar.
Av Elin77
27 juli 2015 19:31
Vi var på Kuba 2004 så mycket har nog förändrats men kan verkligen rekommendera det. Bo i Casa Patricular, ta salsalektioner (eller bara sök er till stadens torg där befolkningen dansar salsa på kvällarna och titta och njut!).Vi var där i 3 veckor och besökte Havana, Trinidad, Varadero och Punta de la gorda.
Av Taulant
5 aug. 2015 17:53
Ahh trevligt, just salsalektioner var något vi inom vår grupp sa var ett måste:P.

Något mer utöver det som nämnts kanske?