Lanzarote vs Tenerife

11 nov. 2008 19:57
Visningar: 10914
Vi är en familj på två vuxna och två barn (4½ reps 1½ år) som tänker åka iväg två veckor i mitten/slutet av januari. Från början var vi inriktade på Kap Verde men har "segat" för mycket så vårt förstahandsalternativ är fullbokat. Vill ju ha värme och sol men inte behöva vara i luften alltför många timmar med tanke på barnen. Kap Verde verkade då vara ett vettigt alternativ. Sen har vi kikat på Egypten också, verkar vara mer solsäkert än Kanarieöarna men känner oss oroliga för att bli magsjuka och korallstränderna kanske inte är så bra om man gillar att vara på stranden och gräva etc.

Gran Canaria och Fuerteventura har vi varit på sen tidigare så det är inget alternativ, vill se något nytt. Tänkte först på Lanzarote men har även börjat snegla på Tenerife. Om man ska vara borta två veckor så kanske det finns mer att göra på Tenerife. Sen vet jag inte om det bara är svarta lavastränder där, känns sådär kul tycker jag. Har mest kikat på resor med Fritidsresor, Bamseklubben lockar för 4-åringen och har då hittat Playa Flamingo i Playa Blanca på Lanzarote. Här kan man även boka halvpension, vilket skulle kännas bekvämt när man reser med små barn. Man hinner säkert tröttna på kvällsbufférna men man kan ju gå på annan restaurang någon/några kvällar om man känner för det. Skulle nästan helst vilja ha All inclusive, har sett att Solresor har det på t ex Hotel Barceló i Costa Teguise, men har ingen erfarenhet av Solresor.

Det är jättesvårt det här. Ibland är man tillbaka och kikar på Kap Verde i alla fall, och så hittar man vårt alternativ med flyg från Köpenhamn, men inte så kul när man bor i Norrköping. Blir ju dessutom ett ganska dyrt alternativ med tåg och övernattning både innan och efter flygresorna.

Hoppsan, blev mycket det här. Frågan är alltså, om vi håller oss till Kanarieöarna, ska vi välja Lanzarote eller Tenerife?

Ps. Varken jag eller sambon har behov av att flacka runt och kika på olika saker, framförallt inte när man har små barn, utan gillar att bara ta det lugnt. Men det gör ju ingenting om det finns möjligheter och alternativ till att bara lata sig.
11 nov. 2008 20:52
I eran situation skulle jag tveklöst välja Los Cristianos på södra Tenerife där sanden är gul, dock icke "All inclusive"....det är ju som att sitta hemma och äta varje dag.....trist och fantasilöst, men................lycka till //arne
11 nov. 2008 23:37
Jag rekommenderar Tenerife. Vi har varit i Puerto de la Cruz åtminstone 25 gånger. Det är bra för oss som är vuxna. Men jag tror att sydsidan är bättre för barnfamiljen. Men glöm inte att åka upp till Puerto åtminstone en gång. Där finns världens största papegojpark med inte bara papegojor, utan en himla massor av andra djur. Det visas djurshower flera gånger om dan och de är mycket uppskattade av både vuxna och barn. Vi brukar gå dit varje gång vi är på Tenerife och missar det inte. Där finns alltid nyheter att se. Deras hemsida har den här adressen http://www.loroparque.com/ingles/fullpage.html. Lycka till.

Gilla
Av Hanna87
12 nov. 2008 12:12
Menar du att det förstahandsalternativ när det gäller hotell har tagit slut?? För jag hittar resa tex den 15 jan till Sal som är den största ön med flera hotell att välja på.. och även den 22 och 29 januari!!
Av Annans
12 nov. 2008 13:00
Jag skulle välja Teneriffa, det är bättre badmöjligheter och andra ting att göra om man har barn med sig. Har vart på båda ställena och jag måste säga att jag föredrog Teneriffa, just för sin grönska. Nog för att Lanzarote var ok, unik lavaöken m.m.
12 nov. 2008 22:22
Skulle absolut välja Lanzarote igen! Var där förra våren (början av mars) och bodde på hotellet du nämner. Vår 4 åring ville inte vara med i bamseklubben , men att "träffa" bamse och gänget var fantastiskt. Vi åt bara frukost på hotellet - bra om man kommer när de öppnar, sen blir det hysteriskt. Det finns ett 10tal restauranger på och runt hotellet, många bra, för oss funkade det bra att gå ut och äta, men det är säkert smidigt med barnen att välja buffén. Det lär gå att äta frukost och middagsbuffé på någon av restaurangerne ner vid strandpromenaden (detta missade vi) betydligt lugnare!

Vi hyrde bil en dag och åkte till vulkanen samt genom vinoddlingslandskapet. Vulkanen var en fantastisk upplevelse för oss vuxna och ffa för 4 åringen. Fantastiskt landskap och roliga "experiment". 2 åringen kräktes i bussen och hade väl inte riktigt lika kul...

Har tidigare varit på teneriffa (p d Americas) . Inte jämförbart, men trevligt det med.

Vi hade fint väder, men det var inte jättevarmt.
Hotelet var kanon!
Trevlig resa!
13 nov. 2008 09:22
Citerat från hanna87:
Menar du att det förstahandsalternativ när det gäller hotell har tagit slut?? För jag hittar resa tex den 15 jan till Sal som är den största ön med flera hotell att välja på.. och även den 22 och 29 januari!!
Det är platser på planet som är problemet tror jag. Vi vill åka till Boavista och Blue Village Exotic Riu Karamboa. 1-veckas resa finns det både den 22 jan och den 29 jan, precis som du själv skriver, men om man vill resa två veckor med utresa den 22 jan så funkar det inte tyvärr. Man kan då resa den 12 jan på en 18-dagars resa men det är nog inte akutellt tror jag. En vecka tror jag blir lite för kort tid och sen blir det ju förhållandevis dyrt jfr med två veckor. Tack för att du tog dig tid och kollade upp det hela!
13 nov. 2008 09:31
Citerat från lisalarsson:
Skulle absolut välja Lanzarote igen! Var där förra våren (början av mars) och bodde på hotellet du nämner. Vår 4 åring ville inte vara med i bamseklubben , men att "träffa" bamse och gänget var fantastiskt. Vi åt bara frukost på hotellet - bra om man kommer när de öppnar, sen blir det hysteriskt. Det finns ett 10tal restauranger på och runt hotellet, många bra, för oss funkade det bra att gå ut och äta, men det är säkert smidigt med barnen att välja buffén. Det lär gå att äta frukost och middagsbuffé på någon av restaurangerne ner vid strandpromenaden (detta missade vi) betydligt lugnare!
Kul att höra att ni var nöjda med Playa Flamingo. Om vi väljer det alternativet så kommer vi absolut att välja frukost som tillval. Är lite kluven till halvpension (även om jag i mitt inlägg skriver att vi helst skulle vilja ha All inclusive), vet du om man kan välja antingen lunch eller middag då? Egentligten tycker jag att det är trevligt att kunna välja på olika restauranger "på stan" vid middagen för att testa sig fram och hitta sin egen favorit men restaurangerna börjar väl servera middag först framåt 19-tiden, eller har jag fel. Blir i så fall för sent för våra barn, i alla fall om det blir på det sättet varje kväll. Förutsätter att det är bättre tider (=tidigare) som gäller på hotellen.

Det här med att hyra bil låter klart vettigt tycker jag. Hur är det med bilbarnstolar? Måste man beställa i förväg?
14 nov. 2008 23:33
Jag tror nog att det går att komma och äta nästan när som helst på restaurangerna-verkar vara öppet hela dagarna. Jag tror att vi kom ut tidigare än 19. Vi hade med oss en dubbelvagn ner och någon kväll somnade båda i den, vissa ingen, på väg hem. Själva centrum ligger en bra bit bort men en mycket lugn och trevlig stenlagd strandpromenad leder dit, men som sagt, det finns flera bra och trevliga restauranger precis nedanför hotellet.

Vi bokade bil hemifrån, men det finns mängder av uthyrare i närheten av hotellet. vet dock inte hur det är med barnstolar då. Hur som helst verkar det vara omöjligt att få tag på några som går att använda bakåtvända...

Hotellet var ett av de bättre jag har bott på (beror ju på vad man har att jämföra med - har kanske tidigare inte varit så fokuserad på bra boende...). Väldigt rent och prydligt. Bra med ett lekrum som man har tillgång till vissa tider, även om man inte är med i bamseklubben och en rolig klätterställning.
Jag gillade verkligen det dramatiska landskapet, men vissa kanske bara tycker att det är ödsligt...Lanzarote känns för mig mer "exotiskt " än teneriffa och Gran canaria.

Lycka till med valet!
L
17 nov. 2008 12:08
Teneriffa-självklart!
Har både fina svarta&ljusa stränder-magnifika utsikter(mirador) och fantastisk arkitektur.
Åk upp till Teide-en upplevelse!
Lanzarote har vackra ljusa stränder men är dööötråkigt och ödsligt.
Lycka till!
Av Zacke
20 nov. 2008 18:26
Jag tycker bättre om Tenerife. Det är en grön och vacker ö, som absolut förtjänar att beses. Bara Teide är värt en utflykt. Jag har rätt svårt för hårt exploaterade platser typ Los Christianos. Stränderna är förstås mycket trevliga för barn. Jag föredrar själv norra delen av ön. Gullsing rekommenderar Puerto de la Cruz. Där finns också närheten till Santa Cruz. Res runt på Tenerife, om du väljer denna ö.

Lanzarote är en unik upplevelse med sitt lavalandskap men i ett val föredrar jag ändå Tenerife.
Av Chrome
10 dec. 2008 15:12
Har varit på Teneriffa och kan rekomendera det varmt. Playa de las Americas var vi i och gillar denna del av Teneriffa då den har stränder, jämför med andra sidan som har klippor mera....
Åker över jul och nyår iväg till Lanzarote, där sanden är både gul, svart och vit, beroende på strand. Vi åker 4 familjer med småbarn, med Solresor och All Inclusive. Solresor har ju utsetts till bästa researrangör (Grand Travel Award) några år i rad nu, så de borde vara bra...