Helt absurt...

15 aug. 2008 18:49
Visningar: 596
En av mina husgudar vad gäller mat OCH litteratur är Anthony Bourdain. Han har varit det ända sedan jag läste Kitchen Confidential för några år sedan. Hur som helst... Satt igår och kollade på Discovery Travel & Living där han har ett program som går ut på att han reser runt och provar lokal mat.

Igår var han i Udaipur och där dyker min gamle klasskamrat upp i rutan - arvtagaren till hela Udaipur (ja, de äger bland annat det flytande slottet som var med i James Bond "Octopussy").

Så den då bortskämde lille prinsen stod och bockade och var värdslig inför utländska dignitärer. Känns lite konstigt när man sett honom för första gången som en bortskämd spoling. Grabben har vuxit upp och... Tja... Vore ganska kul att besöka nå¨got av deras slott som idag är hotell!
Av Homman
16 aug. 2008 14:44
Man brukar säga att världen är allt bra liten. Här verkar det som om TVn är ännu mindre.
20 okt. 2009 20:45
Nä, nu måste jag köpa boken! Har tänkt läsa den i evigheter men allt annat har kommit emellan, men nu påminde du mig om nåt jag längtat efter. Tack för att du skakade liv i mig. Bourdain is the shit! ...

Förresten, är det snyggingen Lakshyaraj som är din klasskamrat, och hur gick det till?

//BL
Av Samoht
20 okt. 2009 22:26
Tony Bourdain i all ära såsom gastronomisk författare, men vill du få munnen att vattnas rekommenderar jag en bok skriven redan 1956.
av Joseph Wechsberg. "Blå forell och svart tryffell", ett gastronomiskt strövtåg genom europa...
Hans besök hos Fernand Point på La Pyramide är en upplevelse att läsa om...frysar och parfymluktande kärringar göre sig icke besvär på hans ställe, det inverkar ju negativt på smaken!
Dessutom har han den goda smaken att servera mousse på karpmjälte...de du, schyssta grejor från en go gubbe som har skolat en hel generation av tunga kockgubbar...och som dessutom söp ihjäl sig på champagne.
/Thomas
21 okt. 2009 00:02
Citerat från samoht:
Dessutom har han den goda smaken att servera mousse på karpmjälte...de du, schyssta grejor från en go gubbe som har skolat en hel generation av tunga kockgubbar...och som dessutom söp ihjäl sig på champagne.
/Thomas
Hmmm, mycket gubbar där.... Men Bourdain skall läsas av helt egoistisk skäl. En ren och skär tripp down memory lane, så finkocken får förlåta men jag är ute efter något annat den här gången. Men på tal om matresor så tror jag att jag kan tipsa om en suverän bok: A tale of 12 kitchens av Jake Tilson. Där ligger mitt eget matintresse. Allt hänger ihop där, inget ensamt recept som i ensamhet breder ut sig över en tom, vit sida. Men jag får väl ta och logga in på mina bibliotekssidor och se om jag kan vaska fram ditt tips också, verkar den lovande lånar jag den, och är det fantastisk köper jag den. Får väl återkomma med rapport
21 okt. 2009 11:15
Citerat från busylizzy:
Nä, nu måste jag köpa boken! Har tänkt läsa den i evigheter men allt annat har kommit emellan, men nu påminde du mig om nåt jag längtat efter. Tack för att du skakade liv i mig. Bourdain is the shit! ...

Förresten, är det snyggingen Lakshyaraj som är din klasskamrat, och hur gick det till?

//BL
Boken är guld värd och både skrämmande, underhållande och humoristisk. Arbetar man själv o branschen är det mycket som förändrats men en hel del som fortfarande stämmer.

Raj var min klasskompis - ja.

Jag bytte karriär ganska sent och stack till Australien. Raj valde Oz snarare än Schweiz för att han trodde han skulle kunna spela mycket cricket. Om vi säger så här... Jag anlände i buss till skolan, Raj i Rolls Royce med egen betjänt som bar in väskan.

"Snygging"? Tror faktiskt aldrig jag hört den om honom förut men smaken är ju som baken. :-D
Av Samoht
21 okt. 2009 16:49
Jag ska läsa ditt tips A tale..., spännande och ett perfekt sätt att resa..Tack för tipset! /Thomas
Håller med om att det är lite för mycket gubbar i alla restaurangkök...
som i kommande årets kocktävling, två tjejer i semifinal...resten gubbar.
25 okt. 2009 13:16
Citerat från robbowan:

"Snygging"? Tror faktiskt aldrig jag hört den om honom förut men smaken är ju som baken. :-D
Var gick ni skola tillsammans? Hajade inte riktigt det där med Oz... Och du behöver inte oroa dig...det där med snygging var skrivet med ironi. Rika killar är väl obligatoriskt snygga? :9.

//BL
27 okt. 2009 10:04
Citerat från robbowan:
Jag pluggade på Blue Mountains Hotel School/University of New England i NSW och vi började samma år och gick exakt samma kurser (tills han fick göra om några).

Vi har väl haft våra små duster... :-D
Haha, det kan jag tänka mig :) Så då jobbade du ett tag inom hotellbranchen innan du åkte till AU? Vad gör du nu? Fortfarande inom resebranchen?
27 okt. 2009 15:24
Citerat från busylizzy:
Citerat från robbowan:
Jag pluggade på Blue Mountains Hotel School/University of New England i NSW och vi började samma år och gick exakt samma kurser (tills han fick göra om några).

Vi har väl haft våra små duster... :-D
Haha, det kan jag tänka mig :) Så då jobbade du ett tag inom hotellbranchen innan du åkte till AU? Vad gör du nu? Fortfarande inom resebranchen?
Tvärtom, behövde en nytändning och bytte bransch. Mindre pengar, mer kul... :-D
27 okt. 2009 15:44
Citerat från robbowan:
Citerat från busylizzy:
Citerat från robbowan:
Jag pluggade på Blue Mountains Hotel School/University of New England i NSW och vi började samma år och gick exakt samma kurser (tills han fick göra om några).

Vi har väl haft våra små duster... :-D
Haha, det kan jag tänka mig :) Så då jobbade du ett tag inom hotellbranchen innan du åkte till AU? Vad gör du nu? Fortfarande inom resebranchen?
Tvärtom, behövde en nytändning och bytte bransch. Mindre pengar, mer kul...
Kul är ju inte fel...