Korcula eller Vis

Av Anna63
4 maj 2010 19:27
Visningar: 2114
Hej! Jag och min sambo ska åka till Kroatien 21/8 - 5/9. Vi ska börja med ett par nätter i Split sedan Brac (Bol) och Hvar. Vi tänkte hinna med ytterligare en ö, funderar på Vis eller Korcula. Någon som varit där och kan föreslå var man kan bo eller vilken ö som är finast.

Hälsningar
Anna-Lena
4 maj 2010 20:04
Hej Anna-Lena, jag båtluffade i Kroatien för två år sedan (du kan se mig i en intervju med Vigor från TUR 2009 för mer info, länken finner du på min sida).
Vis och Korcula är mycke olika öar. Vis är liten och lugn. Om du åker dit så rekommenderar jag verkligen att bo i Komiza och att hyra moppe för att utforska ön. Korcula var nog min favoritö av de jag besökte. Vi bodde i Korcula staden och där är det är ett lagom "tempo". Otroligt charmig innerstad och nära till härliga klippbad. Dessutom är båtförbindelserna till Korcula bra. Till Vis går bara någon direktbåt till Hvar men oftast får man åka via Split. Men som sagt, jag tyckte mycket om bägge dessa platser :-) Lycka till!
Av Anna63
4 maj 2010 21:29
Tack för snabbt svar! Kollade din intervju på TUR2009, kul och bra tips, men jag blir nog inte mycket klokare på om vi ska välja Vis eller Korcula. Vi vill ju ínte ha alltför lugnt ,lite folkliv och lite restauranger att välja på är ju roligt, också några fina stränder för sol och bad. Vi funderade också på Dubrovnik ett tag men vi vill inte dela upp semestern på allt för många platser. Vi får väl se vad det blir.
Av Zoca
5 maj 2010 16:25
Korcula solklart!!!!!med utfllykt till Dubrovnik för den här gången... nästa år kan väl vara Vis :-)mvh Zoca
Av Anna63
6 maj 2010 20:48
Det blir Korcula 4 dagar på slutet. Kommer att bli toppen säkert.
Av Hilmis
11 maj 2010 08:49
Hej Anna-Lena

Vi funderar också på Korcula några dagar i september. Har ni kanske bokat boende redan?
Hoppas att du berättar här eller skickar till mej och berättar hur ni har haft det!

Hälsningar
Anna-Lena