Hänga med och jobba i norge i höst?

28 maj 2012 16:54
Visningar: 1138
Hej! Jag är en tjej på 21 år som är så sjukt leds på små stads livet.
Nu vill ja ut i världen och se mig omkring. Mitt första mål är väl att fara till Norge till hösten och jobba. Men det kändes lite ensamt att fara själv och mina vänner är för hemma kära. Så därför tänkte ja testa något nytt här och se om någon skulle vara intresserad av att följa med?
1 juni 2012 09:19
Hejsan! Jag är också 21, snart 22 och skulle också vilja resa så småningom. Jag skulle också vilja jobba i Norge men har inte heller någon att åka dit med. Så om du vill kan vi prata mer :) Jag är fri från sept/oktober från jobb och sånt:)
2 juni 2012 19:23
Åå va roligt :) ja de tycker ja absolut vi ska göra. Är de något speciellt ställe/jobb du tänkt dig? :) Och hur länge skulle du vilja stanna?
Av Pajen_
3 juni 2012 11:37
Tjena! Låter kul att du vill åka över och jobba i Norge.
Jag är i Norge nu och jobbar, men mitt arbete här är tidsplanerat början av oktober.
Skulle vara kul och röra på sig och arbeta i någon annan del av Norge. Skulle vara kul att jobba och resa några stycken tillsammans.
Vad hade du tänkt att jobba med och var någonstans?
3 juni 2012 23:24
Va roligt att höra! Tycker desamma roligare de än att fara själv!
Ja ha väl inte tänkt så mycket på det utan ja hamnar där ja hamnar bara ja får ett jobb!
Har utbildning inom handeln så skulle väl helst vilja fortsätta i den linjen för att inte tappa så mycket. Men egentligen ha det ingen betydelse om jobb heller jobb som jobb så länge man trivs och tycker det är roligt ;)
Av Pajen_
4 juni 2012 16:32
Precis:) du har så rätt när det gäller jobb, bara man trivs och tycker det är roligt:). Med tanke på boende är det ju bättre att vara några stycken för att hålla kostnaderna nere, för att inte säga roligare.
Men kul att hålla kontakten och se om det är fler som vill hänga på:).
4 juni 2012 16:50
Ja och att pröva på något nytt ha väl aldrig skadat heller? :) Ja absolut och man vill ju hålla ner kostnaderna så mycket som möjligt så man kan komma hem med mera! Och betydligt roligare blir det jag personligen kan tycka att det är roligare att fara med okänt folk än med dom man redan känner!
Ja de må vi då göra och hoppas på flera.
Men vad jobbar du med nu? :)
Av Pajen_
5 juni 2012 00:08
Ja, eller hur:) tycker att det är superkul att träffa nytt folk, nya kontakter är bara trevligt. Jag jobbar som allt i allo på en restaurang/hotell.
Men du då? Jobbar du inom handel eller det som du utbildat dej till?:)
För min del spelar det ju ingen roll var någonstans man jobbar, men har hört att Stavanger ska vara mkt fint, har dock aldrig varit där=D och självklart Oslo:)
5 juni 2012 08:12
Ja men visst och man vinner alltid på att skapa nya kontakter :) okej har du jobbat länge där eller? :) Du ja jobbar inom handeln och ha gjort de sen innan studenten! Och ja vill som sagt helst fortsätta i den riktningen för att inte tappa så mycket :) nä vårt i Norge ja åker spelar ingen roll de är bara synd att ja bor högt upp i Sverige så de bli långt att åka om man ska ner över. Men de löser sig alltid! :)
6 juni 2012 00:12
Hej! Jag är också 21år och funderar på att åka till Norge i höst för att jobba. Skulle vara skitkul om vi blev några stycken, alltid kul med nya vänner. Jag jobbar just nu extra i butik, för mig spelar det ingen roll om jag stannar inom det eller hittar något annat.
Av Locman
6 juni 2012 14:49
Hej! Jag passar på att skriva här också då det låter som en bra plan. Går själv i samma tankar. Jag är 24 år gammal och har fastnat i samma rutiner i Sverige. Så jobb i Norge i höst för att sedan leta nya äventyr är något jag vill försöka mig på!

Christoffer
6 juni 2012 18:51
Hej hej! Va roligt att de är fler som är sugen på att haka på!! :) Var i Norge hade ni tänkt er eller är ni också öppen för förslag?
6 juni 2012 20:02
Jag är helt öppen för förslag, så länge alla kan få jobb så spelar det ingen roll vart vi bor för mig :)
Av Locman
6 juni 2012 21:17
Jag är också helt öppen för förslag. Så länge man trivs helt ok och man får in pengar på kontot! Och det där med att hitta ett boende är ju helt klart ett plus om man är flera som åker tillsammans!

Är det någon som har bra koll på hur man lättast söker/skaffar jobb i Norge?
6 juni 2012 21:42
Ja men det låter super ja känner väl just för tillfället att jag skulle vilja ner till Oslo eller Tronheim. Men kan tänka mig andra ställen också om det skulle vara så!. Ja att åka flera stycken är ju bäst för då behöver man inte betala så mycket i hyra heller.
Jag har fått tips om att man ska registrera sitt cv på tex cribsnorge.se eller finn.no. Och om man inte får något jobb via dom sätten så kan man kontakta bemanningsföretag. Annars finns alltid platsbanken sökte där för något år sen och det tog bara två dagar så ringde dom upp och ville att ja skulle komma på intervju osv. Sen om man sköker på samma ställe så är ju chansen stor att man hamnar på samma ställe också om man vill de!
6 juni 2012 22:40
Jag funderar på om vi ska åka nu i höst kanske vi kan satsa på skidorter med hotell, restauranger etc. är vi tidigt ute där så kanske vi kan få jobb. Sen när säsongen är slut (eller om det skulle visa sig vara astrist) är det bara att ta sig in till storstan.

Det som är med boende, vad jag har hört så är det 3 månadshyror dem vill ha direkt men som sagt, är vi fler så svider det inte lika mycket på kontot.
Av Locman
7 juni 2012 10:04
Ja, att man söker på samma ställe är nog en bra idé!
Även det där med skidorter. Möjligheten att åka skidor/bräda efter jobbet gör det hela så mycket roligare!

Går i alla fall in och anmäler mig på cribsnorge.se och kollar runt lite, så får vi se vart det bär!
7 juni 2012 10:28
jag jobbar just nu i telemark, tokke kommune sen 4 månader tillbaka. Men ska børja om 3veckor i Bergen.

Någon mer som ska børja eller jobbar dær? :)
7 juni 2012 12:06
De va ingen dålig idé alls att fara till någon skidort! De är ju bara bra att ha något att göra då man inte jobbar! Jag registrerade mig på cribs igår så de är bara att hoppas på att man får napp. När i höst hade ni tänkt åka? :)
7 juni 2012 22:59
Jag kan åka i slutet på september eller början av oktober. Måste säga upp mig från jobbet bara, har kontrakt till september.

Tror att det skulle vara smartast att bestämma ort först och sen söka jobb efter orten, om vi nu ska bo tillsammans.
Av Locman
8 juni 2012 10:52
Samma här. Slutet av Sep eller början av Okt passar bäst!

Vilken ort är mest attraktiv när det gäller jobb då? Någon som vet? Jag har ingen koll alls på det..
8 juni 2012 11:06
Oslo, Bergen, Stavanger..Trondheim ær væl størst och finns mycket jobb hær.

Beror på vad ni vill och kan jobba inom. (:
9 juni 2012 15:57
Efter att ha läst lite om städerna så är det Oslo som lockar mig mest.
10 juni 2012 16:31
Jag kan fara när som helst efter v.31! För mig drar de väl mest åt Oslo också och ja skulle kunna tro att det är lättast att få jobb där också! Så det är bara att bestämma! :)
13 juni 2012 23:08
Ja jag röstar iaf på Oslo. Tror också att det är lättare att på jobb där.
14 juni 2012 13:23
Jag kommer fara till Oslo redan i Augusti det lutar att ja åker dit den sjätte men kan bli någon vecka senare :)
17 juni 2012 13:22
Okej. Jag skulle velat åka tidigare men jag jobbar i en väldigt liten butik, vi är 4 pers. Jag började jobba där i slutet på januari i år, så det känns lite pinsamt att jag ska säga upp mig redan men eftersom att det är semestertider och jag har fått tider till 9 september så jag vill inte säga upp mig innan det. Plus att chefen ska vara tjänstledig i ett år nu, hon åker i början på september. Så jag har tänkt att jag inte ska skriva på något nytt kontrakt, så jag kan åka till Norge :)

Vi kan ju annars mötas upp i Oslo, eller om det är någon som vill haka på mig i september/oktober och kanske åker någon annanstans?
18 juni 2012 14:15
Hejsvejs! Jag har också varit inne i spåren att flytta till Norge i mitten av augusti/början av september. Oslo är min önskan, och det verkar som att många av er också är inne på det. Om så är fallet är jag väldigt intresserad av en plats i en lägenhet!
24 juni 2012 23:56
Jag har snackat med folk från en annan sida också som är intresserade av att åka, så ni som verkligen vill kan pm mig era skypenamn för vi tänkte snacka lite allihop någon dag :D
Av Lloue
26 juni 2012 22:51
Hej! jag är en 22årig tjej som länge tänkt på norge men aldrig fått tummen ur! Vänner med fasta jobb och att man ej vill resa själv har hindrat mig. Så jag vill hänka!! Jag har möjlighet att dra i början av sep! :)
27 juni 2012 21:53
Citerat från lloue:
Hej! jag är en 22årig tjej som länge tänkt på norge men aldrig fått tummen ur! Vänner med fasta jobb och att man ej vill resa själv har hindrat mig. Så jag vill hänka!! Jag har möjlighet att dra i början av sep! :)
Hej! Jag har 2 st som är på, om du är intresserad av att haka på oss så kan du skicka pm till mig med ditt skypenamn :)
22 aug. 2012 20:30
Hej hej! Jag är en 22 årig tjej som vill åka till norge och jobba. Det skulle vara roligt att kunna åka flera st så jag skulle jätte gärna vilja haka på! jag kan åka andra veckan i sept.. måste vänta på mitt id kort som gick ut för några dagar sedan. Är super tacksam för svar! :)
Av Mwgaard
23 aug. 2012 13:34
Hej! En till tjej som är sugen på Norge. Stad spelar ingen roll, bara man hittar jobb så! Och dela boende med andra för att få billigare hyra låter ju jävligt bra, haha.

Maila gärna mig: (Logga in för att se e-postadress)

Ha en bra dag!:)
7 okt. 2012 11:52
Heeey jag är också på att åka iväg till Norge och jobba. Jag är 22 år och är öppen för att jobba med vad som har även en bekant till familjen som bor i oslo. Har ni hittat nått?