Jorden runt med spirituellt syfte, start i Nepal

7 okt. 2016 10:30
Visningar: 315
Okej, jag har sett att det finns en del trådar angående resor till Nepal, men ingen utav dessa svarar egentligen på min fråga.

Borde man (klart att man kan) resa i Nepal på egen hand?
Min tanke är än så länge rätt flytande med leder mm., men jag vill veta (rent praktiska och inga känslomässiga skäl) vilka nackdelar det finns att resa utan guide? Samt vilka fördelar som skulle väga upp nackdelarna.

Det ända syftet jag har är att nå utsökta vyer och framförallt att få uppleva den tystnad man endast upplever själv...
Jag har inget behov utav att vandra upp till 5000 meter, om jag har fantastisk sikt på 3000 meter så att säga. :)

Min tanke är att åka någon gång då våren sätter igång i Nepal, så runt slutet av mars kanske? Nästa stopp blir i Buthan och sedan vidare till Tibet där våren så dags borde vara i full gång.
1 nov. 2016 12:53
Hej!
Jag har tyvärr inget svar på dina frågor då jag är helt oerfaren i sammanhanget. Dock har jag insett att jag är less på mitt "Svenssonliv" vecka in och vecka ut. Tanken med Nepal väcktes och då jag är bergsklättrare känns det som en plats jag hade uppskattat. Jag är inte intresserad av att bestiga Mount Everest eller så men bara få se berget med egna ögon hade varit fantastiskt. Jag är också inne på att åka runt mars-april nästa år och vill inte boka turer genom företag utan uppleva det så "narturligt" som möjligt. Så jag följer gärna din tråd här i hopp om lite tips och råd :)

// Andreas