Kerela i januari

19 sep. 2017 20:29
Visningar: 183
Vi är ett par i 50-årsåldern+. Vi ska åka till Kerela i januari och undrar om någon har tips om vilka platser som är trevligast att besöka. Vi har kollat lite på Fort Kochi, Alappuzha, Varkala och Kovalam. Tips om vilket som är bäst? Är det värt att ta en övernattning på husbåt eller är det tillräckligt med en dagstur? Bäst att flyga till Kochi eller Trivandrum? Några andra tips på vad som är värt att se mottages tacksamt.
Av Erik777
20 sep. 2017 10:58
Jag har faktiskt varit på alla fyra platserna :) Alla har sina styrkor.
Själva Fort Kochi tyckte jag inte var så speciellt, däremot är staden Kochi intressant. jag tycker ni ska bo i Ernakulam och ta vattenbussen till Fort Kochi över dagen för att titta på det som finns att se där.

Varkala och Alappuzha har båda fina stränder, Kovalam har helt okej strand. Kochi har det inte.
Välj Varkala om ni vill bo med andra utländska turister och ha tillgång till svenskt snus. Varkala beach är ganska litet och inget riktigt samhälle. Men bekvämt om man gillar korta avstånd mellan hotellet-restaurangen.stranden. Dock så bör man ha normal fysik för att ta sig till stranden, det är branta trappor. Varkala hade när jag var där mer turistanpassat uteliv än någon av de tre andra platserna.

Alapuzha är en riktig, men inte alls tätbebyggd stad. Stora avstånd inom staden. Väldigt fin strand på havssidan. i Alapuzha finns det mesta man behöver. Men inte alltid på gångavstånd. Vill ni kombinera med husbåt så åk hit. Vi åkte inte husbåt, vi fick nog av backwaters genom att åka flodbussarna. En tur på backwaters på något sätt är dock ett måste, samt att dricka toddy :)

Lighthouse beach, Kovalam är mer välplanerat. Till skillnad från de andra ställena så finns en strandpromenad. Bättre utbud av restauranger än Varkala, sämre än Alapuzha.

Jag gillar ju egentligen alla fyra, vilka man väljer beror väl mest på vad man gillar. Jag skulle väl kanske inte åka både till Varkala och Alapuzha dock.

Flyg till Kochi om ni ska till Kovalam. Kochi om ni ska till Fort Kochi/Ernakulam eller Alapuzha.
För Varkala är det nästan jämt skägg mellan flygplatserna.
Vill ni veta något mer så fråga på.
20 sep. 2017 20:38
Tack så mycket för uttömmande svar. Du skriver att det inte är gångavstånd i Alapuzha. Om man bor vid Alapuzha Beach är det då gångavstånd till restauranger och barer? Är det bara där man kan åka husbåt?
Vi var nog mest inne på Fort Kochi men får kanske tänka om. Kovalam låter lockande.
Av Erik777
21 sep. 2017 10:21
Vid Alapuzha beach finns det absolut en del restauranger, men de flesta finns en bit bort i "centrala" Alapuzha. Det går att gå dit för en frisk och rask person, iallafall när solen inte skiner, men det är en bit. Bättre att åka Auto-rickshaw, eller om man lyckas begripa bussystemet lokalbuss. Angående barer: Det finns _en_ restuarang i Alapuzha beach som serverar alkohol. Finns säkert några till i centrala Alapuzha men inget jag undersökt. Keralas alkoholregler är väldigt speciella, trevliga barer som vi känner igen dem från Thailand, Sverige eller för den delen Goa är sällsynta och oftast olagliga.

Det går att åka husbåt även från andra orter utefter Backwaters, exemplevis Kollam men de flesta operatörer utgår från Alapuzha.

Fort Kochi är absolut sevärt, men inte värt att bo just i den delen av Kochi, tycker jag.
26 sep. 2017 21:29
Tack så mycket Tintani. Har varit inne och läst din blogg och det känns som det lutar åt endagstur på husbåten.
Av Erik777
28 sep. 2017 13:34
Vill man köra en dagstur så finns det många alternativ till husbåtar. Dels kan man hyra en mindre båt, som kan ta sig in i mindre kanaler. Dels kan man åka med de allmänna båtarna som SWDT driver http://swtd.kerala.gov.in/pages-en-IN/index.php

De allmänna båtarna är ett transportmedel så man kanske missar den där gulliga toddyshoppen, eller inte kan ta det perfekta kortet i den lilla kanalen. Å andra sidan så kan man få dela båt med en hel skolklass och äta lunch i en by man aldrig skulle sett annars.

SWDT driver även en mer turistinriktad linje med lite bekvämare båt som går mellan Allapuzha och Kollam.