Ledighet

17 apr. 2008 06:58
Visningar: 2576
Hur ofta / år reser ni? Hur fixar ni det med ledighet från jobbet/skolan?
Vi svenskar tar semester på sommaren och det har ju blivit en trend att även resa utomlands på vintern ett par veckor minst och gärna då lite längre bort. Undrar bara hur ni gör? Själv försöker jag spara lite sem veckor så gott det går och tar föräldraledighet.
Av Robbo
17 apr. 2008 08:03
Jag och min fru försöker göra en vår samt en höstresa.
Sommaren spenderar vi i Roslagen.
Av Mpc
17 apr. 2008 09:15
Jag arb. på ett 12v schema natt o dag o är då ledig 2 v en veka före natt o en veka efter natt ha sen 32 dagar semester om året så vi kan åka utomlans lite ofta .Nu åker vi till Rom i en veka utan att ta semester.
18 apr. 2008 11:05
Hej! Jag jobbar på ett 6-veckors schema med 12-timmars skift. Jobbar till och från under fyra veckor och sedan ledig två veckor. Året runt. Reser utomlands ca två gånger/år. Och sen i Sverige på sommaren förstås. Ungarna brukar aldrig ha problem med att få ledigt från skolan.
18 apr. 2008 11:52
Citerat från naimakka:
Hej! Jag jobbar på ett 6-veckors schema med 12-timmars skift. Jobbar till och från under fyra veckor och sedan ledig två veckor. Året runt. Reser utomlands ca två gånger/år. Och sen i Sverige på sommaren förstås. Ungarna brukar aldrig ha problem med att få ledigt från skolan.
Jag har hört att det kan va svårt för barn som går i skolan att få ledighet utöver skolloven, om man ska tex vara bort 1 månad...Nu har ju jag ett barn som går på dagis så det är ju inte så svårt att få ledigt därifrån.
S
Av Joakimn
18 apr. 2008 12:11
Hej
Jag försöker att ha 4 veckor i svensk sommar o en vecka i svenskt vinterfjäll.

Sen till detta så varvar jag vartannat år:

En kort enveckars resa till något dykparadis i tropiskt vatten.
eller en 4-6 veckors äventyrresa i tropiskt klimat.
Mitt snitt ligger på 10 veckor om året.
varav 6 veckors betald semester , 1-2 veckors injobbad semester,
samt 2 veckors tjänstledighet obetald..
visst det kostar på men jag har valt bort mycket av prylsamhällets lockelse..
Varje månad så lägger jag 2000kr till mitt resekonto.
= 24 000kr/året / två år 48 000kr så vartannat år en billig resa vartannatår en dyr resa...det går.
Av Joakimn
18 apr. 2008 12:15
Ledighet med barn..
Mina barn är alltid med på mina långresor.
Regeln säger 2 veckor per termin får man ta ut .
Så jag brukar lägga resan två veckor innan jullovet och sen är det julledigt i två veckor
därefter så tar jag ledigt för barnen två veckor i början av nya terminen. = 6veckor..
3 långresor på 5 år med barnen hittills./ 1.Thailand/Burma/2.Sri-Lanka/3.Thailand-Borneo/
18 apr. 2008 12:19
Citerat från sussmaya:
Hur ofta / år reser ni? Hur fixar ni det med ledighet från jobbet/skolan?
Vi svenskar tar semester på sommaren och det har ju blivit en trend att även resa utomlands på vintern ett par veckor minst och gärna då lite längre bort. Undrar bara hur ni gör? Själv försöker jag spara lite sem veckor så gott det går och tar föräldraledighet.
jag äker ca var sjätte vecka eller var åttonde vecka, eftersom solen är bra mot min fibromyalgi så är det perfekt för mig.
18 apr. 2008 12:45
Nu när semesterlistorna ska lämnas in så har jag tagit 4 v på sommaren, kanske åka 1 v någonstans, får se om de blir en sistaminuten.
Sen vill man ju åka bort i vinter..och denna gång 6 v långresa...Sparar ju också mycket pengar för detta, det blir 2000 /mån. Funderar på att ta föräldraledigt i vinter för långresan...
Av Tj
18 apr. 2008 14:31
Jobbar in en hel del ledighet (komp). Brukar bli ett par veckor om året. Sen får vi ca 60-65 timmar arbetstidförkortning som man kan ta ut på en gång. + 4 dagar premie....utöver de vanliga 25 dagarna.
Skiter man i de senaste plasmaskärmarna o designjeansen så kan man ju ta någon obetald vecka oxå!!!
18 apr. 2008 14:36
Jag är också undrande till hur folk får ihop all sin ledighet!? Vi har bara fem veckors semester min man och jag och åtminstone har alltid min dotters skola (och tidigare dagis) stängt minst 3 veckor under sommaren. Det innebär att då måste man vara ledig för hon klarar sig inte hemma själv ännu.

Vi har löst det som så att vi gör långresorna på sommaren istället, även om svenska sommaren är vacker så varar den ju faktiskt mer än 4-5 veckor så vi får så det räcker av den också :-). Sedan brukar vi varva lite med någon långweekend för skidåkning eller för storstadsresa på vårkanten.

På fritids i dotterns skola var det t ex på sportlovet 18 barn mot normala 63!!!!! Så ser det ut nästan varenda lov, min dotter tycker det är jättekul att vara på fritids på loven då de gör en massa utflykter + får leka hur mycket de vill hela dagarna. Men hur får familjer ihop att vara lediga på höstlov, jullov, sportlov, påsklov och sommarlov - vi talar faktiskt om 10 - 15 veckor per år!?
18 apr. 2008 17:42
Citerat från tj:
Jobbar in en hel del ledighet (komp). Brukar bli ett par veckor om året. Sen får vi ca 60-65 timmar arbetstidförkortning som man kan ta ut på en gång. + 4 dagar premie....utöver de vanliga 25 dagarna.
Skiter man i de senaste plasmaskärmarna o designjeansen så kan man ju ta någon obetald vecka oxå!!!
Håller med tj.
Vi har inget behov av de senaste grejorna och kläderna handlar inte en massa skit på resorna osv. jobbar heltid båda två och extra när Vi har tid speciellt vintertid om vi ändå bara ska vara hemma och så bor vi i en gammal billig kåk i en liten by på landet, den kåken köpte vi för noll och ingenting när husmarknaden var iskall i mitten av 90 talet och vi rustar litet vartefter det finns pengar och ork.okey det är inte lika bekvämt och flashigt som att bygga nytt eller hyra flottaste lägenheten mitt i city men som man bäddar får man ligga skulle man kunna säga man får pengar över till obetald ledighet och resor med barnen på det här sättet och det väger upp att man får offra litet bekvämlighet emellanåt.

Vad det gäller semesterdagar så har vi det hyfsat förspännt jag och gunsan, jag har sju veckor semester inklusive arbetstidsförkortningen dessutom jobbar jag bara 27 timmar de veckor jag har eftermiddag så de resterande timmarna upp till 40 pusslar man med som man vill så man får litet sammanhängandde ledighet framöver och gunsan planerar sitt schema själv så hon har valt att lägga en "grisvecka" med många arbetspass före och ibland även efter semestern så då går det inte bort så många semesterdagar när vi ska bort ett tag.

Dessutom så beställer vi nästan alldrig charter långt i förväg då betalar man alltid för de restresor resebolagen iallafall kommer att slumpa ut nästan gratis senare och vill vi ha resan bokad långt före så fixar vi billigt boende och flyg från olika håll vilket är ganska enkelt numera med internets hjälp,jag åker ju hellre på tre billiga resor som jag fått lägga ner några timmar på att plocka ihop själv än en "lyxresa" beställd på resebyrån i stan men här vet jag många som tycker att är det semester så ska det frrossas i både aktiviteter och boendestandard men det är inte min grej snålar man litet på det här sättet så får man pengar över till obetald semester eller pengar till nästa resa men som sagt smaken är som baken och valet är fritt.

Själv tycker jag om så mycket olika typer av resor men vi försöker ta ett par resor upp till fjällen sommartid för vandring och fiske och så blir det varmare breddgrader minst vinter,vår och höst , någon weekend tripp antingen med husvagn, båt eller flyg blir det också om tiden och pengarna räcker till det..
ha det. Bosse
18 apr. 2008 17:42
Citerat från resoholic:
Jag är också undrande till hur folk får ihop all sin ledighet!? Vi har bara fem veckors semester min man och jag och åtminstone har alltid min dotters skola (och tidigare dagis) stängt minst 3 veckor under sommaren. Det innebär att då måste man vara ledig för hon klarar sig inte hemma själv ännu.

Vi har löst det som så att vi gör långresorna på sommaren istället, även om svenska sommaren är vacker så varar den ju faktiskt mer än 4-5 veckor så vi får så det räcker av den också :-). Sedan brukar vi varva lite med någon långweekend för skidåkning eller för storstadsresa på vårkanten.

På fritids i dotterns skola var det t ex på sportlovet 18 barn mot normala 63!!!!! Så ser det ut nästan varenda lov, min dotter tycker det är jättekul att vara på fritids på loven då de gör en massa utflykter + får leka hur mycket de vill hela dagarna. Men hur får familjer ihop att vara lediga på höstlov, jullov, sportlov, påsklov och sommarlov - vi talar faktiskt om 10 - 15 veckor per år!?
EXakt det där har jag också undrat över! På min dotters dagis är det alltid få barn vid ledigheter, klämdagar, lov, och när vi hämtar henne vid 16.30 tiden så är hon bland de sista där...Va är det för lyxtider folk har? hahah..det känns ju så ibland.
Jag sparar ju rätt mycket pengar varje mån så vi har råd att ta ut ledighet men då avstår jag ju som någon här ovan skrev "designer jeans o plasma tv´n"..
Vi förösker dock också komma iväg på en långweekend på våren, bara mannen o jag, nu om 2 v åker vi till BArcelona i 3 nätter, längtar... :-)

S
Av Nickeb
18 apr. 2008 18:06
Säsongsarbetare..........
Stämpl, jag menar är ledig en del vintertid...........
Av Sisso
18 apr. 2008 19:00
Jag har tröttat på att rätta mig efter vad jobbet rekommenderar och har nu, trots att jag inte vet var jag jobbar till hösten, bokat en resa till Thailand. Det får lösa sig bäst det vill. Det är ju inget som jag kommer nämna på anställningsintervjuerna framöver utan det kommer dyka upp som en "glad överraskning" för den ar betsplats som jag hamnar på :) - Sätter mitt välbefinnande i främsta rummet :) Får jag inte ut semester så får det väl bli obetald ledighet.... orkar inte styras av alla riktlinjer längre - vill känna mig FRI!!!! Jobbet är inte livet...en påminnelse som jag tycker många människor kan behöva emellanåt....aw
18 apr. 2008 19:45
Citerat från sisso:
Jag har tröttat på att rätta mig efter vad jobbet rekommenderar och har nu, trots att jag inte vet var jag jobbar till hösten, bokat en resa till Thailand. Det får lösa sig bäst det vill. Det är ju inget som jag kommer nämna på anställningsintervjuerna framöver utan det kommer dyka upp som en "glad överraskning" för den ar betsplats som jag hamnar på :) - Sätter mitt välbefinnande i främsta rummet :) Får jag inte ut semester så får det väl bli obetald ledighet.... orkar inte styras av alla riktlinjer längre - vill känna mig FRI!!!! Jobbet är inte livet...en påminnelse som jag tycker många människor kan behöva emellanåt....aw
Oj, men tänk om de säger att "tyvärr, vi kan inte bevilja dig ledighet just nu " (hur länge ska du va borta i Thailand?), vad gör du då? Tar ledigt ändå, de kanske ger dig sparken? Jobbet är inte livet det håller jag med om till 100%, men man måste ju tjäna pengar på ngt sätt om man nu inte gillar o leva på bidrag eller har tur på lotto eller ngt...hehhe..Sen är det ju så för många att man har familj och då har man ansvar för mer än sig själv...Men jag diggar din inställning till o va FRI, så känner jag ofta ...sen köper jag en lott o hoppas..:-)
19 apr. 2008 11:57
Citerat från sisso:
Jag har tröttat på att rätta mig efter vad jobbet rekommenderar och har nu, trots att jag inte vet var jag jobbar till hösten, bokat en resa till Thailand. Det får lösa sig bäst det vill. Det är ju inget som jag kommer nämna på anställningsintervjuerna framöver utan det kommer dyka upp som en "glad överraskning" för den ar betsplats som jag hamnar på :) - Sätter mitt välbefinnande i främsta rummet :) Får jag inte ut semester så får det väl bli obetald ledighet.... orkar inte styras av alla riktlinjer längre - vill känna mig FRI!!!! Jobbet är inte livet...en påminnelse som jag tycker många människor kan behöva emellanåt....aw
Kan ju hålla med dig till viss del tycker väl själv att mitt jobb först och främst är ett sätt för att käna pengar för att finansiera mina och min familjs äventyr på fritiden ,jag vill inte heller leva för mitt jobb men måste tyvärr jobba för att kunna leva och ska vi göra någon längre resa så får man väl knega litet extra före så att man kan ta litet extra ledigt men att skita i allt och leva på systemet det skulle jag ju inte göra var och en får dra in sin deg, jag vet att det låter jävligt präktigt så var det inte menat, men rent krasst så är det så att är man säsongsarbetare som det så fint heter så belastar man systemet för man hinner inte under sin arbetssäsong arbeta in till resten av året såvida man inte är obetald resten av året då förståss och det är ju inte riktigt schysst mot de som strävar på under större delen av året.Jag vet att det finns många ofrivilliga säsongsarbtare så de behöver inte ta åt sig av det här,
menJag känner några som just säsongsarbetar och sticker till Thailand under vintern och de tycker det är jättekonstigt och tråkigt att de ska behöva gå till arbetsförmedlingen med jämna mellanrum för det förstör deras "semester" men de skulle ju för i h.....e ha arbetat om de haft en fast tjänst, vill de vara i Thailand hela vintern får de väl ta tjänstledig då inte är det väl tänkt att vi andra som sitter fast i den "grå vardagen" ska betala deras semester.

Nu skrev ju du att du skulle ta ut obetald semester om du inte fick ut ledigt så det här var inte kritik mot dig, för jag förstår vad du menar ibland så är det viktigare att man mår bra själv än att alla runt omkring en tycker att man gör allt rätt, men att göra som dom jag skrev om ovan är litet magstarkt kan jag tycka, även om jag förstår att det kan vara bekvämt att utnyttja systemet ibland.
mvh. Bosse.
Av Sisso
19 apr. 2008 17:35
Citat Laplander: "Jag känner några som just säsongsarbetar och sticker till Thailand under vintern och de tycker det är jättekonstigt och tråkigt att de ska behöva gå till arbetsförmedlingen med jämna mellanrum för det förstör deras "semester" men de skulle ju för i h.....e ha arbetat om de haft en fast tjänst, vill de vara i Thailand hela vintern får de väl ta tjänstledig då inte är det väl tänkt att vi andra som sitter fast i den "grå vardagen" ska betala deras semester."

Jag blir också mycket irriterad på människor som utnyttjar systemet. I sverige har vi ett bra system som vi ska vara rädda om och tacksamma över att det finns! Jag skulle inte kunna åka på en semester med gott samvete om inte min arbetsgivare och jag var överens. I annat fall skulle semsterpengarna vara som bortkastade eftersom samvetet skulle tära. Jag hoppas att min nya arbetsplats till hösten kommer bevilja min ledighet och jag är inställd på att det får bli obetald semester.

Jag arbetar på att släppa på kraven/gränserna och inte bygga upp min tillvaro efter alla "tänk om" eller "men"...vilket jag har gjort större delen av livet. Min situation handlar inte om att utnyttja något system - det handlar om att jag har bestämt mig för att "nyttja mitt eget liv". Tror att ni som läser detta tolkar det på ett mer dramatiskt sätt, än vad det är.

Sussmaya - visst är jag orolig för vad arbetsgivaren ska säga, visst kanske jag borde nämna resan på de kommande intervjuerna. Jag kommer aldrig ifrån de förväntade kraven utifrån, men jag förväntar mig att de anställer mig utifrån mina meriter och att jag gör ett jäkligt bra jobb och därmed kan bortse från min 14 dagars tur till Thailand. För mig känns 14 dagar ledighet som en riktig långsemester. Jag har aldrig tidigare varit iväg i två veckor pga. plikten...men nu är det dags. Men som du skrev - de kanske ger mig sparken och då får jag en ritkig långsemester :)
Av Tretjak
19 apr. 2008 20:31
Jag har 7 v. semester på mitt jobb. och tar semester över julen. Inkl. röda dagar kan jag vara borta i 8 v. per år.
Bra deal både för mig och arbetsgivaren eftersom jag "räddar" sommaren och arbetspolarna kan vara lediga när dom vill.

Annars ser jag till att få en skarv på några månader när jag byter jobb. Tjänstledig har jag också varit och en gång var jag ledig med avgångsvederlag i ett år. Mums!
20 apr. 2008 18:34
Sussmaya - visst är jag orolig för vad arbetsgivaren ska säga, visst kanske jag borde nämna resan på de kommande intervjuerna. Jag kommer aldrig ifrån de förväntade kraven utifrån, men jag förväntar mig att de anställer mig utifrån mina meriter och att jag gör ett jäkligt bra jobb och därmed kan bortse från min 14 dagars tur till Thailand. För mig känns 14 dagar ledighet som en riktig långsemester. Jag har aldrig tidigare varit iväg i två veckor pga. plikten...men nu är det dags. Men som du skrev - de kanske ger mig sparken och då får jag en ritkig långsemester :)
Ja men om det handlar om 2 veckor så tror jag inte det är ngt problem i ditt fall. Det handlar ju inte om att du ska va borta särskilt länge tex 2 månader eller ngt.
Lycka till och hoppas du får en underbar resa!
Av Mpc
20 apr. 2008 18:48
Sisso ang. semesterlagen
Sussmaya - visst är jag orolig för vad arbetsgivaren ska säga, visst kanske jag borde nämna resan på de kommande intervjuerna. Jag kommer aldrig ifrån de förväntade kraven utifrån, men jag förväntar mig att de anställer mig utifrån mina meriter och att jag gör ett jäkligt bra jobb och därmed kan bortse från min 14 dagars tur till Thailand. För mig känns 14 dagar ledighet som en riktig långsemester. Jag har aldrig tidigare varit iväg i två veckor pga. plikten...men nu är det dags. Men som du skrev - de kanske ger mig sparken och då får jag en ritkig långsemester :)
Du kan ju läsa va det står i http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1977:480 se vad du har för rättig hetter
20 apr. 2008 19:05
Nu ska jag äckla dig Sussmaja. Vi är pensionärer och är alltså lediga att själva bestämma över våra "semestrar". Därför tar vi iväg både för och eftersäsong på sommaren och oftast tar vi en resa mitt i vintern också. Vi behöver alltså inte be om lov.

Kram Gilla
Av Mpc
20 apr. 2008 19:16
Citerat från gullsing:
Nu ska jag äckla dig Sussmaja. Vi är pensionärer och är alltså lediga att själva bestämma över våra "semestrar". Därför tar vi iväg både för och eftersäsong på sommaren och oftast tar vi en resa mitt i vintern också. Vi behöver alltså inte be om lov.

Kram Gilla
ja vissa har det bra *Ler* kommer dit någon gång själv så även en anna kan åka när man själv vill o har råd
20 apr. 2008 19:32
Citerat från gullsing:
Nu ska jag äckla dig Sussmaja. Vi är pensionärer och är alltså lediga att själva bestämma över våra "semestrar". Därför tar vi iväg både för och eftersäsong på sommaren och oftast tar vi en resa mitt i vintern också. Vi behöver alltså inte be om lov.

Kram Gilla
Vad roligt att kunna bestämma över ledigheten själva utan krångel med semester som inte räcker till eller barn som går i skolan även om det är underbart med barn så är man ju litet begränsad ett tag under skolgången, hoppas att jag och frugan också får vara friska om vi har turen att få bli gamla nog för att gå i pension i framtiden.
önskar er många fina resor framöver mvh. Bosse.
Av Veiken
20 apr. 2008 21:11
Citerat från gullsing:
Nu ska jag äckla dig Sussmaja. Vi är pensionärer och är alltså lediga att själva bestämma över våra "semestrar". Därför far vi iväg både för och eftersäsong på sommaren och oftast tar vi en resa mitt i vintern också. Vi behöver alltså inte be om lov.

Kram Gilla
Ja, du är ett riktigt äckel päckel, men det är dig väl unt. Kör så det ryker! Bara tre år kvar så är jag där, men om jag behöver så tar jag tjänsteledigt. Resan blir på så sätt dyrare, men kan man och vill man så...
20 apr. 2008 23:08
Så kul, ingen blev arg vad jag förstår. Det var ju bara ett skämt, men sanning. ;-D

Gilla
21 apr. 2008 08:25
Citerat från gullsing:
Så kul, ingen blev arg vad jag förstår. Det var ju bara ett skämt, men sanning. ;-D

Gilla
:-) Jag bli ju avundsjuk äckelpeckel där! :-) Ja det är ju som man ser helt olika hur folk gör för att ta ut ledighet/semester. Själv ser jag fram emot en kort ledighet nu när vi åker till Barcelona, företaget har stängt 2 maj och den 5:e maj tar jag ut en semesterdag...det blir skönt med lite ledighet...och nu kommer ju solen säger de ju..jipii.
Av Peter62
21 apr. 2008 11:36
Jag jobbar skiftgång och har ledigveckor , med lite fix o trix så får man långsemester , eller så kan man åka på ledigveckorna .....(inarbetade veckor alltså)..

mvh Peter
21 apr. 2008 13:30
Det verkar alltså som det är skiftarbete som är nyckeln, på mitt jobb är det inte att tänka på att ta någon ledighet utöver lagstadgad 5 veckors semester varken med eller utan lön. Det finns ingenting som säger att man får ta en massa ledighet utan lön såvida man inte söker tjänstledigt för studier som då skall styrkas.

Jobba extra före och efter går ju inte heller utan att utnyttja arbetsgivaren, man kan väl bara jobba extra om det är en extrem arbetssituation på jobbet!? Eller övertalar man chefen att "det är helt otroligt men helt plötsligt har vi fått en enorm orderingång"..... Funkar väl möjligtvis en gång.

Nej, jag får också längta tills att jag är i Gillas sits :-)

Och Sussmaya får säkert en jättehärlig vårhelg i Barcelona !
21 apr. 2008 14:13
Citerat från resoholic:
Det verkar alltså som det är skiftarbete som är nyckeln, på mitt jobb är det inte att tänka på att ta någon ledighet utöver lagstadgad 5 veckors semester varken med eller utan lön. Det finns ingenting som säger att man får ta en massa ledighet utan lön såvida man inte söker tjänstledigt för studier som då skall styrkas.

Jobba extra före och efter går ju inte heller utan att utnyttja arbetsgivaren, man kan väl bara jobba extra om det är en extrem arbetssituation på jobbet!? Eller övertalar man chefen att "det är helt otroligt men helt plötsligt har vi fått en enorm orderingång"..... Funkar väl möjligtvis en gång.

Nej, jag får också längta tills att jag är i Gillas sits :-)

Och Sussmaya får säkert en jättehärlig vårhelg i Barcelona !
Tack, jag har också svårt att tro att man bara kan ta ledighet hur som helst, semester kan ju inte arbetsgivaren neka en till...men utöver det är det ju tjänsteledighet och det måste man ansöka minst 2 mån innan, fast det finns ingen lag som säger att man får ta ut tjänsteledighet hursomhelst, det är upp till arbetsgivaren att bevilja detta. Däremot kan man ta ut föräldrledighet men där måste man också meddela 2 mån innan...det är ett gissel det där..man ska väl gla att man har ett jobb o har råd att åka överhuvudtaget!!! :-)))haha

Soliga hälsningar!
Av Stina_
21 apr. 2008 20:04
Citerat från gullsing:
Nu ska jag äckla dig Sussmaja. Vi är pensionärer och är alltså lediga att själva bestämma över våra "semestrar". Därför tar vi iväg både för och eftersäsong på sommaren och oftast tar vi en resa mitt i vintern också. Vi behöver alltså inte be om lov.

Kram Gilla
Ja vissa har det bra. Tänk om man ändå vore pensionär...har ju bara 41 år kvar dit :)
Av Tj
21 apr. 2008 23:15
Satsar allt på ett kort nu i helgen.....Lotto.....nu jäklar...
Slår raden in pensionerar jag mig på Måndag : )
Av Familyb
22 apr. 2008 07:46
Jag jobbar 80% och kan som oftast byta lite med den lediga dagen i veckan, har en bra arbetsgivare och jobbar rätt mycket extratid i omgångar, tar aldrig ut den tiden i pengar utan alltid i resor....sen tar vi 3-4 veckor på sommaren och min man är "egen" så det där styr han efter hur jag kan vara ledig. Det blir därför oftast 2 resor per år, en längre 2-3 veckor och en kortare, weekend eller en-veckas utöver sommarsemestern. Vissa klämdagar stänger mitt jobb och sen reser jag en del i jobbet med.... kan också tycka att nån obetald semesterdag här och där faktiskt inte är någon jättefara i lönekuvertet omän mitt inte är direkt fett i vanliga fall....men som sagt, prioriteringar!

Skolan har hittils varit väldigt tillmötesgående, nu sist till Florida gnälldes det lite från en lärare, men är barnen bara långt fram i klassen så de inte hamnar så långt efter och man förklarar för dem att det är viktigt att innan resorna ligga bland de första, brukar det inte bli så jobbigt för dem heller. De brukar också få med sig lite roliga uppdrag och lite mindre roliga läxor... :o) Önskar jag hade föräldradagar kvar att ta ut, det var så mycket lättare då att bara dra iväg, så njut av dem, de varar tyrärr allt för kort.
22 apr. 2008 08:18
Citerat från tj:
Satsar allt på ett kort nu i helgen.....Lotto.....nu jäklar...
Slår raden in pensionerar jag mig på Måndag : )
Det där har jag provat ett par gånger också men verkar inte funka någe vidare,skittaskig avkastning måste jag säga fick inte en spänn tillbaka fast de lovade guld och gröna skogar,
hoppas du har litet bättre flyt skulle själv kunna tänka mig att jobba som miljonär verkar vara ett okey yrke även om det skulle känna på att behöva flacka runt mellan skogsklädda berg,öringsstinna flugfiskevatten,nöjesparker med barnen och palmkantade stränder puh! det skulle vara ett hårt jobb men någon måste ju göra det så jag anmäler mig som frivillig om du skulle få problem med pengarna, ångrar som fan att man inte tog den där utbildningen till miljonär på gymnasietiden.
ha det. bosse
Av Anjou
22 apr. 2008 08:36
Så har ni något gott råd till mig som för tillfället är utan jobb. Jag vill jobba . Älskar att resa och har bokat och betalt 2 veckors resa i augusti. Tänk om, *hoppas* jag blir erbjuden fast tjänst. Ska jag vid en intervju tala om att jag bokat resa?? Det kanske bara är det där lilla då. som att vara borta två veckor gör att "en annan får jobbet" Vad är bäst?
22 apr. 2008 13:25
Citerat från anjou:
Så har ni något gott råd till mig som för tillfället är utan jobb. Jag vill jobba . Älskar att resa och har bokat och betalt 2 veckors resa i augusti. Tänk om, *hoppas* jag blir erbjuden fast tjänst. Ska jag vid en intervju tala om att jag bokat resa?? Det kanske bara är det där lilla då. som att vara borta två veckor gör att "en annan får jobbet" Vad är bäst?
Jag tycker att du ska vara ärlig och säga att du ska åka bort i augusti i 2 v. säg att du får fast anställning i slutet på maj (låt oss hoppas på tidigare) så har du ju rätt o ta semester, dock obetald (är osäker på det där). Om de verkligen vill anställa dig så tror jag inte det spelar någon roll om du ska vara bortrest i 2 v. De vill väl ha en glad o utvilad person som börjar jobba hos dem...
Av Sisso
22 apr. 2008 13:31
Citerat från anjou:
Så har ni något gott råd till mig som för tillfället är utan jobb. Jag vill jobba . Älskar att resa och har bokat och betalt 2 veckors resa i augusti. Tänk om, *hoppas* jag blir erbjuden fast tjänst. Ska jag vid en intervju tala om att jag bokat resa?? Det kanske bara är det där lilla då. som att vara borta två veckor gör att "en annan får jobbet" Vad är bäst?
Jag befinner mig i en liknande situation. Jag har för tillfället ett vikariat som går ut nu i juni och söker därmed efter en ny anställning. Jag har bokat en 2 veckors resa till Thailand i oktober - men vet inte var jag kommer jobba under den perioden. Jag kommer inte nämna resan på första intervjun. Ringer de sedan upp mig och erbjuder mig tjänsten så kommer jag berätta för dem att jag ska iväg till Thailand. Nämner det innan jag skriver på... :)
Av Tj
22 apr. 2008 20:18
Citerat från laplander:

Det där har jag provat ett par gånger också men verkar inte funka någe vidare,skittaskig avkastning måste jag säga fick inte en spänn tillbaka fast de lovade guld och gröna skogar,
hoppas du har litet bättre flyt skulle själv kunna tänka mig att jobba som miljonär verkar vara ett okey yrke även om det skulle känna på att behöva flacka runt mellan skogsklädda berg,öringsstinna flugfiskevatten,nöjesparker med barnen och palmkantade stränder puh! det skulle vara ett hårt jobb men någon måste ju göra det så jag anmäler mig som frivillig om du skulle få problem med pengarna, ångrar som fan att man inte tog den där utbildningen till miljonär på gymnasietiden.
ha det. bosse
Hehe går den in så bjussar jag på ett halvårs fiske i Lappland...du tar me spöna så tar jag med ölen!!!!
23 apr. 2008 08:57
Citerat från tj:
Citerat från laplander:

Det där har jag provat ett par gånger också men verkar inte funka någe vidare,skittaskig avkastning måste jag säga fick inte en spänn tillbaka fast de lovade guld och gröna skogar,
hoppas du har litet bättre flyt skulle själv kunna tänka mig att jobba som miljonär verkar vara ett okey yrke även om det skulle känna på att behöva flacka runt mellan skogsklädda berg,öringsstinna flugfiskevatten,nöjesparker med barnen och palmkantade stränder puh! det skulle vara ett hårt jobb men någon måste ju göra det så jag anmäler mig som frivillig om du skulle få problem med pengarna, ångrar som fan att man inte tog den där utbildningen till miljonär på gymnasietiden.
ha det. bosse
Hehe går den in så bjussar jag på ett halvårs fiske i Lappland...du tar me spöna så tar jag med ölen!!!!
Fan va bra!!! jag börjar packa på en gång, ska du låna ett spö eller sköter du marksevicen he he!
23 apr. 2008 09:00
Populär länk det här nästan så att man tror att folk hellre reser,badar,solar och käkar god mat än jobbar? märkligt??
23 apr. 2008 10:57
Citerat från laplander:
Populär länk det här nästan så att man tror att folk hellre reser,badar,solar och käkar god mat än jobbar? märkligt??
Ja, det är det man helst vill göra, sen finns de som älskar sina jobb och det är väl underbart för dem..
Själv tycker jag om mitt jobb, men det är inte mitt allt. :-)
23 apr. 2008 11:15
Eget foretag...
Har en stor kund jag arbetar for ca 4 manader och nagra mindre da och da. Jobbar extra pa andra stallen om jag behover det med som exempelvis taxi och lager etc. Rest ca 6 manader nu och ska inom kort hem och jobba ca 6 manader innan nasta tripp :D.
24 apr. 2008 07:22
Citerat från sussmaya:

Ja, det är det man helst vill göra, sen finns de som älskar sina jobb och det är väl underbart för dem..
Själv tycker jag om mitt jobb, men det är inte mitt allt. :-)
sund inställning kan bara hålla med.
Av Sisso
24 apr. 2008 12:15
Citerat från laplander:
Populär länk det här nästan så att man tror att folk hellre reser,badar,solar och käkar god mat än jobbar? märkligt??
Haha..visst är det märkligt. Hoppas inte allt för många arbetsgivare läser denna länk :)... men föresten tror jag att även de flesta arbetsgivare vill ligga i solen - lapa sol och dricka paraplydrink ... :)
Av Lan
24 apr. 2008 17:49
kul att se när inläggen är skrivna, när ämnet är ledighet, det är nog ingen som läser detta idag, eller ??
24 juni 2008 17:10
Jaha, då är det snart dags att gå på sin efterlängtade semester. Jag tog 4 v på raken, sparar några dagar för Julen.
Tänker ta ut föräldraledighet i vinter-09 och nyttja sparade dagar (föräldrapenning) och i 6 veckor, drar med familjen till Thailand (och kommer aldrig mer tillbaka..hahah)

så trött på ekorrhjulet nu så det inte är sant.

S*