Kambodja

Av Tiina
14 okt. 2008 09:26
Visningar: 535
Hej på er alla trevliga resenärer
Vi är två 50+:are som ska åka till asien i vinter. Efter någon vecka i norra thailand tänkte vi att vi ska besöka kambodja.
bangkok - siem reap - phnom penh - sihanoukville - bangkok - phuket. Skulle vilja ha förslag på bästa färdsätt mellan dessa ställen. Vi kommer att stanna i siem reap några dagar för att se angkor wat. någon natt i phnom penh och några dagar i sihanoukville för att bada och ta det lungt. Efter kambodja ska vi besöka vår son som jobbar i phuket. (antar att vi måste till bankok för att flyga till phuket)
Är det bäst att skaffa visum till kambodja när man kommer till gränsen, eller i bankok om man ska flyga till siem reap?
tacksam för svar
tiina
Av Curly
14 okt. 2008 18:23
Hej!
Åh vad härligt ni kommer att få det, jag är riktigt avundsjuk!
Vi fixade visum när vi landade i Kambodja, tog 25 minuter och var inga som helst problem. Tydligen kan man ansöka om visum via nätet också....fast tyvärr kommer jag inte ihåg var. Sök på nätet vetja:)
Vi åkte taxi mellan Sihanoukville och Phnom Phen, kostade 50 dollar, men det var det värt efter en låååång bussresa från Siem Reap-Phnom Phen- Sihanoukville en vecka innan...fast det kostade bara 9 dollar, hihihi.
Ha det så underbart!//Kristina
14 okt. 2008 19:55
Hej Tiina.
Vi åkte flyg från Bangkok till Phnom Penh.
Buss (Mekong express) till Siem Reap. 5,5 timmar 10 dollar och en riktigt bra resa, hade utsikt över Mekongfloden en bra bit. En halvtimmes stopp någonstans mitt emellan.
Ska du vidare t. ex. från Siem Reap till Bangkok ska du förmodligen inte åka buss/taxi. Stökig väg enligt många vi talat med.
Vi flög till Bangkok.
Bokade det mesta via Expedia.se.
Lyckliga dig som har det ogort!
3vlig resa.
Ingemar
Av Miamia
15 okt. 2008 23:52
Funkade alldeles utmärkt med e-visa till Kambodja i vintras. Gör på samma sätt denna vintern när det bär iväg. Då slipper man dom längsta köerna när man kommer fram. Men som sagt, det sprider ju sig. Kostar mindre också om man gör det i förväg, även om det inte är så himla dyrt iallafall.
Länken är:
http://evisa.mfaic.gov.kh/e-visa/vsindex.aspx?lng=Sve

Miamia