Klädsel i Malaysia

9 aug. 2007 10:07
Visningar: 3961
Hej!

Jag och min flickvän ska inom en månad åka iväg på en sju veckor lång resa runt om i Malaysia
och började fundera över hur det är med klädsel för kvinnliga turister. Behöver man tänka på hur
man klär sig i hela landet eller är det bara i vissa delar? Och isf vilka?

Till exempel är det okej att korta shorts och linne?

Vad är den rekomenderade klädseln för kvinnor utomhus? Inte i tempel och så alltså.

Mvh M & L
Av Roy
9 aug. 2007 16:40
Hej! Malaysia är ett fantastiskt land att besöka, så ni lär nog få en fin resa.
Det finns en mängd religioner i Malaysia och störst spridning har muslimerna.

Eftersom jag anser att man bör ta hänsyn till lokala sedvänjor och traditioner som besökare skulle jag vilja rekommendera er följande.

- Badkläder : Använd badkläder vid strand/pool, men ingen annanstans. Topless-solning är nog inte lämpligt.
- För tjejer: Håll axlar täckta och använd inte för korta kjolar. Ett tunt linné och kort kjol ses nog som provocerande av många.

Upplevde aldrig några problem när vi reste runt, men är man någotsånär "välklädd" efter situation och plats, så blir man mycket bättre bemött, över hela världen.

Jag brukar kika på hur den lokala befolkningen klär sig och apa efter. Det brukar funka...
26 nov. 2007 20:10
Den östra delen av Malaysia (tex Terengganu) är mer ortodoxt muslimskt än västra delen, men malaysierna är oerhört toleranta. Man skulle inte gilla att du badar top-less, så ett normalt mått av artighet som seden bjuder, så blir det inga problem.
10 jan. 2008 16:50
Malaysia är ett helt underbart land! Lätt att resa runt i landet och människorna är hur trevliga som helst! Klädsel är inget man behöver tänka på särskilt mycket, bara man klär sig hyfsat anständigt så. Shorts och linne funkar jättebra, det hade jag under de 7 veckorna jag var där. Att bada topless skulle nog däremot inte vara så populärt. Är det nånstans man ska tänka till lite extra på vad man sätter på sig så är det i de norra delarna av landet (t ex Kota Bharu) som är muslimskt. Ha så skoj i Malaysia, det finns hur mycket som helst att se!!!
MVH Sanna