Kyoto

Av Cinar
18 nov. 2012 17:11
Visningar: 3198
I mars bär det av till Tokyo för ett 14-dagars besök. Funderar även på att ta en tur till Kyoto. Är dock osäker på om det räcker med en tripp över dagen eller om vi bör planera för en övernattning. Antar det beror på om vi väljer snabba Shinkansen eller "vanligt" tåg? Vad är mest förmånligt, att boka sk rail-pass hemma eller köpa tågbiljett på plats (eftersom det endast handlar om Kyoto t o r)? Vill också gärna ha tips på prisvärda och trevliga ryokan i Kyoto.

/Catharina
Av Dirgis
19 nov. 2012 09:31
Hej!
Var i Japan härom året och köpte en 14-dagars tågbiljett där man kunde åka fritt med tåg även Shinkansen. Biljetten måste man köpa utanför Japan. Kyoto tror jag inte du gör under en dag.Enstaka biljetter i Japan är väldigt dyra. Bodde själv på Ryokan på en ö utanför Hiroshima, en lite dyrare variant, men en fantastisk upplevelse.
19 nov. 2012 17:57
Hej var i Kyoto förra helgen och ni bör ta övernattning, speciellt om ni kommer från Tokyo. Kyoto och är en relativt stor stad med många tempel och det kan vara tight att hinna se allt under några timmar. Vad gäller tågen så har jag tyvärr inga tips att ge, vet dock bara att det är relativt dyrt att resa inrikes med tåg, det kan i somliga fall vara billigare med ett railpass om ni planerar några andra platser att besöka.
Av Cinar
19 nov. 2012 18:50
Tack sign Dirgis och Erik! Lutar åt övernattning i Kyoto och ska kolla upp det där med tågbiljetter som köps innan avresan!
Fler tips om Ryokan?
/Catharina
Av Desires
19 nov. 2012 22:17
Kyoto ska ni absolut ta er till och jag tycker också att ni bör planera för EN övernattning alla fall.
Där finns mycket att se. Och att bo på en ryoka är det bästa sättet att uppleva detta. Det gjorde vi och jag tyckte det var en fantastisk upplevelse, att sova på bäddar på golvet i denna speciella miljö, bada i hett vatten, sitta ned på golvet på små kuddar och och äta deras specialiteter o dricka deras goda öl. Omgivningarna kring ryokan var ju också så typisk japansk med den lilla prunkande trädgården där man kunde kännna ett speciellt lugn. Jättehärligt! Japan är verkligen ett mycket fascinerande land, jag är tacksam att jag fått uppleva det! Tyvärr kommer jag ej ihåg vad vår ryoka hette (det var en jobbresa så allt var förbokat)

Jag har skrivit ett reportage om min Japan-resa år 1995 om du vill läsa här http://www.desires.se/#post100
Av Dirgis
20 nov. 2012 07:39
Den största behållningen av Japanresan var möten med människor. Japanerna är otroligt hjälpsamma och vänliga. Många dagar under min resa bodde jag och min man i japanska hem. Det finns organisationer där människor öppnar sina hem för människor från olika länder. Genom medlemsskap i www.hospitalityclub.org och www.couchsurfing.org har jag bott hos lokalbefolkningen i många länder. En del av dessa värdfamiljer är mina vänner och de har besökt oss i Sverige.

Sonja
Av Desires
20 nov. 2012 10:39
Håller med Dirgis - Japanerna är väldigt tillmötesgående, hjälpsamma och ödmjuka!
Vi upplevde tex att folk i denna jättestad som Tokyo, verkligen brydde sig om oss turister.. En gång utanför en tunnelbanestation när vi stod och begrundade en karta, kom en kvinna fram till oss och frågade - på väldigt knackig engelska - vad vi letade efter. Hon kunde dessvärre inte förstå oss ytterligare/eller göra sig själv mer förstådd med sin begränsade engelska. Men hon förstod ju att vi behövde prata med någon som kunde "Vårt språk" så hon gick då raskt iväg och letade efter någon i närheten som kunde förstå engelska - och kom tillbaka med en engelsktalande japan - helt otroligt!!
Av Cinar
20 nov. 2012 18:43
Jätteglad för era svar, Sonja och Desires!! Ser verkligen fram emot min resa!
Av Cinar
20 nov. 2012 20:56
Tack för länken, kanon!