Friendship Bridge

Av Uffe16
25 okt. 2009 18:57
Visningar: 795
Hej!
Drar till Thailand i mitten av november, för en kort och intensiv tur.
Flyger till Udon Thani, och tänkte åka över till Laos.
Någon som passerat Friendship Bridge från Nong Khai på sistone, och har tips om var man skaffar visum på plats osv.....
// Ulf
25 okt. 2009 20:57
Nja, på sistone kanske är att ta i, men jag reste in i Laos via Friendship Bridge i april 2006. Jag antar att inte så mycket förändrats. Du ska ha med dig 2 passfoton och kunna betala för visumet kontant. Det är dessutom bra om du har en adress i Laos där du ska bo. Vi hade fått information om att vi skulle ha jämna pengar i USD men det visade sig att det gick lika bra med Thaibaht.

Vi anlände till Nong Khai med tåg och tog en taxi från stationen till bron. Det visade sig att taxichauffören körde oss till ett kontor där de skulle "hjälpa oss" att passera gränsen. Mot betalning förstås. Vi vägrade och en mycket sur taxichaffis, som gått miste om en provision, körde oss till slut till bron. Där var det inga som helst problem att passera gränsen och få ett visum utskrivet. Det tog lite tid och köande, några timmar kanske. Men det var ingenting som strulade.
Av Bibby
26 okt. 2009 14:55
Var där i April (eller maj?) i år, vi körde till gränsen i Nong Khai, parkerade, traskade till gränsen och fyllde i en blankett och lämnade ett passfoto och 1.460 baht, klart på en kvart ungefär. Inga frågor om boende i Laos. Sen bussen över bron. Lätt som en plätt.
Av Uffe16
31 okt. 2009 20:24
Toppen, tack för tipsen!
Har knappt två dagar på mig, så vill helst inte fastna i Nong Khai en söndag, med ett kontor som är stängt.

Har en hotellbekräftelse med mig (som är avbokad...) men räknar kallt med att immigrations inte ringer hotellet och kollar.

// Uffe