Hoppa ur ekorrhjulet för långresa till asien

Av Vix2222
11 dec. 2019 07:27
Visningar: 130
hej,
kille på 37 år som känner sig fast i ekorrhjulet. Likadana dagar på jobbet, trängsel i kollektivtrafiken, för lite fritid. Jag bor och lever själv och tänker att en långresa till Asien vore spännande. Kanske ett år eller ett halvår. Hur gör man detta? Säger man upp sig hux flux och chansar på att det går bra att hitta nytt jobb när man är tillbaka? Planerar man i förväg och diskuterar med arbetsgivaren? Jag har bostad så självklart måste hyra betalas men övrigt låga omkostnader. Jag har pengar sparade så det skulle vara möjligt men är lite rädd för att våga.
Är det säkert att resa ensam i Asien? Jag har en tanke på rutt, New Delhi - Dharamsala - Nepal - Tibet - Ev Bhutan och vidare österut.
Nån som har gjort en sådan resa?
Tack för era svar
11 dec. 2019 09:51
Hej,

Vad kul med långresa, jag mer eller mindre lever för dem. Eller det har blivit lite av en livsstil för mig. Jag har tagit mig iväg på tre längre vändor till asien (5, 3 och 1 månad) samt rest ett år i Central- och Sydamerika utöver det fler resor därtill.

Till en början var jag tjänstledig från jobbet, därefter har jag försökt lösa det "mellan jobb". För vår längre resa sa jag upp mig och sålde lägenhet och allt. Nu frilansar jag för att kunna leva det liv jag vill, och själv styra och designa livet. Det har varit en process och slit givetvis men så värt det att få friheten!

Många hyr ut sina lägenheter när de reser om man tycker det känns ok. En del diskuterar med arbetsgivare och kan lösa jobb på distans, det finns många vägar att gå och man får hitta det som passar en själv. Men jag kan verkligen råda dig att följa din impuls och köra på det, du kommer inte att ångra dig!

Jag har skrivit mkt på min blogg om ämnet som säkert kan hjälpa och inspirera dig till ett annat liv. Jag bloggar på https://lyckligochlevande.nu/

Hör gärna av dig om du har frågor eller funderingar!

Mvh
Moa