Läs och Res - bra resebyrå eller...

Av Aph
1 maj 2014 10:47
Visningar: 2020
Hej, hur bra är Läs och Res som resebyrå, har läst lite blandat om dom. Har du rest med dom, lämna gärna dina synpunkter, tips etc.
Jag tittar på deras Burma resa kommande jul&nyår.

/anders
Av Hille2
1 maj 2014 11:15
Det enda jag kan säga om Läs och Res är att jag upplever det som väldigt mycket dyrare än att boka flyget, visumet, boendet och guiderna själv. Mycket höga priser och om man läser ordentligt på deras hemsida så ingår det mesta INTE i resans pris, inte ens det internationella flyget.
Av Aph
2 maj 2014 20:17
Alltid billigare att boka själv men åker man gruppresa så betalar man för det och ganska bra i en del mindre säkra länder. Dessutom kul med lite sällskap. :-)
I Europa reser jag alltid på egen hand och bokar det jag behöver.
Citerat från Hille2:
Det enda jag kan säga om Läs och Res är att jag upplever det som väldigt mycket dyrare än att boka flyget, visumet, boendet och guiderna själv. Mycket höga priser och om man läser ordentligt på deras hemsida så ingår det mesta INTE i resans pris, inte ens det internationella flyget.
Av Hkn
3 maj 2014 17:33
Citerat från Aph:
Hej, hur bra är Läs och Res som resebyrå, har läst lite blandat om dom. Har du rest med dom, lämna gärna dina synpunkter, tips etc.
Jag tittar på deras Burma resa kommande jul&nyår.

/anders
I grunden är ju Läs och Res en riktigt bra idé, men 2014 känns de lite dammiga om du frågar mig.

Tror att deras idé var aningen mer relevant i slutet av 70-talet/början av 80-talet än idag. Nu har de första generationerna av backpackers och tågluffare vuxit upp, fått barn och överfört sina individuella resvanor till dem. Men vill du resa i mindre grupp till en lagom exotisk plats, så kan de förstås vara ett alternativ.

De vittnesmål jag fått från resande kamrater är att reseupplevelsen med Läs och Res är kraftigt beroende av guidens kvalitet och personkemin i gruppen. Dessutom slirar man en del, framför allt när det gäller nivån på boendet.

En någorlunda färsk recension av arrangörens prestationer finns i den här tråden:
http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/varfor-anlita-researrangorer-25103

:: hkn ::
Av Aph
3 maj 2014 19:05
hej,
tack för svar och synpunkter. Trekker44 har vad jag förstått även arrangerat resor och det var visst si å så med dom så att han synpunkter på läs&res och att han inte vänder sig till dom direkt e ju lite konstigt. Gruppresa är alltid gruppresa och jag har god erfarenhet av det, finns alltid dom som sticker ut, kanske oundvikligt. Jag är mest förvånad över att dom lyckats boka och lämnat landet :-)
I vilket fall som helst blir nog en annan resebyrå :-)