Hanoi till ho chi minh

Av Dikanda
21 juli 2019 11:54
Visningar: 479
Vi kommer landa i Hanoi den 31:e december och vi ska ta oss ner till ho chi minh.
Vilka ställen på vägen får vi inte missa och vet någon hur man enklast tar mig igenom landet utan flyg.

Vänligast
Dijana
Av Erik777
21 juli 2019 18:26
Det klassiska sättet är att ta "återföreningsjärnvägen", åka tåg alltså. Men man kan givetvis även åka buss, eller rentav moped om man tycker det är kul och har den tid och de sittmuskler som krävs.

Enda stället däremellan som jag besökt är Nha Trang. Det gillade jag. Var beredda på att det är rätt olika klimat i norra och södra delarna av landet den tiden på året.
21 juli 2019 18:40 (redigerad)
Hur många dagar/veckor planerar du att vara borta? Hoi An ska ni inte missa.

Besökte nyligen Vietnam för första gången: Da Nang, Hoi An, Nha Trang & Saigon, av de ställena så är väl Nha Trang det som jag nog inte skulle besöka igen. Enda som var bra med Nha Trang var att dykningen var oväntat bra.

Planerar ni att resa med tåg så var beredd på att de går långsamt, mellan Nha Trang och Saigon tog tåget 8 timmar. Sträckan är typ 50 mil.
30 juli 2019 00:58
När jag var i Vietnam 2016 besökte jag Hanoi - Ha Long Bay - Hoi An - Nha Trang och Ho Chi Minh. Vi tog bussen mellan alla städer, det gick smidigt även om det tog ett tag (18h mellan Hanoi och Hoi An och ca 10h mellan Nha Trang och Ho Chi Minh). Nha Trang vet jag inte om jag hade besökt igen men definitivt de andra platserna, även Sapa i norra Vietnam hade jag velat åka till. Jag var där i två veckor. Ha en bra resa! :)