Kanske Maldiverna i höst!

5 maj 2018 20:42
Visningar: 299
Hej!

Vi funderar på en resa till Maldiverna, men har lite funderingar som jag hoppas att ni kan hjälpa oss med.
Vi som åker är en familj med två vuxna och två barn (10 och 12 år), och en familj med tre vuxna.
Vi ska vara borta i ca 14 dagar.

1) Är det lämpligt att åka kring v 44? Om det regnar någon skur ibland är ingen fara för oss, men vi vill ju såklart kunna sola mycket också.
2) Vilken av alla dessa öar ska man välja? De ser ju helt fantastiska ut allihop... Kanske man ska ta två?
3) Det vi tycker är viktigt med resan är fina stränder, bra snorkling (och relativt enkel för barnen) god mat, fräscht boende, all-inclusive. Det vore också roligt att prova på att dyka. Ser vi en och annan sköldpadda och/eller delfin så vore det skoj...:)
4) Vi skulle gärna prova att bo i en water-villa, men gissar att det kostar en del. Om man bor på två öar kanske man kan ta det på den ena, och bo på stranden på den andra? Vad rekommenderar ni?
5) Det vore trevligt med en inte alltför liten ö, då några promenader uppskattas ibland.

Tacksam för hjälp!
MVH/Malin Johansson
Av Mipec
6 maj 2018 10:36
Kan rekommendera Vilamendhoo som en bra barnvänlig ö. Bra och enkel snorkling längs revets kant med enkla passager innanför. Watervillaområdet har åldersgräns på 18 år så med barn kan ni inte bo där. Området med villor direkt på stranden är bra.

Hur det ser ut vädermässigt har jag ingen input på, men tror att det kan vara lite kärvt.

Bor ni på två olika resorts ska ni tänka på att transfer mellan flygplats/resorts är riktigt dyr.

(OBLU Helengeli är inte lika barnvänligt, men kanske snäppet bättre i min mening)
Av Jfs
11 maj 2018 19:59
Hej där!
Var faktiskt där exakt samma tid för några år sedan. Tio dagar. Kom någon lätt skur och blåste lite ett par dagar, annars mest soligt hela tiden. Var bara skönt när det kom ett par moln någon timme. Däremot vräkte det ner regn mitt i natten några gånger, men vad gör det😀 Pratade med läkaren som jobbade där och hon sa att pga närheten till ekvatorn så kan det egentligen regna närsomhelst. ”Värst” är det i så fall i juni/juli i oktober kommer den ”torra” monsunen, sydväst tror jag. Så mitt svar är boka bara.